Izgradnja hrvatskih autocesta započela je još 1970-ih u Jugoslaviji, a nastavila se sve do danas. Od hrvatske samostalnosti izgradile su se sve važne i manje važne dionice u koje je utrošen silan novac hrvatskih poreznih obveznika. Taj novac nije odlazio samo na autoceste već i u džepove političara, tadašnjih čelnih ljudi HAC-a, direktora građevinskih tvrtki i drugih koji su bili uključeni u projekte izgradnje autocesta. Zbog brojnih afera koje se većinom vežu za mandat ministra prometa Božidara Kalmete, optuženi su tadašnji čelni ljudi HAC-a. A teretilo ih se za zlouporabu položaja i ovlasti, odnosno da su iz HAC-a izvukli devet milijuna kuna. Novcem iz HAC-a nisu punili samo svoje džepove već i blagajnu HDZ-a.
Novac su izvlačile i građevinske tvrtke koje su za izvođenje radova naplaćivale i bespotrebne radove. Postupno su podizali cijene izvođenja radova te namještali natječaje za posao. Dakako poslove su dobivali po političkim vezama. A najviše afera veže se upravo za mandat Ive Sanadera koji je i sam dobro živio od izgradnje autocesta.
>Kronologija afere HAC – Remorker
”HAC-ov bankomat”
Da HAC nije služio samo kao ”bankomat za osobne interese” pojedinaca već i za HDZ-ovu blagajnu potvrđeno je na sudu kroz razotkrivanje afera Fimi media i Remorker.
Tužiteljstvo je navelo da su od kraja 2005. do sredine 2009. na traženje Ive Sanadera i HDZ-ova rizničara Mladena Barišića čelnici HAC-a sklapali poslove po višim cijenama s Fimi medijom znajući da na taj način pribavljaju novac za HDZ.
Vrhovni sud 2015. godine potvrdio je presudu bivšem članu uprave Hrvatskih autocesta (HAC) Josipu Sapunaru, koji je prethodno priznao krivnju. On je zbog izvlačenja novca iz HAC-a preko marketinške agencije Fimi media osuđen na povrat 7,7 milijuna kuna i kaznu od dvije i pol godine zatvora. Obrazlažući presudu, sutkinja je kazala da Sapunar nije smio pristati na Sanaderove i Barišićeve zahtjeve iako su pritisci dolazili iz vrha izvršne vlasti. Sapunar je bio optužen zajedno s HAC-ovim čelnicima Marijem Crnjakom, Juricom Prskalom i Zlatkom Korparom.
Milijunske iznose HAC je Fimi mediji navodno platio za usluge poput organiziranja svečanosti otvaranja tunela i novih dionica cesta te medijske kampanje za ENC uređaje.
>Bivši HDZ-ov ministar Kalmeta o USKOK-ovoj optužnici: Znanstvena fantastika
Afera Remorker
U češku tvrtku Remorker International hrvatskog vlasnika Igora Premilovca od 2005. do 2011. uplaćeno je preko 70 milijuna kuna iz različitih tvrtki uključujući i HAC. Ova tvrtka je osnovana 2005. godine. Osim Premilovca kao većinskog dioničara među vlasnicima su bila još četiri Hrvata. Riječ je o Krunoslavu Filipoviću, Dariju Podnaru, Borislavu Lončaru i Darku Matku.
Uskok tvrdi da je u slučaju Remorker tadašnji ministar prometa Božidar Kalmeta povezao ljude iz svojeg ministarstva, Hrvatskih cesta (HC) i Hrvatskih autocesta (HAC). On je, prema navodima Uskoka, sa suradnicima podijelio preko 15 milijuna kuna i 850.000 eura iz javnih tvrtki za održavanje i izgradnju cesta.
Član uprave HAC-a, Josip Sapunar na početku istrage priznao je da je dvojici državnih tajnika iz ministarstva koje je vodio Božidar Kalmeta predavao novac što su ga HAC-ovi podizvođači uplaćivali na austrijski račun češke tvrtke Remorker. Iz HAC-a je na taj način izvučeno oko 38 milijuna kuna. Nakon Sapunarova iskaza u akciji Remorker uhićeni su Kalmatini bivši državni tajnici Zdravko Livaković i Milivoj Mikulić. Uhićeni su i bivši čelnik HAC-a i Hrvatskih cesta (HC) Stjepko Boban, direktori građevinske tvrtke Viadukt Ivan Berket i Damir Kezele te direktor tvrtke Zagorje Tehnobeton Miroslav Bunić.
>Sapunar: HNS-u sam iz crnog fonda Hrvatskih autocesta dao milijun kuna uoči izbora 2007.
Fenomen Božidara Kalmete
Među glavnim osumnjičenima u aferi Remorker je i bivši ministar prometa i zadarski gradonačelnik, Božidar Kalmeta. On je 2019. oslobođen optužbi da je sa suradnicima podijelio više od 15 milijuna kuna i 850.000 eura iz tvrtki za održavanje i izgradnju cesta. Da bi u rujnu 2022. godine Vrhovni sud ukinuo tu nepravomoćnu oslobađajuću presudu.
Kalmeta se čudio optužbama kazavši među ostalim: ”Zašto bih ja bio odgovoran za kriminal u svom ministarstvu?” Govorio je tada, a leđa mu je čuvao i Tomislav Karamarko, da su optužbe za kriminal dio predizborne kampanje koju je formirala oporba. Istu retoriku ima i današnja HDZ-ova vlast koja redovito ”pere ruke” od afera svojih ministara, kojih je 30 promijenjeno u posljednjih osam godina.
>Kalmeti će se zajedno suditi za Remorker i Prometnu renesansu
Kalmeta je ”prste imao” i u aferi Fimi medija, kada je navodno Ministarstvo prometa oštetio za 600 000 kuna. On je naručio promotivni film ”Prometna renesansa Hrvatske” od navedene marketinške agencije, koja je u drugom postupku osuđena za punjenje HDZ-ova crnog fonda novcem iz državnih institucija i tvrtki. Kalmetu se optužuje i za izvlačenje novca na izgradnji tzv. Kalmetine i luke Gaženice. Kalmeta je od početka odbacivao optužbe i tvrdio da je žrtva političkog progona. No prema svjedocima kriminalnih djela u koje je, još uvijek navodno bio uvučen, njegova obrana ”ne drži vodu”.
>Kalmeta na suđenju za izvlačenje milijuna iz HAC-a: Zašto bih ja bio odgovoran za kriminal u svom ministarstvu?
Metode koje koriste građevinske tvrtke za izvlačenje novca
Novac su od autocesta izvlačile i građevinske tvrtke, i to kroz povećanje cijena koje su opravdavali uglavnom poskupljenjem materijala i izvođenja radova. Često puta su u opis posla dodavali i neke dodatne radove za koje se znalo da neće biti potrebni. Ukupna cijena dionica autoceste je znala biti do 20 posto veća od predviđene. Manipulirali su i na način da bi na natječaju ponudili najnižu cijenu zatim bi aneksima ugovora određivali dodatne radove. Tako bi na kraju ukupna cijena bila veća i od najskuplje na natječaju.
Građevinske tvrtke međusobno su se dogovarale i oko raspodijele milijunskih poslova na natječajima, a cijelu stvar je istraživao i Europski sud za borbu protiv korupcije.
>Optuženici u aferi Remorker krunskog svjedoka Sapunara nazvali lažljivcem
Sanaderova cesta
Za vrijeme Vlade Ivice Račana i njegove trojice ministara prometa poslovi za izgradnju autocesta dodjeljivani su bez natječaja. Na taj način novac se ovog puta prelijevao stranim tvrtkama. Tako su se primjerice, više nego što je na početku bilo predviđeno ugovorima, stotine milijuna dolara prelile u američku tvrtku Bechtel i francusku tvrtku Mediteran union.
Kad je na vlast došao Ivo Sanader i njegov ministar prometa Božidar Kalmeta, novac od izgradnje autocesta počeo se kretati u smjeru HDZ-a. I ne samo to, novac se ulagao u izgradnju nepotrebnih dionica, primjerice u čvor Vučevica. 2004. godine uloženo je 62 milijuna kuna u taj čvor zato jer se navodno preko tog čvora brže dolazi do Dugobaba, rodnog sela Sanaderovih roditelja.
>Ivo Sanader nakon operacije ponovno sposoban sjediti u sudnici
Obitelj Ive Sanadera dobro je živjela od hrvatskih autocesta
Od autocesta je profitirala cijela obitelj Sanader. Izgradnjom autocesta pronađena su brojna arheološka otkrića. A supruga Ive Sanadera, Mirjana Sanader za vrijeme njegovog mandata bila je na čelu Odjela za arheologiju Filozofskog fakulteta koji je proveo veći broj istraživanja. Povećanje iznosa za arheološka ispitivanja povezivalo se upravo s njom. HAC je za navedena istraživanja od 2000. do 2007. godine isplatio oko 140 milijuna kuna.
Sporna je bila i izgradnja tunela Sveti Ilija. Isplaćene su i stotine milijuna kuna HEP-u za izgradnju trafostanica. Novci su bačeni i zbog raskida ugovora sa stranim tvrtkama kako bi radove nastavile domaće tvrtke. Zbog čega je kasnije novac stranim tvrtkama morao biti naknadno isplaćen, najčešće sudskim putem.
>Sanader i HDZ nepravomćno proglašeni krivima zbog Fimi medije
Uspon male imotske tvrtke preko milijunskog bojenja tunela
2009. godine se za bojenje tunela utrošilo 44 milijarde kuna, a od 2000. do 2009. na dodatne radove je potrošeno još 2,3 milijarde kuna. HAC je naime, potpisao dva ugovora za bojanje tunela Mala Kapela i Sv.Rok. Prvi je potpisao s tvrtkama Viadukt, Strabag i Hidroelektrana koje su bile zadužene za gradnju (i bojenje) tunela. No, predsjednik Uprave HAC-a Jurica Prskalo kasnije je potpisao još jedan, dodatni ugovor za bojenje tunela. I to s imotskom tvrtkom Skladgradnja, Slavena Žužula. Skladgradnja je dobila posao bez javnog natječaja, a naplaćivali su 220 kuna po četvornom metru. Skladgradnja je dobila i poslove bojenja osam tunela na autocesti Rijeka – Zagreb no po znatno nižoj cijeni cijeni od 65 kuna za četvorni metar.
>Sud na zahtjev tužiteljstva odblokirao 4,3 milijuna kuna tvrtki optuženoj zbog bojanja tunela
Skladgradnja je do dolaska Ive Sanadre na vlast bila mala imotska tvrtka specijalizirana za antikorozivnu zaštitu u brodogradilištima. Kasnije postaje najveći podizvođač na gradnji objekata na autocestama.
Županijsko državno odvjetništvo podiglo je optužnicu u lipnju 2016. protiv bivšeg predsjednika HAC-a Jurice Prskala te člana uprave Marija Lovrinčevića. Optužnica je podignuta i protiv direktora sektora za građenje Gorana Legaca, glavnog inženjera poslovne jedinice Željka Kandžije te direktora Sladgradnje Slavena Žužula. Svi su oni završili u Remetincu, a teretilo ih se da su državni proračun oštetili za malo manje od 20 milijuna kuna. Uz Juricu Prskala među ostalim, veže se i afera bespotrebnih burobrana na koje je potrošeno 67 milijuna kuna.