Vlada Republike Hrvatske nema namjeru uvoditi, za hrvatske građane najpovoljniji, sustav naplate cestarina putem elektroničkih vinjeta. Suprotno tome, za dvije godine dobit ćemo novi sustav naplate cestarine koji će se bazirati na očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica. Za izradu novog sustava Hrvatska je potpisala ugovor s češkom tvrtkom TollNet i slovačkom tvrtkom SkyToll. Od potpisivanja ugovora do danas istražili smo i obradili više aspekata pozadine ovog sporazuma.
U prethodnim tekstovima pisali smo o kontroverzama koje se vežu za tvrtku SkyToll te o financijski nepovoljnom ugovoru kojega je ta tvrtka sa Slovačkom potpisala još 2009. godine. Za potrebe istraživanja kontaktirali smo i slovačke istraživačke novinare. A od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture kao i od HAC-a tražili smo na uvid ugovor koji su potpisali s ovom kontraverznom tvrtkom, koji nam još uvijek nije dostavljen. Za to vrijeme poslali smo upit i Vladi RH kako bi nam pobliže pojasnila razlog i financijsku (ne)isplativost potpisivanja sporazuma sa SkyTollom.
U nastavku teksta donosimo kratki pregled našeg istraživanja.
>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada
>Izgradnja hrvatskih autocesta odvijala se u sjeni velikih afera
Na izbor TollNeta i SkyTolla od strane HAC-a pristigle su dvije žalbe
Za natječaj za izradu novog sustava HAC je zaprimio 10 prijava hrvatskih i inozemnih tvrtki. Projekt u cijelosti financira Europska unija putem Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. Procijenjena vrijednost mu je 100.000.000 milijuna eura.
Na natječaju su pobijedile češka tvrtka TollNet i slovačka tvrtka SkyToll. One su ponudile najekonomičniju cijenu, 79,91 milijuna eura plus PDV.
Na izbor TollNeta i SkyTolla od strane HAC-a pristigle su dvije žalbe, no Državna komisija je obje odbila.
U žalbi se među ostalim navodi da neki od predloženih stručnjaka izabranog konzorcija nemaju potrebnu razinu obrazovanja. Navodi se i da neki stručnjaci nikada nisu radili na sustavu naplate kakav se namjerava primijeniti na autocestama u Hrvatskoj.
Problematičnim se nalazi i činjenica da naručitelj odnosno HAC nije izvršio provjeru integriteta kako je predviđeno dokumentacijom o nabavi. Naime, na slovačku tvrtku SkyToll žalila se bivša slovačka vlada, državni revizori kao i antikorupcijske organizacije u toj zemlji. I to zbog navodne korupcije u javnoj nabavi.
O tome možete više čitati ovdje:
Možda će vas zanimati
Novi sustav naplate autocesta radit će tvrtka koju sumnjiče za korupciju; u istom je vlasništvu kao i RTL
Za izradu novog sustava naplate cestarine i nabave rezervne opreme zadužena je češka tvrtka Tollnet i slovačka tvrtka SkyToll. Za slovački SkyToll veže se nekoliko (političkih) afera. A na njihov izbora od strane HAC-a pristigle su tri žalbe, no Državna komisija je sve tri odbila.
Vrhovni ured za reviziju Slovačke ocijenio je ugovor SkyTolla i Slovačke financijski nepovoljnim
Prema Vrhovnom uredu za reviziju (Najvyšší kontrolný úrad), SkyToll upravlja sustavom naplate autocesta pod financijski vrlo nepovoljnim uvjetima za slovačku državu. Štoviše, nakon isteka ugovora, zbog loše postavljenih uvjeta, država ne posjeduje u potpunosti naplaćenu cestarinu. Ona velikim dijelom ostaje u posjedu ove privatne tvrtke. To je, ne samo loše za državnu blagajnu, već i za činjenicu da se od cestarina inače financira popravak i izgradnja autocesta. Dakle, prevažna svota ostaje velikim dijelom u rukama jedne privatne tvrtke.
SkyToll je od 2010. do danas Slovačku stajao 2 milijarde eura, a činjenicu da je i dalje vlasnik sustava za naplatu cestarina u Slovačkoj, mnogi vide kao lošu. Smatrajući kako bi upravo država trebala biti vlasnik sustava za naplatu cestarine, posebice nakon toliko uloženog novca.
Bivši slovački premijer Igor Matovič 2019. je kazao kako je Slovačka zbog suradnje sa SkyTollom izgubila 620 milijuna eura. Bivši premijer Ľudovít Ódor je ugovor između državne tvrtke NDS-a i SkyTolla ocijenio financijski vrlo nepovoljnim i štetnim za državu. Na tragu toga je najavio kako Vlada namjerava sudski otkazati potpisivanje originalnog sporazuma o sustavu naplate cestarine sa SkyTollom. Ódor je najavljivao i podnošenje kaznene prijave zbog potpisivanja navedenog ugovora.
SkyToll se, naprotiv, ograđuje od svih optužbi, kao i sadašnja vlada, tvrdeći da je riječ o politički motiviranim tvrdnjama od strane političke oporbe. I dakako, oslanjajući se na činjenicu da se protiv SkyTolla još uvijek ne vodi nijedan kazneni postupak.
No ipak, sve ove činjenice stvaraju zabrinutost sada kada su SkyToll i TollNet (ITIS Holding) potpisale ugovor s Republikom Hrvatskom.
O tome možete više čitati ovdje:
Možda će vas zanimati
Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura
Slovačka je zbog suradnje sa SkyTollom izgubila 620 milijuna eura.
Skriveni dijelovi ugovora
Slovačka novinarka Xénia Makarová iz antikorupcijske nevladine udruge Stop korupciji! za Narod.hr je govorila o spornom ugovoru iz 2009. godine između SkyTolla i Slovačke. Istakla je kako u ugovoru između SkyTolla i države postoje tajni dijelovi. Prema njezinim riječima, ti tajni dijelovi kasnije su proglašeni poslovnom tajnom od strane SkyTolla.
”Od početka postoje tajni dijelovi ugovora, a koji se taje i do danas. Primjerice, kada ugovor završava te kolika će biti ukupna cijena ukoliko država želi kupiti sustav za naplatu cestarine od SkyTolla”, tvrdi Makarová.
Makarovu ponajviše zabrinjava činjenica da je država sporazum sa SkyTollom platila već 800 milijuna eura i još više od milijardu eura tijekom sljedećih 12 godina za implementaciju tog sustava, dakle ukupno dvije milijarde eura. A na kraju nije vlasnik sustava za naplatu cestarine, što bi po svoj logici trebao biti.
Makarová je kazala i da je prije nekoliko godina pokrenuta istraga zbog prvog ugovora sa SkyTollom koja traje i danas.
O tome možete više čitati ovdje:
Možda će vas zanimati
S kim je Hrvatska sklopila težak ugovor za cestarine?! Slovačka istraživačka novinarka otkriva nam detalje o kontroverznoj tvrtki
SkyToll je tvrtka koja od 2010. godine u Slovačkoj upravlja sustavom naplate cestarine. A od tada do danas stajala je Slovačku 2 milijarde eura.
Hrvatska vlada i dalje ne želi uvesti vinjete
Iako Hrvati već plaćaju preskupu cestarinu, Vlada Andreja Plenkovića uporno ne pokazuje interes za uvođenjem vinjeta, a sada nakon potpisivanja ugovora sa SkyTollom pitanje je hoćemo li plaćati još i više. Nameće se pitanje koliko će suradnja SkyTolla i TollNeta s Hrvatskom biti financijski (ne)povoljna?
Postavlja se i pitanje zašto je Republika Hrvatska odlučila angažirati ovu tvrtku za sustav naplate cestarine koji će se bazirati na očitavanju ENC uređaja ili registarskih tablica, a ne za sustav prodaje vinjeta? Ova tvrtka je također radila na sustavu elektroničkih vinjeta u Slovačkoj i Sloveniji. Premda ni taj posao, prema nekim analizama, nije bio dovoljno transparentan.
Naime, krajem 2023. godine između SkyTolla i Slovačke je istekao ugovor oko prodaje vinjeta. Država nije nastavila suradnju sa SkyTollom. Ugovor, nakon jednog produženje nije bilo moguće više produžiti, no nije potpisala ni novi ugovor. Posao prodaje vinjeta sada je na državnoj tvrtki NDS. Prema nekim analizama Slovačka bi na taj način mogla uštedjeti milijune eura koje sa SkyTollom najvjerojatnije ne bi zaradila.
Neuvođenje vinjeta zbog zarade u turističkoj sezoni
Za razliku od Hrvatske, ekonomičniji i bolji sustav naplate cestarine, onaj putem vinjeta ima priličan broj europskih zemalja. Za povratno putovanje od Splita do Zagreba plaćamo 52 eura dok u Slovačkoj primjerice godišnja vinjeta stoji 60 eura. Dakle za novac koji potrošimo na povratno putovanje od Splita do Zagreba, u Slovačkoj ili Češkoj možemo se voziti cijelu godinu. Inicijativa za uvođenjem vinjeta u Hrvatskoj postoji već dugo, no HDZ-ova Vlada (kao ni SDP prethodno) ih ne uvodi, premda ih redovito spominje u predizbornim obećanjima.
Vlada do sada nije uvela vinjete navodno zbog veće zarade u turističkoj sezoni i zbog silnih kredita podignutih još za vrijeme izgradnje autocesta. No, prema nekim podacima Slovenci zarađuju daleko više od nas, a imaju sustav vinjeta. Dok Njemačka primjerice, ima potpuno besplatne autoceste.
Najveći problem je preskupa cestarina za građane RH koja se još uvijek plaća po prijeđenom kilometru. Takav apsurd je Austrija ukinula još 90-ih. Istina, zemlje poput Italije i Francuske imaju isti sustav naplate, no standard tih zemalja ne može se mjeriti s Hrvatskom. A s novim sustavom ukida se i korištenje gotovine kod plaćanja cestarine, što dodatno otežava situaciju građana i otvara pitanje hoće li se uopće svi moći voziti autocestama u budućnosti?
O tome možete više čitati ovdje:
Možda će vas zanimati
Kako izgleda sustav naplate cestarine u drugim državama?
Za novac koji potrošimo na povratno putovanje od Splita do Zagreba, u Slovačkoj ili Češkoj možemo se voziti cijelu godinu.
*Ovaj je članak plod istraživačkog novinarstva redakcije Narod.hr-a. Neovisno i profesionalno novinarstvo važno je za demokraciju u svakom društvu. Podržite rad portala Narod.hr putem DONACIJE.
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Izvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.