Oblikovanje javnog mnijenja: Tko su vlasnici mainstream medija u Hrvatskoj

Foto: fah

U odluci za koga glasati na izborima često prevagne ono što čitamo u medijima. Mediji konstruiraju sliku o određenim ljudima i pojavama na više načina. A kako će mediji što prikazati i u kojem će smjeru oblikovati javno mnijenje, uvijek ovisi o vlasničkoj strukturi. No, tko su vlasnici medija u Hrvatskoj nije lako doznati, unatoč zakonskoj obvezi na transparentnost vlasničke strukture. Ono što je posebno zanimljivo je da su vlasnici većine mainstream medija – stranci.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedan od rijetkih mainstream medija čiji su vlasnici Hrvati je Jutarnji list. Iza njega Hanza media, nekada poznata kao EUROPAPRESS HOLDING (EPH) u vlasništvu Ninoslava Pavića. U 2014. EPH je preuzela Hypo Grupa, a potom odvjetnik Marijan Hanžeković. Od 2016. grupa nosi naziv u Hanza Media. Hanžeković je inače bio i član Hrvatske narodne stranke te Hrvatske socijalno-liberalne stranke. Bio je i član slobodnih zidara, masona.

Možda će vas zanimati

Jesu li vlasnici medija ujedno i tvorci 'medijskog narativa'?

Tko su vlasnici medija u Hrvatskoj nije lako doznati, unatoč zakonskoj obvezi na transparentnost vlasničke strukture.

Hanza je izdavačka tvrtka sa sjedištem u Zagrebu, s portfeljem od 37 tiskanih i 19 digitalnih naslova, pet digitalnih usluga, foto agencijom i web-TV produkcijskim timom te trenutno zapošljava preko 700 ljudi. Osim Jutarnjeg u svojoj grupaciji drže i Slobodnu Dalmaciju, Sportske novosti, Globus, Gloriju…Na mjestu predsjednika Uprave Hanza medije Hanžekovića je zamijenila kćerka Ana.

>Milanović tvrdi da Hanza media nije medijska kuća, nego kartel: Tko god tamo piše, nije novinar

Po preuzimanju grupacije, Hanžeković je istaknuo da bi Jutarnji list trebao koncepcijski biti “glasilo liberalnog, socijaldemokratskog usmjerenja”, s težištem na točnosti i relevantnosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

>Je li muž Ane Hanžeković odgovoran za curenje poruka Rimac i Turudića?

Večernji list

Večernji list u vlasništvu je austrijske Styria Media Grupe. Sjedište joj je u Grazu, a jedna je od vodećih medijskih tvrtki u Austriji, Hrvatskoj i Sloveniji. Styrijom upravljaju privatna zaklada Katholischer Medien Verein Privatstiftung (Privatna katolička medijska zaklada, 98,33%) i udruga Katholischer Medien Verein (1,67%). Do smrti 2019. glavni predstavnik vlasnika u koncernu Styria Media Group AG, bio je Johann Trummer, sveučilišni profesor, svećenik te glazbenik. Predsjedao je privatnom zakladom Katoličkog medijskog udruženja. To je udruženje vidio kao “zajednicu neovisnih katolika u pluralističkom društvu”, koji su “posvećeni nasljeđu, ali na oku drže sadašnjost”.

>Tko je pater Ivan Tolj, nekad ključni čovjek Jutarnjeg, a danas Večernjeg lista?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njegovo djelovanje u smislu neovisnosti i vjerodostojnosti nastavit će trajati, piše Večernji list. O toj zakladi malo se zna i teško je što pronaći, osim da je suprotno imenu izrazito liberalnih nadahnuća i nije bliska Crkvi. Zaklada je namjerno osnovana po državnom, a ne crkvenom pravu. Od početka se vodilo računa o novinarskoj neovisnosti i usmjerenosti na obične ljude kao ciljanu skupinu.

>Kako srpski izdavač preuzima kontrolu nad sadržajem Styrije koja posjeduje Večernji list?

Osim Večernjeg u Hrvatskoj su vlasnici 24sata, Poslovnog dnevnika i brojnih internetskih izdanja i portala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

United Grupa

Zanimljivo je pogledati vlasničku strukturu televizija Nove TV i N1. Naime, vlasnik je isti. Posjeduje ih United Grupa, vodeća telekomunikacijska i medijska tvrtka u jugoistočnoj Europi u čijem su vlasništvu još i Telemach te Sportklub.

Možda će vas zanimati

Kako mediji proizvode isti 'narativ' kad su u pitanju teme poput Covida, Zambije...?

Glavni mediji su o Covid-19, aferi Zambija i drugim kontroverznim temama svi govorili kao jedan. Zbog čega i je li baš uvijek bilo tako?

Osnivač grupe je srpski poduzetnik Dragan Šolak koji je svoju poduzetničku karijeru započeo još 90-ih u vrijeme Slobodana Miloševića godina prošlog stoljeća baveći se glazbenim pravima i distribucijom filmova i kazeta na području bivše SFRJ. Šolak je danas vlasnik nogometnih klubova, trgovačkih centara i turističkih objekata, a povezan je i s mnogim tvrtkama u poreznim oazama na Cipru, Sejšelima i Lihtenštajnu. Glasi za jednog od najbogatijih Srba, a nazivan je i “kraljem kabelske televizije u regiji”.

>Tko je Dragan Šolak – srpski biznismen koji je uz N1 nedavno postao i novi suvlasnik Nove TV?

RTL

I RTL televizija u rukama je stranih vlasnika. Prije dvije godine kupila ih je CME Media Enterprises (CME), dio češke PPF Grupe. PPF Grupa posluje u 25 zemalja, investira u više sektora, uključujući financijske usluge, telekomunikacije, medije, biotehnologiju, nekretnine i inženjering.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Prodan RTL Hrvatska, tko su novi vlasnici CME Media Enterprises?

CME je osnovao Amerikanac Ronald Lauder. CME posjeduje i vodi poslovanje vodeće srednjoeuropske SVOD (usluga videa na zahtjev) platforme VOYO, kao i pet vodećih televizija u Bugarskoj, Češkoj, Rumunjskoj, Slovačkoj i Sloveniji. CME-ovih 45 TV kanala dopire do ukupno 49 milijuna ljudi.

>RTL nakon prijave U ime obitelji zbog govora mržnje i poticanja na mržnju – u potpunosti bez vjerskih sadržaja na Uskrs

PPF je preuzeo CME 2020. godine. Udruge civilnog društva to su okarakterizirale kao pokušaj jačanja kineskog utjecaja u postkomunističkim zemljama, objavio je T-porta.

Inače, CME je u Hrvatskoj bivši vlasnik Nove TV.

Vlasništvo, transparentnost i zakoni

Prijavljivanje vlasništva nad medijima i transparentnost vlasničke strukture, uz transparentno javno financiranje i državno oglašavanje u medijima, bitan su dio su Europskog akta o slobodi medija koji je u postupku donošenja u Bruxellesu.

Možda će vas zanimati

Manipuliranje s brojem prosvjednika: Od Istanbulske, Covida i Hoda do skupa ljevice

Sandra Benčić je na ljevičarskom prosvjedu euforično uzviknula: ”Dobrodošli na najveći prosvjed na Markovu trgu ikada!”

Prema Zakonu o medijima svaki “nakladnik je obvezan putem medija najmanje jednom u svakoj kalendarskoj godini obavijestiti javnost o vlasničkoj strukturi, poslovnim rezultatima, prosječnoj nakladi, odnosno prosječ­noj slušanosti ili gledanosti”. Zakonom se i uređuje stavak o Transparentnosti vlasničke strukture. Navodi se da su nakladnici medija obavezni svake godine do 31. siječnja dostaviti Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) podatke o vlasništvu i vlasničkim udjelima do imena fizičkih osoba, kao i ovjerene preslike isprava o stjecanju dionica ili udjela u tom nakladniku tijekom prethodne godine. Iste te podatke nakladnici moraju objaviti i u Narodnim novinama.

Prošle godine, prema pisanju Faktografa, „prijavu za tiskane medije predalo je 79 nakladnika od njih 325, a vlasničku strukturu za televiziju, radio i portale predalo je ukupno 194 nakladnika od 732 koliko ih je registrirano prema evidenciji AEM-a.“

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.