Parlamentarni izbori: Što sve podrazumijeva izborna šutnja?

U ponoć je počela izborna šutnja za parlamentarne izbore, koja će trajati do sutrašnjeg zatvaranja biračkih mjesta, to jest do 19 sati u nedjelju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U tom razdoblju nije dopuštena izborna promidžba ni objavljivanje privremenih rezultata ili procjena rezultata izbora. Na dan izbora dopušteno je ispitivati javno mnijenje i opredjeljenje birača, ali se rezultati ispitivanja ne smiju objavljivati do 19 sati.

Tijekom izborne šutnje ne smiju se objavljivati ni fotografije, izjave ili intervjui kandidata niti navoditi njihove izjave ili pisana djela. Državno izborno povjerenstvo pozvalo je sudionike izbora da tijekom šutnje ne šalju promidžbene SMS-ove ili elektroničku poštu, da ne distribuiraju letke, kao i da sve te odredbe poštuju i na društvenim mrežama.

Prve neslužbene rezultate Državno izborno povjerenstvo objavit će na dan izbora u 22 sata, na konferenciji za medije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zabrana bilo kakve promidžbe odnosi se ne samo na tradicionalne medije, nego i na zabranu slanja SMS-ova pa i na internet – elektroničku poštu i društvene mreže te je Državno izborno povjerenstvo pozvalo sve sudionike da se izborna šutnja i tu poštuje.

 

DIP pozvao na poštivanje izborne šutnje

Državno izborno povjerenstvo (DIP) u subotu je ponovno pozvalo sve izborne sudionike da poštuju dvodnevnu izbornu šutnju pred nedjeljne izbore za Hrvatski sabor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povjerenstvo je, kaže njegova potpredsjednica Vesna Fabijančić Križanić, zaprimilo uobičajene pritužbe na kršenje izborne šutnje, građani se žale da dobivaju različite SMS poruke, izborni sudionici da im se skidaju izborni plakati i slično.

Dakle, ništa neuobičajeno, no još jednom pozivamo sve sudionike da poštuju izbornu šutnju, istaknula je Fabijančić Križanić.

Izborna šutnja u Hrvatskoj traje cijelu subotu i nedjelju do 19 sati, odnosno do zatvaranja birališta. Za njena trajanja zabranjeno je objavljivati fotografije, izjave, razgovore sa izbornim kandidatima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za kršenje nema propisanih kazni, no predsjednik DIP-a Branko Hrvatin poručio je ranije da neovisno o tome šutnju treba poštovati te da je u konačnici najvažniji sud birača, odnosno javnosti, a kod nedozvoljene promidžbe može se promijeniti zadnji tren.

Potpredsjednica DIP-a potvrdila je da je Povjerenstvo zaprimilo prigovor da je na jednom biračkom mjestu na dubrovačkom području glasačka kutija zatvorena ranije nego je dozvoljeno i bez nazočnosti svih članova nadležnog biračkog odbora.

Već smo reagirali, nadležno izborno povjerenstvo dalo je nove kutije koje će se, kako je i propisano, sklapati u nedjelju ujutro, prije početka glasovanja, rekla je Fabijančić Križanić.

DIP: do zatvaranja birališta zabranjena izborna promidžba i procjene rezultata

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Državno izborno povjerenstvo (DIP) u subotu je podsjetilo da se na dan održavanja izbora do zatvaranja birališta, kao i dan ranije, zabranjuje svaka izborna promidžba, objavljivanje procjena izbornih rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih rezultata izbora.

Zakonom o izborima zastupnika u Hrvatski sabor također se zabranjuje objavljivanje fotografija u sredstvima javnog priopćavanja, izjava i intervjua kandidata, te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.

Iako zakon ne sadrži izričito definiciju izborne promidžbe, smatra se da izborna promidžba predstavlja skup radnji koje poduzimaju izborni sudionici u svrhu javnog predstavljanja i obrazlaganja svojih izbornih programa biračima, navode u priopćenju iz DIP-a.

Imajući u vidu iskustva iz prethodnih izbora, DIP upućuje sudionike izbora za zastupnike u Hrvatski sabor, 8. studenoga, da poštuju izbornu šutnju te da u vrijeme izborne šutnje ne obavljaju izbornu promidžbu objavljivanjem promidžbenih poruka u medijima, fotografija kandidata, postavljanjem novih promidžbenih plakata ili letaka, upućivanjem telefonskih poziva, sms poruka ili elektroničke pošte biračima te novih promidžbenih sadržaja poput statusa, video clipova, slika ili komentara na društvenim mrežama, kao što su Facebook, Tweeter i ostale, a koji se izravno objavljuju na naslovnicama kao novosti ili na privatnim profilima povezanih privatnih korisnika društvenih mreža, kao ni na bilo koji drugi način koji bi mogao utjecati na zakonom zajamčenu slobodu opredjeljenja birača.

Nakladnici medija dužni su u vrijeme izborne šutnje ukloniti iz svojih programskih sadržaja sve što predstavlja izbornu promidžbu, kao što su primjerice reklame, linkovi i slikovni link-oglasi (“banneri”) na portalima koji vode na internetske stranice izbornih sudionika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.