Grad Rijeka donio je odluku o uvođenju Zdravstvenog odgoja i obrazovanja (ZOO) kao izvannastavne aktivnosti u školskoj godini 2024./2025., s jasnom misijom da djecu i mlade, kako kažu, pripremi za zdrav, zadovoljan i sretan život, a javno predstavljanje kurikuluma bit će u listopadu. Zdravstveni odgoj obuhvaća razne teme uglavnom vezane za zdravlje učenika, međutim jedna od ključnih i bitnih sastavnica zdravstvenog odgoja je seksualni odgoj i rodna ravnopravnost.
>Nakon Građanskog, Rijeka želi uvesti i Zdravstveni odgoj: Podsjećamo što je bio prijedlog kurikula
Rijeka je prvi grad koji uvodi zdravstveni odgoj kao izvannastavnu aktivnost
Predstavljanje kurikuluma je i kraj prve faze pripreme uvođenja Zdravstvenog odgoja i obrazovanja u riječke škole koje će ujedno biti i prve hrvatske škole čiji će učenici imati mogućnost educirati se u tom području. U Gradu najavljuju da se sljedeća faza privodi kraju s početkom iduće godine, a riječ je o izradi priručnika namijenjenog učenicima te potom slijedi opsežna edukacija provoditelja aktivnosti, prijevod na talijanski jezik i tehnička priprema materijala, kao i pilotiranje programa na početku iduće školske godine.
Za potrebe uvođenja ZOO-a Grad je formirao stručnu radnu skupinu koju čine stručnjakinje i stručnjaci raznih relevantnih profila, odnosno medicinski stručnjaci, psiholozi, socijalni pedagozi, pedagozi, osobe koje djeluju unutar akademske zajednice, bolničkog i odgojno-obrazovnog sustava te civilnog sektora.
Jedan od programa je i ‘rodna ravnopravnost’
Program je namijenjen provedbi u formi izvannastavne aktivnosti u višim razredima osnovnih škola u trajanju od 70 sati godišnje. Provedba je zamišljena kroz dva odvojena obrazovna ciklusa, od kojih prvi uključuje učenike 5. i 6. razreda, a drugi učenike 7. i 8. razreda.
Učenje i poučavanje unutar izvannastavne aktivnosti ZOO organizirano je kroz četiri tematska područja – Zdravi stilovi života, pravilna prehrana i tjelesna aktivnost, Mentalno zdravlje – emocionalna i socijalna dobrobit djece i mladih, Seksualno i reproduktivno zdravlje te rodna ravnopravnost i prevencija ovisnosti i rizičnih ponašanja.
>Rijeka uvodi Građanski odgoj i u srednje škole: Evo tko stoji iza kurikula
Uči se i o prevenciji ovisnosti
Za primjer daju i Europsko istraživanje o pušenju, pijenju i uzimanju droga među učenicima koje je pokazalo kako hrvatski učenici puše više od svojih europskih vršnjaka. Zabrinjava i podatak o ranoj dobi početka pijenja alkoholnih pića, jer čak 46 posto mladića i 37 posto djevojaka navodi da su počeli piti alkohol u dobi od 13 godina i ranije.
Što se tiče ispitivanja navika i stavova riječkih učenika, istraživanje iz 2022. godine provedeno među riječkim učenicima sedmih razreda pokazalo je kako brzu hranu 53,3 posto učenika konzumira nekoliko puta mjesečno, a dodatnih 12,6 posto nekoliko puta tjedno ili svakodnevno. Grickalice i slatkiše njih 47,6 posto konzumira nekoliko puta tjedno, a 18,2 posto svakodnevno. Gotovo 75 posto njih provede više od dva sata dnevno u korištenju digitalnih uređaja, ne računajući rad na školskim obavezama, od čega 27,2 posto više od četiri sata dnevno, prenosi Novi list.
Što je to zdravstveni odgoj i što je sporno u vezi njega?
Zdravstveni odgoj je obvezni kurikulum uveden u osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj odlukom ministra Jovanovića od 28. rujna 2012. Kako smo ranije pisali, problematično je bilo to što je program izrađen i objavljen mjesec dana prije nego je uveden u škole, također nije postojalo neutralno stručno ocjenjivanje programa te javna rasprava o sadržaju te je u programu sporno promoviranje rodne ideologije.
Te godine Slobodna Dalmacija je napisala članak u kojemu je opisala sadržaj kurikuluma Zdravstvenog odgoja. Članak se zvao ”Petaši će učiti o masturbaciji, sedmaši o gay populaciji”. U tom članku se isticalo kako će već u četvrtom razredu osnovne škole učenici učiti o znanstveno neutemeljenoj rodnoj ideologiji, pa su tako po tom kurikulumu trebali saznati razlike ”između spola i roda te s tim povezane stereotipe”. ”U petom će naučiti postupke primjene higijenskih uložaka i tampona, kao i objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti te učiti o pogrešnosti nekad raširenih vjerovanja o njezinoj štetnosti”.
U šestom razredu raspravljat će o načinu na koji pornografija prikazuje ljudsku seksualnost. Već u sedmom razredu moći će raspravljati o homoseksualnosti, odnosno pojmu seksualnih manjina i njihovu položaju tijekom povijesti, dok diskriminacija žena kroz povijest dolazi na red u prvom razredu srednje škole, napisali su tada.
>Osigurajte djeci kvalitetan zdravstveni odgoj, a ne onaj koji se temelji na na Kinseyevom “istraživanju”
Zdravstveni (spolni) odgoj u Europi
Podsjetimo i da uvođenje zdravstvenog odgoja u drugim europskim zemljama nije bitno smanjilo prevenciju ovisnosti niti konzumiranja brze hrane, a nije ni bitno utjecalo na smanjenje korištenja mobitela i društvenih mreža, koliko je utjecalo na povećanje promiskuiteta i rodne disforije. Zbog čega je ”zdravstveni odgoj” u školskim institucijama diljem Europe na izuzetno lošem glasu.
Velška političarka Laura Anne Jones, ministrica obrazovanja u regionalnoj vladi Walesa i članica Konzervativne stranke, pozvala je Svjetsku zdravstvenu organizaciju (WHO) da ukine svoje smjernice za spolni odgoj u Europi. ”Moramo smjesta zaustaviti ovo guranje štetne rodne ideologije kroz spolni odgoj u Walesu i Ujedinjenom Kraljevstvu. WHO mora odmah povući svoje smjernice”, rekla je Jones.
Spolni odgoj je politički vruća tema u Ujedinjenom Kraljevstvu otkako je premijer Rishi Sunak pozvao vladu u ožujku da istraži što se uči o spolu i seksualnosti u školama u njegovoj zemlji – četiri godine nakon što je njegova stranka uvela obvezni spolni odgoj. Sunakov uzvik uzbune uslijedio je nakon istrage The Daily Telegrapha koja je rasvijetlila nastavu u kojoj se mala djeca obrazuju o masturbaciji, analnom seksu i “100 rodova”.
>Europski parlament napao Poljsku zbog zakona kojim bi se onemogućilo seksualiziranje djece putem spolnog odgoja u školama
Dokumenti potvrđuju da je riječ o hiperseksualizaciji djece
U travnju je Savez za sigurne škole, osnovna organizacija koja se bori protiv seksualizacije djece i poučavanja rodne ideologije u školama, objavila u priopćenju za javnost da je provela reviziju dokumenata o standardima seksualnog odgoja koje je izradio United Nations Educational, Scientific, Cultural Organisation (UNESCO) i WHO. Osudili su dokumente jer pretjerano seksualiziraju djecu i izlažu ih riziku od pedofilskog zbližavanja te potiču seksualnu aktivnost među adolescentima uz marginaliziranje uloge roditelja i tradicionalnih vrijednosti. Osim toga, grupa Safe Schools Alliance otkrila je da se nastavni plan i program Walesa temelji na tim smjernicama.
Ove smjernice osim osnovnoškolske djece obuhvaćaju i spolni odgoj za predškolsku djecu. Od rođenja bebe uče ”vrijednosti i zadovoljstvu tjelesnog kontakta, topline i intimnosti”. Ubrzo nakon toga uče što je ”čisto”, a što ”prljavo”. Drugim riječima, bave se seksualnim obrazovanjem. Djeca u dobi od četiri do šest godina trebaju učvrstiti svoj ”rodni identitet”, dok bi sedmogodišnjaci trebali razviti ”razumijevanje ‘prihvatljivog sexa’ (međusobno dogovornog, dobrovoljnog, ravnopravnog, primjerenog dobi, kontekstu i samopoštovanju)” kao i učiti o samozadovoljavanju, piše The European Conservative.