Roditelji odgajatelji za Narod.hr: ‘Smatramo se prevarenima i potražit ćemo načine da pravno zaštitimo svoje interese’

Foto: GettyImages

Demografska mjera kojom se gradonačelnik Milan Bandić najviše hvali, status ‘roditelja odgojitelja’, sada je dana u reviziju, odnosno u javno savjetovanje. Ideja je da se uvjeti za dobivanje statusa pooštre, a iznos naknade smanji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Obitelj koja je htjela ostati anonimna zbog zaštite maloljetne djece, za Narod.hr otkrila je da će u predviđenom obrascu podnijeti Gradskom uredu primjedbu vezanu uz nacrt nove odluke o statusu roditelj odgojitelj, a najavljuje i pravnu zaštitu u slučaju da se izmjene uvjeti.

> Status roditelja odgojitelja – koje se promjene predlažu i što to znači za obitelji?

“Imam status majke odgojiteljice od 2016. no mi smo kao obitelj još 2014. godine odlučili da ja ostavljam svoj status slobodnog umjetnika i posao na Sveučilištu. Od tada nam je Bog providio doista brojne milosti zbog naše odluke i s brojem djece raste i naša odlučnost da ustrajemo u toj važnoj odluci za našu obitelj. Stoga i ako vrlo brzo ostanemo bez statusa ne bojimo se i ne očajavamo nego predajemo našem zagovorniku sv. Josipu da nam ponovno pomogne premostiti financijske teškoće koje će nastati u tom slučaju. Ipak smo odlučiti reagirati jer vjerujemo da je iznimno važno da se u javnosti čuje glas majki koje su se odrekle karijere, vrtića i mnogo toga što mnoge žene danas smatraju stečenim pravima te su se odlučile posvetiti odgoju svoje djece. Iako možda sada nećemo zaustaviti ovu promjenu ili moguće ukidanje mjere nadamo se da će doći vrijeme kad će se na nacionalnoj razini donijeti slična demografska mjera i zato želimo da se čuje i naš glas.”, rekla je nezadovoljna majka koja koristi navedenu mjeru.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Njihovo obrazloženje donosimo u cijelosti.

Individualne zloupotrebe ne mogu biti razlog za smanjivanje prava poštenim korisnicima

“Prijedlog odluke o novčanoj pomoći za roditelja odgojitelja je načelno dobar i ispravlja nedostatke ove demografske mjere na koje su mnogi upozoravali i neposredno nakon donošenja ove mjere. U tom smislu ovaj prijedlog treba podržati i obrazloženja njegovog donošenja pozdraviti s izuzetkom dijela obrazloženja koji se odnosi na otkrivene zloupotrebe ove mjere. Naime, primjenu mjere je potrebno redovno i detaljno kontrolirati te individualno sankcionirati u skladu sa zakonom i pojedinim financijskim učincima zloupotreba. Individualne zloupotrebe ne mogu biti razlog za smanjivanje prava poštenim korisnicima ove demografske mjere.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako je novi prijedlog odluke načelno dobar, sasvim je nedopustivo da se promjene učinaka ove demografske mjere pokušavaju retroaktivno primijeniti na već dodijeljene statuse i stečena prava roditelja odgojitelja. Ova demografska mjera je do sada već značajno utjecala na važne životne odluke građana Zagreba pa tako i na temeljne aspekte njihovih života. Samim korištenjem ove mjere i odlukom da postanu roditelji odgojitelji građani su već donijeli mnoge iznimno važne i teške obiteljske odluke s dalekosežnim životnim i financijskim posljedicama. Oslanjajući se na ovu mjeru u trenutnom obliku građani su odlučili prije svega donijeti na svijet djecu te zbog toga promijeniti svoje životne puteve, karijere i poslovne planove, odabrali na koji način dugoročno riješiti svoja stambena pitanja kao i mnoge druge jednako važne životne odluke prilagođene povećanju svojih obitelji i ostanku u Hrvatskoj. To je uostalom i bio smisao ove demografske mjere.

Iako je u prvoj uredbi kojom je mjera donesena naznačeno da se ona može mijenjati, naknadne promjene se mogu odnositi samo i isključivo na elemente koji su promjenjivi u skladu sa samim predmetom mjere a to je rađanje i odgoj djece. S obzirom da se odluke vezanje za rađanje i odgoj djeteta ne mogu planirati niti provoditi kratkoročno niti se mogu radikalno mijenjati preko noći svaka institucija koja u svom nazivu nosi pojam “demografija”, mora u obzir uzimati karakteristike i trajanje procesa kojima se bavi.

Trajanje trudnoće je 40 tjedana, prije djetetovih 6 mjeseci života nije moguće dobiti mjesto u jaslicama, a svi ozbiljni stručnjaci i odgovorni roditelji znaju da uvjeti u jaslicama grada Zagreba nisu adekvatni za primanje djece mlađe od 12 mjeseci. O tome koliko su uvjeti u jaslicama u skladu s važećim pedagoškim standardima i koliko je uopće medicinski opravdano tako rano odvajanje dojenčeta od majke ćemo drugom prilikom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Promjena važećih mjera ne može biti retroaktivna

Time dolazimo do zaključka da je grad Zagreb kao donositelj demografske mjere morao znati da svaka promjena važećih mjera ne može biti retroaktivna niti može postati važeća prije nego istekne 40 tjedana od javne objave. Također, u slučaju donošenja bilo kakve radikalne i nelogične promjene koja nije u skladu s predmetom mjere, a to je rađanje i odgoj djece, grad Zagreb snosi punu odgovornost i obavezu za socioekonomske posljedice takve promjene.

Novi prijedlog odluke mora uzeti u obzir već nastali utjecaj ove demografske mjere jer bi se u suprotnom roditelji odgojitelji s punim pravom mogli smatrati manipuliranima i prevarenima i potražiti načine da pravno zaštite svoje interese od ovakvih promjena koje donose nove i potpuno proizvoljne financijske učinke na njihove kućne budžete i socijalni status.

Takav potencijalni razvoj događaja podsjeća na situaciju koju smo u Hrvatskoj imali s dužnicima s valutnom klauzulom u švicarskom franku. Tada su banke svojim uvjetima poslovanja dovele svoje građane u zabludu i tako ih naveli na odluke koje su ih posljedično dovele u bezizlazne životne situacije. U ovom slučaju Grad Zagreb bi mogao donijeti uredbe i mjere koje bi proizvele vrlo slične učinke, a građanima bi opet preostale jedino dugotrajne pravne bitke da potraže zasluženu pravdu. Ova potencijalna situacija je zapravo i mnogo gora jer je element neizvjesnosti po roditelje odgojitelje potpuno ovisan o odlukama gradskih vlasti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Naime, ako promjena ove mjere može proizvesti proizvoljne retroaktivne učinke na već dodijeljene statuse, tom istom naopakom logikom se onda može jednostavno od sutra ukinuti sve dodijeljene statuse. Tom naopakom logikom se dakle od sutra samo jednom odlukom gradskih vlasti svaki roditelj odgojitelj može naći na ulici, nezaposlen bez ikakvih prihoda i bez mjesta za svoju djecu u prepunim gradskim vrtićima. Tko bi se pri zdravoj pameti ikada odlučio dovesti u takvu situaciju?

Stoga predlažemo jedino prihvatljivo rješenje, a to je da se primjena nove odluke nakon njenog donošenja odgodi na 9 mjeseci da bi se zaštitili svi građani koji su već planirali obitelji oslanjajući se na ovu demografsku mjeru te da svi dodijeljeni statusi roditelja odgojitelja zadržavaju sva prava koja su vrijedila u trenutku podnošenja prijave za dodjelu statusa.

Svaki drugi način primjene ove mjere bi predstavljao tešku manipulaciju građana grada Zagreba pri donošenju njihovih važnih životnih odluka i dodatno pridonio stvaranju pravne nesigurnosti i produbljivanju nepovjerenju hrvatskih građana u dobronamjernost i promišljenost Grada Zagreba kao institucije koja bi trebala voditi brigu o svojim građanima. Kao što nam je slučaj Franak pokazao, i za takvu političku neodgovornost ima lijeka. Nadamo se da će u ovom slučaju zdrav razum ipak prevladati te da će prijedlog odluke biti promijenjen.”

Bandić tvrdi: ‘Ni jedna se mjera koja je na snazi neće ukinuti dok sam ja gradonačelnik’

Podsjetimo, trenutno, status roditelja odgojitelja postoji od rujna 2016. godine, a do početka 2018. godine iskoristilo ga je 3291 roditelj. Danas ima oko 5000 ljudi koji primaju naknadu po ovoj osnovi. Pravo na taj status ima jedan od roditelja koji se brine za najmanje troje djece, ako najmlađe dijete nije krenulo u osnovnu školu. Status se ne smatra radnim odnosom i ne računa se u staž, ali se uplaćuju doprinosi za mirovinsko. Za sada, vrijedi dok najmlađe dijete ne navrši 15 godina.

Promjene koje se žele izvršiti, smanjuju navedena prava, naknade, trajanje te stavljaju razna ograničenja na postavljanje zahtjeva, te olakšavaju prestanak prava na naknadu.

Ideja je da se uvjeti za dobivanje statusa pooštre, a iznos naknade smanji. Naknada bi bila fiksna 4.250 kuna, a umjesto do 15., primala bi se do 8. godine djetetova života. Gradonačelnik Milan Bandić za dnevnik.hr najavio je kako će od Vlade tražiti da Zagreb oslobodi 24 % poreza na dohodak za mjere demografske politike.

> (VIDEO) Bandić o statusu roditelja odgojitelja: ‘Ni jedna se mjera koja je na snazi neće ukinuti dok sam ja gradonačelnik’

“Ni jedna se mjera koja je na snazi neće ukinuti dok sam ja gradonačelnik. Ni godine ni iznosi”, tvrdi Bandić.

“Uputit ćemo paralelno Vladi da nas oslobodi 24 % poreza na dohodak. Dajemo 450 milijuna kuna, koliko sad izdvajamo za populacijske mjere, 100 milijuna kuna poreza. A kunu se svi pa i Vlada da su za demografsku politiku, da nas se više rodi i da nas više ima. To ćemo testirati”, kaže zagrebački gradonačelnik i dodaje kako će 23. siječnja vidjeti što majke i građani žele i nakon toga donijeti odluku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.