Šef MUP-ove službe objasnio nova pravila u prometu koja vrijede od subote

Foto: snimka zaslona

Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojim se uvode značajne novosti u zakonsku regulativu na području sigurnosti prometa na cestama i koji stupa na snagu u subotu u N1 Studiju uživo komentirao je Josip Mataija, voditelj Službe cestovnog prometa MUP-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi se put zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikala, segwaya i sličnih vozila koja se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila koja se naziva osobno prijevozno sredstvo.

“S obzirom da su se ta vozila, prvenstveno romobili, tek nedavno pojavili na prometnicama, nismo ih imali regulirane u zakonu, moralo se nešto napraviti – odrediti površina kojom se mogu kretati, propisati prometna pravila i na koji način ljudi mogu upravljati tim vozilima. Stavili smo ih u jednu grupu koju smo nazvali osobna prijevozna sredstva i proglasili ih vozilima. Bitno je da nemaju sjedećih mjesta, maksimalna brzina je 25 km/h, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW”, objasnio je Mataija.

Slušalica samo u jednom uhu

Novi Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se mogu kretati. “Prvenstveno smo predvidjeli da se kreću po biciklističkim stazama, ali svjesni smo da njih nema svugdje. Onda mogu nogostupima, zonama gdje se kreću pješaci. Upozoravam te vozače, tu moraju prilagoditi brzinu. Nećemo im klasično mjeriti brzinu, ali će odgovarati ako brzinu ne prilagode situaciju, a to će najčešće ovisiti o tome koliko drugih sudionika u prometu ima”, objašnjava Mataija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Također će se moći kretati i prometnicama gdje je ograničenje 50 kmh/h i manje. “To su županijske, lokalne i nerazvrstane ceste, ali tu će se smjeti kretati samo pod uvjetom da će onaj koji gospodari tim cestama dobiti od nas suglasnost za to i da će da cesta biti označena posebnim prometnim znakom da ostali vozači budu upozoreni da se po njoj kreće i ta grupa vozila”, rekao je Mataija.

Uvedena je i obavezna kaciga, a vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači bicikala, ne smiju upravljati vozilom sa slušalicama na ili u oba uha.

Kada su biciklisti u pitanju, dodatno je objašnjen prelazak preko zebre. “Ako postoji biciklistička staza u sklopu zebre, ne treba silaziti, ali ne trebaju se ni sjuriti na prijelaz kao da nema nikoga. Ako je klasičan prijelaz i biciklisti i vozači osobnih prijevoznih sredstava moraju sići s vozila i pogurati ga”, rekao je Mataija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kazne se kreću od 300 do 1000 kuna.

Minimalno 16 godina za samostalno jahanje životinje

Iako su, za razliku od romobila poznati od davnina, novi pojam u zakonu je jahač.

“To dosad nije bilo specificirano u zakonu, pojavio bi se ponegdje problem da čovjek, jahač, sudjeluje u prometu, a mi ga nemamo u zakonu. Može kako hoće, a mi ga nemamo kako regulirati. Sada smo i jahače uredili, da to bude čista situacija. Moraju jahati uz desni rub kolnika, 16 godina mora imati da bi samostalno jahao na toj životinji. Mlađi od toga ne smiju to raditi”, rekao je Mataija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Definiran je i pojam automatizirano vozilo.

“Nije to za budućnost, događalo se da imate poluautomatizirana vozila, ona imaju određenu pomoć vozača i imali smo situacija da vozači ne sjedaju za upravljačem, nego recimo iza i auto kao da sam vozi. To se ne smije. Zato smo uveli pojam automatizirano, ali to je budućnost i to vozilo samo vozi bez upravljača. Za ova poluautomatizirana smo uveli odredbu da vozač mora sjediti na vozačkom mjestu i biti pripravan. Imali smo par situacija da bio sjedio iza i praktički se rugao svima okolo”, rekao je Mataija.

Zakon stupa na snagu u subotu, novosti i promjena je mnogo, hoće li policija prvih dana biti blaža prema prekršiteljima?

“Upozoravat ćemo, al ne možemo baš gledati kroz prste, ali postoji mehanizam opomene pa ćemo dok se ljudi ne naviknu biti malo tolerantniji, ali pozvao bih vozače – mora se poštivati zakon, nije donesen radi hira, nego svih nas, radi sigurnosti. Sva se ta stradavanja u prometu, uz malo pametnije ponašanje svih, mogu izbjeći. Puno imamo uzaludnih stradavanja koja su se po meni mogla izbjeći da je netko samo malo razmišljao”, naglasio je Mataija.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.