“Pravna služba Vijeća Europe ispravno je konstatirala da je upravo baš takvo shvaćanje roda, kao različitog i odvojenog od spola, to jest odvojenog od bioloških činjenica, temelj na kojim se bazira Istanbulska konvencija.
Upravo zbog toga, za one koji smatramo da je rod koncept koji ne može biti odvojen od spola, od bioloških činjenica, od prirode; ne preostaje ništa drugo nego da glasamo protiv ratifikacije Istanbulske konvencije“, istaknuo je u srijedu politički tajnik HDZ-a i saborski zastupnik Davor Ivo Stier u saborskoj raspravi o Istanbulskoj konvenciji dodajući kako svoje stajalište temelji na svojoj savjesti.
“Dakle, nije problem spominjanje riječi “rod”, niti tumačenje da su se uloge žena i muškaraca mijenjale kroz povijest, odnosno da su različite u različitim društvima. Problem je u tome što se u Istanbulskoj konvenciji, za razliku od drugih međunarodnih dokumenata, rod odvaja od spola, od biologije, od prirode“, upozorio je Stier.
“Itekako sam svjestan da sam nesavršen i grešan čovjek. Ali svjestan sam toga jer imam savjest.I nikome, ali baš nikome, ne dam da mi tu slobodu savjesti oduzme. Jer samo tako mogu ostati slobodan čovjek. A samo slobodan čovjek može uzdignute glave, oči u oči, pogledati svoj narod“, poručio je Davor Ivo Stier.
Govor gospodina Stiera donosimo u cijelosti:
Poštovani g. Predsjedniče, poštovana ministrice
Kolegice i kolege,
Borba protiv nasilja, posebice borba protiv nasilja nad ženama, je tema koja nas sve u Hrvatskoj mora ujediniti.
Problem je stvaran, nije izmišljen, i potrebno je da se nakon ove rasprave, i nakon glasovanja u petak, bez obzira na to kako ćemo pojedinačno glasovati, kontinuirano iskažemo svi političku volju, damo iskrenu potporu nadležnim institucijama, podignemo svijest u društvu i učinimo sve što je u našoj moći da suzbijemo nasilje nad ženama i djevojčicama.
Kolegice i kolege,
Vjerujem da su sve zastupnice i svi zastupnici u ovom Domu protiv nasilja. Ipak, postoje razlike oko ocjene ove konvencije, tzv. Istanbulske konvencije.
Oko tih prijepora moramo govoriti otvoreno. Bez pritisaka, bez omalovažavanja, već savjesno i istinito.
Zato treba naglasiti da se prijepor ne odnosi na pitanje borbe protiv nasilja, već na koncepte iz rodne teorije.
Za one koji su za ili protiv Istanbulske konvencije, ali koji iznad svega žele hrvatskoj javnosti govoriti istinu, potpuno je jasno da se Konvencija temelji na rodnoj teoriji.
Štoviše, zagovaratelji Konvencije smatraju da je za učinkovitu borbu protiv nasilja nužno definirati rod kao nešto što je odvojeno od spola. Za njih je takvo shvaćanje roda i rodnog identiteta od fundamentalne važnosti i esencijalni dio ove Konvencije.
To je potvrdila i sama pravna služba Vijeća Europe u dokumentu koji je nedavno deklasificiran.
Doista, pravna služba Vijeća Europe je ispravno konstatirala da je upravo baš takvo shvaćanje roda, kao različitog i odvojenog od spola, to jest odvojenog od bioloških činjenica, temelj na kojim se bazira Istanbulska konvencija.
Upravo zbog toga, za one koji smatramo da je rod koncept koji ne može biti odvojen od spola, od bioloških činjenica, od prirode; ne preostaje ništa drugo nego da glasamo protiv ratifikacije Istanbulske konvencije.
Dakle, definicije iz članka 3 i članka 4 su ključne za implementaciju cijele Konvencije. Ti se koncepti ne mogu drugačije interpretirati u implementaciji Istanbulske konvencije na nacionalnoj razini.
Posrijedi su zapravo dva različita shvaćanja čovjeka.
Za Istanbulsku konvenciju su oni koji smatraju da čovjek ima apsolutnu autonomiju da sam sebe definira, bez obzira na biološke činjenice. Kao što se kaže u točki 53 Pojašnjavajućeg izvješća Istanbulske konvencije, to znači da jedna osoba koja je muškog spola može sebe rodno definirati kao žensko.
Ako pak smatrate da čovjek je rođen slobodan i tu slobodu ostvaruje u skladu s biološkim činjenicama, a ne protiv njih, onda ćete biti protiv ratifikacije Istanbulske konvencije.
Dakle, nije problem spominjanje riječi “rod”, niti tumačenje da su se uloge žena i muškaraca mijenjale kroz povijest, odnosno da su različite u različitim društvima. Problem je u tome što se u Istanbulskoj konvenciji, za razliku od drugih međunarodnih dokumenata, rod odvaja od spola, od biologije, od prirode.
Uglavnom pristaše raznih ideologija imaju pogled na čovjeka, pa onda i na društvo, koji ne mari o prirodnom zakonu, o naravnom poretku, pa onda niti o biološkim činjenicama.
Ako se činjenice ne slažu s njihovim ideološkim postulatima, tim gore po činjenice.
To je tipičan ideološki pristup, to je pristup ovakve rodne teorije, to je pristup Istanbulske konvencije.
Nasuprot tome je klasično razmišljanje koji uvažava naravni poredak i smatra da se ljudski zakoni moraju uskladiti s prirodnim zakonom, a ne ići protiv njega.
Točno je da je kršćanstvo prihvatilo takav način razmišljanja, ali ono postoji i prije kršćanstva i izvan kršćanstva.
Na primjer, Cicero govori o prirodnom zakonu koji je prisutan u svim ljudima, u svim narodima, isti je u Rimu kao i u Ateni, isti je to zakon danas i sutra; a zanemariti prirodni zakon (kaže Cicero) je isto kao i prezirati ljudsku narav.
Dakle, nisu to riječi jednog teologa, jednog Pape, iako će se Pape time složiti, pa i Papa Franjo. Ali to je zapravo klasično razmišljanje.
Nije to vjerska dogma, to je razum, to je zdrav razum, od Cicera do danas.
Kolegice i kolege,
Priložena Interpretativna izjava uopće ne osporava shvaćanje roda kao odvojenog od spola. Ta izjava ne otklanja prijepor oko Istanbulske konvencije.
Točno je da se u izjavi spominje kako se neće implementirati rodna ideologija. No, ne kaže da se neće implementirati rodna teorija u smislu koncepta roda kao odvojenog od spola. To bi već imalo više smisla, ali umjesto toga govori o rodnoj ideologiji, koju sami pristaše Istanbulske konvencije kažu da ionako ne postoji, da je rodna teorija znanost, a ne ideologija.
Dakle, s obzirom na to da pristaše Istanbulske konvencije smatraju da rodna ideologija ne postoji, ništa se i ne postiže s rečenicom koja kaže da neće provoditi ono što sami kažu da ionako ne postoji. To je apsurdno.
Zato interpretativna izjava ne otklanja koncept roda koji je protivan razumu i prirodi, pa onda i kršćanskom pogledu na čovjeka.
Ni nedavno deklasificirano mišljenje pravne službe Vijeća Europe ništa ne mijenja. Naprotiv, pravna služba potvrđuje da se rod mora tumačiti kao nešto što je odvojeno od spola, to jest od prirode, od bioloških činjenica. I potvrđuje da se to ne može nikako, nikakvim naknadnim interpretacijama, promijeniti. I sve to onda mora u škole, u sportske ustanove, u hrvatsko društvo.
Kolegice i kolege,
Nisam danas čuo niti jedan argument koji poriče da se Istanbulskom konvencijom ne usvaja međunarodna obveza da se shvaćanje roda odvoji od bioloških činjenica, od spola. Međunarodna obveza da se po tom shvaćanju oblikuju društvene norme.
Naravno, moguće je da će se neko vrijeme odgađati ispunjavanje tih međunarodnih obveza, iz političkih obzira. Ali to ne znači da su one nestale, i da se neće kasnije tražiti njihovu punu implementaciju.
To nisu strahovi, to su činjenice.
Na temelju tih činjenica možemo se odlučiti biti za ili protiv ratifikacije Istanbulske konvencije, ali nemojmo zatvoriti oči pred činjenicama.
Poštujem svakoga od vas. Poštujem i uvijek ću se boriti za to da i oni koji imaju drugačiji svjetonazor od mene, drugačiji pogled na čovjeka i na društvo, imaju pravo to javno izreći, bez da budu zbog toga sotonizirani.
Ali onda isto tako zahtijevam da se ne stigmatiziraju hrvatski ljudi koji se protive Istanbulskoj konvenciji.
I kada u petak bude glasovanje, nemojte tražiti od mene da ne slijedim svoju savjest.
Ne govorim ovo iz pozicije moći ili s visoka. Nikoga ne osuđujem zbog njegovog stava. Ne umišljam si da sam neki moralni autoritet.
Itekako sam svjestan da sam nesavršen i grešan čovjek. Ali svjestan sam toga jer imam savjest.
I nikome, ali baš nikome, ne dam da mi tu slobodu savjesti oduzme.
Jer samo tako mogu ostati slobodan čovjek.
A samo slobodan čovjek može uzdignute glave, oči u oči, pogledati svoj narod”, zaključio je Davor Ivo Stier.
Pogledajte video s govorom i replikama:
Tekst se nastavlja ispod oglasa