Ministarstvo gospodarstvo predstavlja danas “Prijedlog Hrvatske strategije za vodik od 2021. do 2050. godine”. Strategija bi trebala odgovoriti ima li Hrvatska zakonski okvir za korištenje energije vodika, ulaže li se u vodikovu infrastrukturu kao u razvoj i primjenu vodikove tehnologije. Ivica Jakić, predsjednik Udruge H2 izjavio je u HTV-ovom Studiju 4 da je vodik neminovnost te da se za 10-20 godina bez vodika neće moći zamisliti ni tehnologija niti cijela industrija, prenosi hrt.
Hrvatska je jedna od država u EU koja je na vrijeme dala svoju strategiju, kazao je Ivica Jakić, predsjednik Udruge H2.
– Strategija je dala okvir koji predviđa sve mehanizme za proizvodnju električne energije, obnovljivih izvora energije, za proizvodnju vodika, prijenos, skladištenje i korištenje vodika. Vlada je “donijela klavir, a na njemu trebaju svirati oni koji znaju”. Napravljen je okvir koji omogućava proizvođačima vodika da ravnopravno sudjeluje u alternativnoj proizvodnji goriva. Okvir koji je Vlada dala u strategiji, daje mogućnost korištenja prijenosne električne energije za proizvodnju vodika. S druge strane daje mogućnost da se i postojeći vjetroparkovi i solari mogu uključiti u proizvodnju vodika. Također, omogućava se da se sve više energije skladišti i koristi na mjestu potrošnje, odnosno npr. za potrebe prometa, željeznice, brodova ili industrije.
“Bez vodika neće se moći zamisliti ni tehnologija niti industrija”
Vodik je neminovnost, kaže Jakić i dodaje da se bez vodika neće moći zamisliti narednih 10-20 godina tehnologija niti cijela industrija.
Do 2030. godine Hrvatska bi trebala imati šest crpnih stanica za vodik. Jakić dodaje da hrvatska udruga sa svojim partnerima radi na prvom projektu punionice vodika koja će biti u Lučkom. Ona će se koristiti za punjenje autobusa, osobnih automobila i kamiona. Na taj način stavljamo prvu punionicu vodika na tržište. S gradom Visom radimo prvu punionicu vodika na tom otoku, pa će ondje biti punionica i za brodove, dodao je.
– Korištenje vodika po našim procjenama će ići jednom uzlaznom krivuljom. Preduvjet je da punionice vodika budu na raspolaganju. Radimo punionice vodika i u Rijeci i u Šibeniku. Europska komisija iznijela je prijedlog “koridora 4”, koji definira na kojim će se pravcima trebati postaviti vodikove punionice. Svakih 150 kilometara po tom koridoru treba biti punionica vodika. Mi sada startamo s prve tri, istaknuo je Jakić.
“Punjenje automobila vodikom je jednostavno”
Koncept punjenja automobila vodikom je, kaže, jednostavan. Stavite spremnik vodika, koji je u spremnicima u bocama, npr. na parkingu kod trgovačkih centara. Tu je onda, dakle, punionica vodika. Ona ne mora biti samo na tranzitnim koridorima, rekao je Jakić i istaknuo da je zapravo većina vozila gradu.
Vozilo na vodik je vozilo na električni pogon, ali električnu energiju proizvodi vodik koji se nalazi u vozilu, pojašnjava Jakić. S takvim iskustvima daleko su već Japan, Francuska i Južna Koreja.
Automobil na struju je savršeno prijevozno sredstvo, ali njegov je problem baterija i njegovo mjesto, kaže Jakić, u budućnosti preuzima vodik.
– Vodikovo vozilo brzo se napuni, za minutu i pol, a za bateriju vam treba pola sata, nekoliko sati ili čak preko noći, dodaje.
“Moj je otpad mora sirovina”
Jakić je govorio i o dobivanju zelenog vodika iz vode i iz organskog otpada.
– Iz 25 tona otpada dnevno proizvodi se dostatno vodika za cjelodnevnu vožnju 40 autobusa, istaknuo je. Procjenjuje da će veliki potrošač vodika u Hrvatskoj biti Jadrolinija i željeznica.
Objašnjavajući koristi otpada, Jakić kaže: Ne dam moj otpad nikome, moj otpad je moja sirovina!