Suđenje za MIG-ove zatvoreno za javnost zbog državnih tajni

Foto: Fah

Na zagrebačkom Županijskom sudu u ponedjeljak je počelo suđenje Josipu Čoviću kojega Uskok tereti da je kao načelnik MORH-ovog Odjela održavanja i remonta Zrakoplovno-tehničkog zavoda tražio 50 tisuća eura mita od predstavnika ukrajinske tvrtke koja je napravila remont hrvatskih MIG-ova Ivice Josipovića, no suđenje je zbog zaštite državne sigurnosti zatvoreno za javnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Isključenje javnosti na početku suđenja zatražili su predstavnici Uskoka, a s prijedlogom su se složili i odvjetnici okrivljenika koji tijekom cijelog postupka odbacuju krivnju.

Optužnicom podignutom krajem prošle godine, a potvrđenom u ožujku, Uskok Čovića tereti da je uoči odluke o javnoj nabavi od zastupnika dvaju inozemnih tvrtki “zatražio novčanu nagradu” kako bi zauzvrat, kao član povjerenstava Ministarstva obrane (MORH), bez obzira na stvarnu tehničku sposobnost potencijalnih izvršitelja, osigurao pozitivno mišljenje i prednost u remontu i nabavi dodatnih aviona MiG-21.

Zastupnici jednog od društava nisu prihvatili Čovićev zahtjev da mu za pogodovanje isplate 50 tisuća eura, dok je suoptuženi zastupnik druge tvrtke taj zahtjev prihvatio i Čoviću obećao isplatu zatraženog iznosa. Nakon ugovaranja i realizacije posla, Čović je od zastupnika tvrtke u dva navrata tijekom siječnja i veljače 2016. preuzeo najmanje 10 tisuća eura, objavio je Uskok nakon podizanja optužnice 30. prosinca 2016. ne navodeći imena okrivljenih.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čović je optužen da je nedjelo počinio kao načelnik Odjela održavanja i remonta te kao voditelj Odjela za zrakoplovno-tehničke standarde Samostalne službe za vojni zračni promet MORH-a i kao stručna osoba voditelj stručnog tima MORH-a za provjeru i član tehničkog Povjerenstva MORH-a zadužen za utvrđivanje tehničke sposobnosti izvršenja remonta borbenih aviona MiG-21 u remontnim zavodima potencijalnih izvršitelja te član Povjerenstva za analizu izvodivosti i isplativosti remonta.

Uskok je još u ožujku prošle godine potvrdio da provodi kriminalističko istraživanje remonta i nabave borbenih zrakoplova MiG-21, nakon napisa u medijima su od 12 zrakoplova koji su u srpnju 2015. došli s remonta u Ukrajini samo tri u funkciji. Mediji su tvrdili i da su na MIG-ovima koje je Hrvatska zaprimila od Ukrajine “prekucani” serijski brojevi jer ne odgovaraju dokumentaciji zrakoplova ni brojevima koji su navedeni u ugovoru o remontu, kao i da ugrađeni dijelovi zrakoplova ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji.

SDP-ova afera s MiG-ovima

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Remont MiG-ova u Ukrajini jedna je od najvećih afera u MORH-u, razotkrivena u vrijeme SDP-ovog ministra obrane Ante Kotromanovića, čiji je mandat obilježio niz afera. Kotromanović je u ožujku 2016. pozdravio otvaranje istrage, a kritičari su mu zamjerali ogromna kašnjenja sa zrakoplovima i loše obavljen remont.

Podsjetimo, u isto vrijeme kada su Hrvatskoj Rusi nudili MiG-29, Šveđani su nudili Gripene, a izraelski Elbit tada je nudio 12 MiG-ova proizvedenih 1984. godine i remontiranih 2012. godine.

Prije pokretanja natječaja tadašnji izraelski veleposlanik u Hrvatskoj susreo se s ministrom obrane Antom Kotromanovićem koji mu je kazao da postoji interes i da žele razvijati partnerske odnose s Izraelom, ali da o tome mora pričati s njegovim pomoćnikom za materijalne resurse Viktorom Koprivnjakom i tu je njihov razgovor završio.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Godine 2012. Rusi su nudili 12 konzerviranih zrakoplova koji su u mađarskom Kecskemétu čekali dvije godine jer su Mađari već letili na Gripenima, a skupo im je u pričuvi bilo držati te avione.

O ponudi tvrtke Rosoboronexport početkom iste godine u Moskvi su pregovarali tadašnji prvi potpredsjednik Vlade Radimir Čačić i njegova zamjenica Tamara Obradović. Eskadrila se nudila za fiksnu cijenu od 90 milijuna eura. S obzirom da je RH u NATO-u, uz to se morao uračunati trošak njihove prilagodbe, pa bi puna cijena bila 110-130 milijuna eura, što bi ovisilo o količini ugrađene NATO-ove opreme. Ugradnju bi, ističe Večernji list, mogao obaviti hrvatski Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC). Potpisom tog ugovora postojala je mogućnost da Rusi aktiviraju narudžbe u hrvatskoj brodogradnji i energetskom sektoru te kupnju transformatora i tramvaja. Voljni su bili ulagati i u ZTC i osposobiti ga kao regionalni centar za održavanje aviona i helikoptera ruskog podrijetla.

S druge strane Saab, proizvođač švedskih borbenih lovaca, koji je šest godina strpljivo čekao odgovor hrvatskih vlasti odlučili su dati zadnju ponudu. Iz državne tvrtke FXM početkom listopada 2012. MORH-u su predali zadnju ponudu za Gripene.

“U Saabu smo svjesni financijskih ograničenja s kojima je Hrvatska suočena u trenutku kada treba zamijeniti eskadrilu MiG-ova 21. No, švedska Vlada (putem FXM-a) ipak vjeruje da može ponuditi iznimno prihvatljivu cijenu koja je dugoročnim planom otplate prilagođena onome što si Hrvatska može priuštiti. Uvjereni smo da vaša zemlja ima mogućnost nabave nove generacije višenamjenskih borbenih zrakoplova vrhunske tehnologije, umjesto remonta zastarjelih zrakoplova za što mnogi eksperti smatraju da je bacanje novca. Druga je prednost izbora novog borbenog sustava, osim industrijske suradnje, i transfer najnovije tehnologije”, rekao je za Večernji list Pierre Gauffin direktor Gripenove kampanje za Hrvatsku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Švedske ponude uključivale i offset poslove

I prethodne švedske ponude uključivale su offset poslove, primjerice gradnju posebnih opskrbnih brodova (u Uljaniku), no čak su najavili da bi u ponudi švedske države bila uključena i kupnja jednog hrvatskog brodogradilišta.
Šveđani su u ljeto 2012. ponudili šest mađarskih Gripena Hrvatskoj besplatno na dvije godine, bez ikakvih uvjeta koji bi tražili da RH nakon tog razdoblja i kupi švedske lovce. Šveđani bi time pomogli i Mađarima, kojima je otplata njihovih 14 Gripena sada prevelika. Hrvati bi plaćali gorivo za avione, na kojima bi odmah počela i obuka hrvatskih pilota.
“Bude li potpisan ugovor o nabavi borbenih zrakoplova između švedske i hrvatske vlade, Saab se obvezuje da će odmah nakon potpisivanja ugovora o offsetu početi s njegovom realizacijom”, potvrdio je Gauffin.

Unatoč naizgled povoljnijim ponudama Rusa, Izraelaca, Šveđana kojima bi se moguće realizirali i drugi poslovi, Povjerenstvo je već predložilo novi remont MiG-ova 21 u kojem je bio član, sada optuženi za primanje mita, bojnik Josip Čović. Bio je zadužen za utvrđivanje tehničke sposobnosti izvršenja remonta borbenih aviona MiG-21 u remontnim zavodima potencijalnih izvršitelja te član Povjerenstva MORH-a za analizu izvodivosti i isplativosti remonta.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.