Udruženje taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori (HOK) poručilo je u srijedu, nakon presude Suda EU da Uber treba smatrati pružateljem usluga prijevoza, kako jedino Hrvatska svoje zakone prilagođava Uberu, ocijenivši da je trenutni nacrt zakona kojeg predlažu resorno ministarstvo i Vlada u potpunom raskoraku s mišljenjem Europskog suda.
Predsjednik tog udruženja Božo Miletić kazao je da presuda jasno govori da Uber pruža usluge autotaksi prijevoza, a da se odbija podvrgnuti važećim pravnim i sigurnosnim regulativama zemalja u kojima djeluje, na što, kaže, bez rezultata upozoravaju sve nadležne institucije već dvije godine.
Naime, Sud EU-a u srijedu je presudio da Uber treba smatrati pružateljem usluga prijevoza, a ne usluga informacijskog društva, iz čega proizlazi da zemlje članice mogu uređivati uvjete pružanja te usluge.
Sud je poručio da »uslugu posredovanja«, koja se sastoji od povezivanja uz naknadu putem aplikacije za pametni telefon vozača koji se prijevozom ne bave profesionalno i koji se koriste vlastitim vozilom i osoba koje traže gradski prijevoz, treba smatrati neodvojivo povezanom s uslugom prijevoza i stoga obuhvaćenom kvalifikacijom »usluga u području prometa« u smislu prava Unije.
Prema tome, napominju, takva usluga mora općenito biti isključena iz područja primjene slobode pružanja usluga, Direktive o uslugama na unutarnjem tržištu i Direktive o elektroničkoj trgovini.
»Sud ponajprije smatra da se usluga koju pruža Uber ne sastoji samo od usluge posredovanja, koju čini povezivanje putem aplikacije za pametni telefon vozača koji se prijevozom ne bavi profesionalno i koji se koristi svojim vlastitim vozilom i osobe koja traži gradski prijevoz. Naime, u takvoj situaciji pružatelj te usluge posredovanja istodobno nudi usluge gradskog prijevoza, koje čini dostupnima osobito putem informatičkih alata i čije općenito funkcioniranje organizira u korist osoba koje se žele koristiti tom ponudom u svrhe gradskog prijevoza«, kaže se u priopćenju Suda.
Kako ocjenjuje Miletić, cijela Europa Uberu postavlja ograničenja, jedino Hrvatska vlastite zakone prilagođava Uberu.
»Iako taksisti u Hrvatskoj godinama upozoravaju na nepravilnosti u poslovanju Ubera, što ova odluka potvrđuje, nadležna ministarstva i Vlada RH, umjesto da kao i ostale zemlje EU provode postojeće zakone te novima ograniče poslovanje nelojalne konkurencije upitnih sigurnosnih standarda, prijedlog novog zakona o prijevozu u cestovnom prometu u potpunosti oblikuje u korist Ubera«, tvrdi Miletić.
Postavlja pitanje hoće li nakon te presude nadležno ministarstvo i Vlada »shvatiti kakav su katastrofalan nacrt zakona predložili«, a koji je, po njegovoj ocjeni, u potpunom raskoraku s mišljenjem Europskog suda.
»Kada država već nema volju štititi vlastite zakone, a sve ide prema tome da će se na europskoj razini donijeti daljnje regulative koje će kontrolirati ovu djelatnost, hoće li se odlučiti i na potencijalno plaćanje penala jer ignorira sve preporuke i primjere dobre prakse? Zašto samo Hrvatska ne štiti svoje interese i interes svojih taksista, obrtnika i građana? Ova je presuda dodatan vjetar u leđa tužbi koju pripremamo protiv Republike Hrvatske zbog svega navedenoga«, poručio je Miletić u priopćenju.
Prema prijedlogu novog zakona o cestovnom prijevozu, taksi tržište bi se dodatno liberaliziralo, prijevoz će se moći naručiti i preko aplikacije, ukinulo bi se ograničavanje broja taksi dozvola, a cijenu usluga prijevoznici bi određivali sami.
Prijedlog zakona je u javnoj raspravi od 1. prosinca, a trebao bi biti donijet do početka sljedeće turističke sezone.
Jedna od predviđenih novosti jest da prijevoznici biraju sredstvo koje će koristiti za naplaćivanje vožnje, taksimetar ili elektroničku aplikaciju. Pritom, Uberu nije udovoljeno da se registrira kao poseban oblik prijevoza.
Na prošlotjednom okruglom stolu o liberalizaciji taksi prijevoza ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković kazao je da bi novim zakonskim prijedlogom svi imali ista pravila rada te kako se nikome nije išlo na ruku. Pritom je poručio da je cilj predloženog zakona zapošljavanje, pojačana upotreba taksija i povećanje sigurnosti vozila.