Pri kupnji, primjerice, perilice rublja, televizora ili pak prijenosnog računala, za potrošače je vrlo važno znati izabrati najpovoljnije jamstvo. Jer danas, kada živimo u potrošačkom društvu, uređaji se kvare češće nego prije, pa je itekako važno koja im prava donosi zakonsko, komercijalno i produljeno jamstvo. Nažalost, mnogi su i dalje slabo informirani i ne razlikuju vrste jamstava i prava koja iz njih proizlaze.
Zakonsko jamstvo vrijedi dvije godine i za proizvod odgovara trgovac pa je trgovina u kojoj je kupljen prva adresa na koju se treba obratiti u slučaju kvara, piše HRT.
No, trgovac ili proizvođač često će vam ponuditi i komercijalno jamstvo, koje se u pravilu dodatno plaća.
– Razlika između komercijalnog jamstva i zakonskog jamstva bi trebala biti upravo u tome što komercijalna jamstva trebaju nuditi neke ekstra situacije. Npr. mobitel ili neki drugi tehnički proizvod je upao u vodu, došlo je do neke situacije koju smo mi prouzrokovali pa je došlo do kvarenja uređaja, objašnjava za emisiju HTV-a Potrošački kod Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača iz Osijeka.
Dodaje da je komercijalno jamstvo gotovo identično zakonskom pa ga potrošač nema razloga kupiti.
Mnogi se potrošači odlučuju na produljeno jamstvo
– Zakonsko jamstvo je dakle obavezno i ono ga svakako sljeduje, a kod većine aparata produljeno jamstvo se poklanja kupcu kao dokaz o kvaliteti uređaja. Dakle, jednako se koriste zakonsko i produljeno jamstvo, kaže Dragan Bošnjak, voditelj poslovnice Elipsa iz Osijeka.
No, u osječkom Centru za informiranje i edukaciju potrošača kažu da se produljeno jamstvo najčešće dodatno plaća te potrošačima vrlo rijetko savjetuju da se pozivaju na jamstva prilikom kvara na uređaju.
– Češće se pozivaju na ovu odgovornost za materijalne nedostatke koja je isto definirana Zakonom o obveznim odnosima. Isto vrijedi dvije godine. Ali ako potrošač reklamira u roku od šest mjeseci smatra se da je stvar imala određeni materijalni nedostatak od trenutka kad je uzeta, odnosno preuzeta iz same trgovine, kaže Popović Filipović.
Koliko su česte pritužbe na jamstva?
– Što se tiče pritužbi u redovnom zakonskom roku mogu reći da ona nisu ništa veća nego u produljenom jamstvenom roku, kaže Bošnjak i dodaje kako mu je teško govoriti o postotcima jer sve ovisi, naravno, i o brendu. Pritužbi, kaže, ima, ali se nastoji što jednostavnije i brže pomoći kupcu.
Tanja Popović Filipović, predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača u Osijeku, kaže kako dobivaju velik broj pritužbi na kvarenje određenih uređaja u jamstvenom roku.
– Najteže je ostvariti ta prava jer trgovac, odnosno proizvođač, želi da se sam uređaj servisira, što mi apsolutno ne prihvaćamo kada se radi o uređaju tek kupljenom, kad je prošlo nekoliko mjeseci, mjesec dana, pojašnjava.
I u tim slučajevima, dodaje, savjetuju potrošača te inzistiraju da trgovac taj uređaj zamijeni ili pak potrošaču vrati novac kako bi on mogao negdje drugdje kupiti novi uređaj.
Iskustva govore da produljeno jamstvo od tri, pet, pa i sedam godina itekako utječe na odabir uređaja.
– Moram istaknuti da je produljeno jamstvo vrlo bitan segment u prodaji, jer daje dodatnu sigurnost kupcima da proizvod koji kupuju ipak ima svoju kvalitetu, a u to se uvjeravaju na način da dobivaju to produljeno jamstvo, komentira Dragan Bošnjak.
Potrošačima koji će uskoro u kupnju novih uređaja, iz osječkog Centra za edukaciju i informiranje potrošača savjetuju da se dobro informiraju o komercijalnim i produljenim jamstvima i njihovim prednostima.
Tekst se nastavlja ispod oglasa