Viceadmiral Hranj: ‘Do kolovoza bi trebali odabrati najbolju ponudu vojnih zrakoplova za Hrvatsku i ponuditi je Vladi’

Foto; snimka zaslona

Nakon višemjesečnih priprema Hrvatska je službeno zatražila ponude za borbene avione. Ponuda za nove avione zatražena je od SAD-a i Švedske, a za rabljene od Francuske, Italije, Norveške, Grčke i Izraela.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hoće li drugi pokušaj nabave borbene eskadrile proći uspješnije nego prvi, koliko će koštati i hoće li zaista biti završen u mandatu ove Vlade u emisiji HRT-a Tema dana govorio je viceadmiral Robert Hranj, direktor Glavnog stožera Oružanih snaga.

Upitan zašto baš ovih sedam država viceadmiral je detaljno obrazložio odluku.

– Prije pet mjeseci smo poslali pisma kojima smo tražili interes drugih država da nam ponude avione. Naveli smo kriterije za ponude. Radi se o 12 aviona 4. generacije koji moraju biti u službi još 25 i više godina te moraju biti proizvedeni u državama EU-a ili NATO-a. Poslali smo pismo u 26 država i jednu agenciju. Kad smo analizirali odgovore došli smo do ovog rezultata. Kad govorimo o novim avionima radi se o američkom F16 i švedskom Gripenu. Kod korištenih aviona radi se o F16 Grčke, Izraela i norveške, odnosno Eurofighteru iz Italije i Rafal iz Francuske, objasnio je Hranj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje o cijeni, odnosno gornjoj granici do koje se može ići, rekao je da je teško govoriti o cijeni.

– Ona ovisi o mnogo faktora. Ovisi o stanju aviona, o načinu dogovora tog posla. Mi se u ovoj fazi ne opterećujemo tim pitanjem. To će svakako biti jedan od ključnih elemenata u završnoj selekciji najbolje opcije. Odluka će ovisiti između ostalog i o načinu financiranja koje će se dogovoriti s državom iz koje bi se uzeo avion, rekao je viceadmiral.

Prvi pokušaj je propao. Kakvo je jamstvo da će ovaj puta biti uspješno?, upitala ga je urednica i voditeljica emisije Zrinka Grancarić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Nitko ne može garantirati da će biti uspješno, nema 100%-tnog jamstva da će to biti dobro. Međutim, ovaj puta imamo povjerenstvo koje je sastavljeno od predstavnika iz više ministarstava i agencija, bogatiji smo za ogromno iskustvo prvog procesa i vjerujem da ćemo, ako ništa drugo, svi u povjerenstvu dati sve od sebe da ovaj proces uspije, uvjeren je Hranj.

Govorio je i kako se također direktno razgovara s nekim državama.

– Mi smo direktno razgovarali s mnogim zemljama – SAD-om, Francuskom, Italijom, Švedskom. I dalje ćemo direktno razgovarati sa svim zainteresiranim državama kako u objašnjavanju i pojašnjavanju njihovih odgovora na naša pitanja tako i možda sutra u nekom ozbiljnijem neposrednom razgovoru. To prije svega ovisi o odluci na koji način ćemo u konačnici i nabavljati avion, rekao je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na pitanje kako to da je ponovno Izrael u igri nakon neuspješnog prvog procesa viceadmiral je rekao da će se puno više znati nakon što se dobije odgovor i od Izraela.

– Izrael je, kao i ovih ostalih šest država, zadovoljio uvjete u našem pismu kojim smo tražili interes. Tako da smo u želji da budemo objektivni i transparentni poslali i Izraelcima zahtjev za ponudom. Njihov odgovor će nam dati malo više detalja o tome jesu li uspjeli otkloniti one prepreke iz prošlog pokušaja, rekao je Hranj.

Upitan hoće li postupak biti završen u mandatu ove Vlade, rekao je da ne bi govorio o mandatima Vlade.

– Mi smo sebi zacrtali datum kad očekujemo odgovor. Dana 7. svibnja očekujemo prvi odgovor država. Nakon toga dali smo sebi i njima dva mjeseca za procjenu njihovih ponuda. Ako nešto treba popravljati, ako nam nešto nije jasno to ćemo validirati u iduća dva mjeseca. I onda u konačnici nakon toga još smo si dali jedan mjesec za konačnu analizu i procjenu ponuda u želji da do kolovoza odaberemo najbolju opciju za Hrvatsku i to onda ponudimo hrvatskoj Vladi, objasnio je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

MIG-ovi bi se trebali početi prizemljivati 2023. godine, a za nabavu aviona potrebno je više od dvije godine. Stoga je i logično pitanje hoćemo li se naći u situaciji da kao članica NATO-a nećemo moći ispunjavati svoje obaveze.

Viceadmiral je rekao kako se nada da će se donijeti odluka koji avion i od koga kupiti.

– Nadam se da ćemo riješiti pitanje aviona do tada. U svakom slučaju postoji i drugi načini kako riješiti pitanje nadzora našeg neba. Mi kao članica NATO-a imamo određene opcije na raspolaganju. Države NATO-a mogu pružati pomoć, tako se radi primjerice Sloveniji, Albaniji, Islandu. Postoje modeli i ja se samo nadam da to neće biti dugotrajno rješenje i da ćemo u međuvremenu riješiti pitanje aviona za Hrvatsku, rekao je Hranj.

Dodao je da kad se radi o avionima 4. generacije kako smo poprilično dobri po pitanju infrastrukture.

– No, morat će se malo nadograditi. A pitanje pilota je uvijek izazovno pitanje. Prije svega moramo dobiti više mladih ljudi koji se odlučuju za pilotski poziv. Planiramo i obuku za naše pilote i tehničare. Čim budemo imali naznaku o kojem se modelu aviona radi krenut ćemo u realizaciju obuke, rekao je viceadmiral Hranj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.