Kako bi sudionicima skorih lokalnih izbora pomoglo da ih dočekaju što spremniji, Državno izborno povjerenstvo (DIP) izradilo je i vodiče za financiranje izborne promidžbe te on-line edukaciju, svojevrsni kviz, na kojem sudionici, ali i drugi zainteresirani, mogu provjeriti koliko poznaju pravila izbornog financiranja.
Sve je to dostupno na mrežnim stranicama Povjerenstva.
Iz kojih se sredstava financira promidžbe, tko mora otvoriti poseban račun za financiranje kampanje, koliko posebnih računa treba otvoriti osoba koja se namjerava kandidirati za gradonačelnika i nositi nezavisnu listu za gradsko vijeće, koliko se ukupno smije potrošiti na promidžu, neka su od pitanja sadržanih u vodičima. Radi se zapravo o najvažnijim i najčešće postavljenim pitanjima s kojima se Povjerenstvo susrelo na prošlim lokalnim izborima, a koje je ovoga puta aktualiziralo kako bi izbornim sudionicima pomoglo da što spremniji dočekaju izbore.
Izbori za načelnike, gradonačelnike, župane
DIP podsjeća da su poseban račun za financiranje izborne promidžbe, neovisno o tome jesu li ih predložile političke stranke ili birači, dužni otvoriti svi kandidati za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i gradonačelnika Zagreba, kao i kandidati za njihove zamjenike iz reda nacionalnih manjina odnosno hrvatskog naroda.
Poseban račun kandidati moraju otvoriti najkasnije s danom podnošenja kandidature, a isključivo na njega mogu prikupljati donacije to jest dobrovoljne novčane priloge za financiranje kampanje.
Po najviše 30.000 kuna, kandidatu u kalendarskoj godini smiju donirati pravne i fizičke osobe (građani i obrti). Donacije iznad tog iznosa, kandidati su dužni prijaviti DIP-u te uplatiti u državni proračun, najkasnije u roku od 8 dana od dana uplate. Ista pravila i rokovi vrijede i u slučajevima kada kandidati dobiju nedopuštenu donaciju.
Dozvoljeni troškovi kampanje po kandidatu ovise o veličini lokalne jedinice.
U malim općinama i gradovima koji imaju do tri tisuće stanovnika, svaki kandidat za načelnika i gradonačelnika smije potrošiti po 50.000 kuna, u Zagrebu po milijun kuna. Kandidati za župane na kampanju mogu potrošiti po 600.000 kuna.
Izbori za vijeća i skupštine
Svaka stranka, odnosno nezavisna lista koja će se natjecati za skupštinu Grada Zagreba na promidžbu će moći potrošiti do milijun kuna, kod izbora za županijske i skupštine velikih gradova do 600.000 kuna, na izborima za vijeća gradova i općina koji imaju od 3001 do 10.000 tisuća stanovnika 100.000 kuna, a na izborima za vijeća gradova i općina koji ‘broje’ do tri tisuće stanovnika do 50.000 kuna.
Kada kandidacijsku listu predlaže politička stranka, dužna je u svakoj općini, gradu i županiji u kojima sudjeluje na izborima, otvoriti po jedan poseban račun za financiranje kampanje. Poseban račun dužni su otvoriti i nositelji nezavisnih listi, račun se otvara na ime i prezime nositelja liste. Na poseban račun ne smiju primati druge uplate koje vlasnik računa ostvaruje po drugim osnovama, niti se sredstva od donacija s tog računa smiju koristiti za bilo koju drugu svrhu.
Stranke i nositelji nezavisnih listi poseban račun moraju otvoriti najkasnije s danom podnošenja kandidature, sve transakcije moraju dovršiti i zatvoriti račun najkasnije u roku od 30 dana od isteka roka za isplatu naknade troškova izborne promidžbe.
Kad je riječ o donacijama, pravna osoba političkoj stranci u kalendarskoj godini može donirati najviše 200.000 kuna, nezavisnoj listi najviše 30.000 kuna. Fizička osoba, dakle građani i obrtnici, stranci, odnosno listi smije donirati najviše 30.000 kuna.
Spomenuti vodiči i on-line ekukacije, tek su jedna od DIP-ovih predizbornih aktivnosti. Članovi Povjerenstva i Stručne službe u ožujku su u 20 gradova održali edukacije o novinama u izbornom postupku te o pravilima financiranja koje je ‘odslušalo’ više od 1,600 sudionika.
Tekst se nastavlja ispod oglasa