Od listopada ove godine Grad Rijeka uvodi eksperimentalni program Zdravstvenog odgoja i obrazovanja u nekoliko osnovnih škola. Ovaj program je izrađen prema modelu izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja. Grad Rijeka je prva jedinica lokalne samouprave koja je uvela ovakav program u osnovne škole. Zdravstveni odgoj provodit će se s učenicima od 5. do 8. razreda. Iz osnovne škole Podmurvice u Rijeci su nam se javili neki roditelji koji su izrazili svoju zabrinutost zbog nedostupnosti materijala programa Zdravstvenog odgoja. Naveli su da su kao roditelji dobili vrlo šture informacije o navedenom programu, te se pitaju čemu tolika tajnovitost.
Za jednogodišnju, pilot fazu provedbe projekta odabrane su osnovne škole Centar, Dolac, Ivan Zajc, Kantrida, Podmurvice i Vežica. Nakon evaluacije pilot faze uslijedit će i provedba u ostalim riječkim školama, počevši od školske godine 2025./2026.
>Crkva je protiv spolnog odgoja? Upravo suprotno!
Kome je namijenjen program Zdravstvenog odgoja i obrazovanja?
Program je namijenjen provedbi u formi izvannastavne aktivnosti u višim razredima osnovnih škola u fondu od 70 sati godišnje. Provedba je zamišljena kroz dva odvojena obrazovna ciklusa. Prvi uključuje učenike 5. i 6. razreda, a drugi učenike 7. i 8. razreda.
Učenje i poučavanje unutar izvannastavne aktivnosti Zdravstveni odgoj i obrazovanje bit će organizirano kroz četiri tematska područja: Zdravi stilovi života, pravilna prehrana i tjelesna aktivnost, Mentalno zdravlje – emocionalna i socijalna dobrobit djece i mladih, Seksualno i reproduktivno zdravlje te rodna ravnopravnost te Prevencija ovisnosti i rizičnih ponašanja.
Imenovana radna skupina za izradu priručnika i kurikuluma ZOO-a
Za izradu programa i popratnih materijala Grad Rijeka je imenovao stručnu radnu skupinu.
– Nataša Dragaš-Zubalj, dr. med., univ. spec. sanit. publ., spec. školske medicine. Dragaš Zaposlena je u Nastavnom zavodu za javno zdravstvo PGŽ kao voditeljica Odjela za školsku i adolescentnu medicinu. Dragaš-Zubalj je članica radne skupine.
– dr. sc. Aleks Finderle, dr. med., voditelj Odjela fetalne i maternalne medicine Klinike za ginekologiju i porodništvo KBC Rijeka. Finderle je član stručne radne skupine.
– Ana Goleš, mag. psihologije, zaposlena kao klinička psihologinja u Dječjoj bolnici Kantrida. Goleš je članica stručne radne skupine.
– Tea Juretić, mag. socijalne pedagogije, zaposlena kao stručna suradnica socijalna pedagoginja u Osnovnoj školi Centar. Juretić je članica stručne radne skupine.
– Maša Komadina, dipl. psihologinja, psihoterapeutkinja u superviziji, zaposlena kao programska koordinatorica u udruzi UZOR. Komadina je članica stručne radne skupine.
– dr. sc. Vesna Kovač, redovita profesorica na Odsjeku za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Rijeci. Kovač je članica stručne radne skupine.
– Maja Obućina, mag. pedagogije zaposlena kao koordinatorica za edukaciju i istraživanje u Udruzi za ljudska prava u građansku participaciju PaRiter. Obućina je članica stručne radne skupine.
>Udruga PaRiter i trostruka uloga civilnih LGBTIQ udruga u Hrvatskoj
– prof. dr. sc. Sandra Pavičić Žeželj, dipl. sanit. ing., izvanredna profesorica na Medicinskom fakultetu u Rijeci i voditeljica Odsjeka za kontrolu hrane, predmeta opće uporabe, unapređenje prehrane i mikrobiologiju NZZJZ PGŽ. Pavičić Žeželj je članica stručne radne skupine.
– Eli Pijaca Plavšić, mag. sociologije zaposlena u Forumu za slobodu odgoja kao voditeljica programa ”Unaprijeđenje poučavanja”. Pijaca Plavšić je koordinatorica stručne radne skupine.
– Martina Šeša, mag. pedagogije i povijesti zaposlena kao stručna suradnica pedagoginja u Osnovnoj školi Kantrida. Šeša je članica stručne radne skupine.
Radna skupina provela je edukaciju za nastavnike
Kurikulum Zdravstvenog odgoja i obrazovanja propisuje očekivane kompetencije koje, osim općih kvalifikacija odgojno-obrazovnih radnika, budući provoditelji i provoditeljice programa moraju imati. Stoga su se tijekom svibnja i lipnja održale edukativne radionice u Osnovnoj školi Centar i Kantrida za učiteljice i učitelje iz šest riječkih škola u kojima bi se trebao provoditi Zdravstveni odgoj. Radionice je održao autorski tim od deset stručnjaka koji su i kreirali kurikulum i priručnik, a koje smo gore spomenuli.
Sadržaj predavanja radne skupine nije dostupan javno.
>Dok druge zemlje zabranjuju LGBTIQ propagandu u školama Hrvatska ih potiče
Materijali sa sadržajem Zdravstvenog odgoja nisu dostupni javnosti kao ni roditeljima djece
Ni priručnik ni kurikulum Zdravstvenog odgoja koji se provodi u navedenim riječkim školama nije javno dostupan. Nije dostupan ni na stranicama Grada Rijeke, ni na stranicama Ministarstva znanosti i obrazovanja kao ni na stranicama Agencije za odgoj i obrazovanje.
Grad Rijeka navodi da ima namjeru besplatno ustupiti sve materijale za provođenje ovog programa svim jedinicama lokalne i regionalne samouprave. Odnosno svim školama koje za tim iskažu interes, odnosno odluče provoditi program.
Prošle godine iz Grada Rijeke su poručili da je za sam kraj nastavne godine (2023./2024.) bila predviđena prezentacija Priručnika. Priručnici su navodno prevedeni i na talijanski jezik kako bi se provedba programa omogućila i u osnovnim školama koje obrazovni program provode na talijanskom jeziku.
Roditelji: Čemu tajnovitost?
Iz osnovne škole Podmurvice u Rijeci su nam se javili neki roditelji koji su izrazili svoju zabrinutost zbog nedostupnosti materijala programa Zdravstvenog odgoja. Naveli su da su kao roditelji dobili vrlo šture informacije o navedenom programu, te se pitaju čemu tolika tajnovitost.
”Ako je nešto toliko plemenito i za dobrobit djece poput zdravlja, zašto materijali najavljenog zdravstvenog odgoja nisu javno i transparentno dostupni roditeljima i javnosti? Ako je nešto toliko važno da se mora učiti djecu od 11. do 14. godina, zar nije jednako važno da i roditelji budu u to upućeni? Što se to po pitanju zdravlja treba djecu učiti a da se ne obrađuje na redovnom satu biologije? I ako je toliko važno i radi se o zdravlju djece, zašto je predmet izboran a ne obavezan za sve učenike?” pitaju se roditelji.
Zdravstveni odgoj uveden je voljom gradonačelnika
Zdravstveni odgoj koji se eksperimentalno provodi u Rijeci uveden je pod palicom gradonačelnika grada Rijeke, Marka Filipovića. Grad Rijeka je za potrebe uvođenja ZOO-a formirao deseteročlanu stručnu radnu skupinu koja je radila na razvoju i izradi kurikuluma i priručnika. Radnu skupinu čine medicinski stručnjaci, psiholozi, socijalni pedagozi, pedagozi, osobe koje djeluju unutar akademske zajednice, bolničkog i odgojno-obrazovnog sustava te civilnog sektora.
”Uvođenje zdravstvenog odgoja dugi je proces. No mi ga, po uzoru na građanski odgoj, možemo kapilarno širiti Hrvatskom. Tako da ga u kasnijoj fazi preuzmu i neki drugi gradovi i drugi osnivači osnovnih škola koji progresivnije promišljaju kurikule”, kazao je riječki gradonačelnik Filipović. Filipović je naglasio da bi ovakvi projekti trebali biti potaknuti i od centralne države, odnosno od onih koji kreiraju program u osnovnim školama.
Zamjenica gradonačelnika Sandra Krpan istaknula je kako je Rijeka prvi grad u Hrvatskoj koja u svoje osnovne škole uvodi program Zdravstvenog odgoja i obrazovanja. Rekla je kako je riječ o nadstandardu u programu odgoja i obrazovanja. Prije samog uvođenja programa provedena je istraživanje među riječkim učenicima sedmih razreda.
”Želimo da naši mladi imaju kvalitetnu zdravstvenu pismenost i ovim putem zahvaljujem svima koji su sudjelovali u realizaciji ovog projekta na kojem se radi već dvije godine. Program Zdravstvenog odgoja i obrazovanja zasnovan je na znanstvenim činjenicama, a ne na dogmi. Mišljenja smo da su znanja o zdravim stilovima života, mentalnom zdravlju, rodnoj ravnopravnosti, prevenciji ovisnosti i slično znanja koja su našoj djeci potrebna za kvalitetan razvoj”, rekla je Krpan.
>Bugarski parlament zabranio LGBTIQ+ propagandu u školama
Zašto se provodi Zdravstveni odgoj zasebno, ukoliko je već zastupljen dvjema od sedam međupredmetnih tema u RH?
Ova je inicijativa potaknuta istim razlozima zbog kojih je Grad Rijeka samostalno pristupio uvođenju Građanskog odgoja i obrazovanja u svoje škole. Zdravlje i mentalno zdravlje u Hrvatskoj obuhvaćeni su dvjema od sedam međupredmetnih tema. Riječ je o Osobnom i socijalnom razvoju (bavi se temom sprječavanja nasilja i vršnjačkog nasilja) te Zdravlju (uključujući mentalno zdravlje).
No, način provedbe međupredmetnih tema ovisi o pojedinačnim školama i individualnim aspiracijama i motivaciji pojedinih učitelja. Pročelnica Odjela za odgoj i školstvo Sanda Sušanj na 32. gradonačelnikovom kolegiju kazala je da u ovom slučaju postoji stanoviti problem. Naime, ne postoji nikakav oblik vrednovanja ili evaluacije naučenog, što dovodi u pitanje kvalitetu same provedbe, kazala je. Stoga ističe kako je važno da Zdravstveni odgoj i obrazovanje budu zasebni predmet na kojem bi se onda temeljitije moglo pristupiti temama Zdravstvenog odgoja koje su već ranije zastupljene u eksperimentalnom Građanskom odgoju.
”Vrijednost uvođenja ovoga programa počiva u cilju koji se implementacijom planira ostvariti, a to je omogućiti djeci i mladima pristup odgoju i obrazovanju za 21. stoljeće”, poručili su iz Grada Rijeke.
>Lezbijska udruga LORI ulazi u škole i djecu podučava LGBTIQ temama
Do sada utrošeno oko 60.000 eura za potrebe provođenja ZOO-a
Za potrebe uvođenja Zdravstvenog odgoja i obrazovanja, odnosno za razvoj kurikuluma osiguran je iznos od 20.355,00 eura. Kako bi se osigurao moderan, primjeren i stimulativan nastavni materijal, za vizualno i grafičko oblikovanje te produkciju materijala za provedbu, osigurana su sredstva u iznosu od 20.000,00 eura. Dodatno, za usluge lekture, korekture, recenzije priručnika namijenjenog učenicima, prijevod kurikuluma i priručnika na talijanski jezik te edukaciju provoditelja programa, osigurano je još 23.200,00 eura.
Tekst se nastavlja ispod oglasa