Crkva je protiv spolnog odgoja? Upravo suprotno!

odgoja
Montaža: Narod.hr; izvor: iStock by Getty images

Uvođenje spolnog odgoja u škole već je dugo tema koja zaokuplja uglavnom lijevi politički spektar u Hrvatskoj. Oni će često kritizirati Crkvu, pa i podrugljivo, da odbacuje teme seksualnosti i spolnog odgoja. To uglavnom govori o njihovoj neinformiranosti jer Crkva govori upravo suprotno. Crkva govori o važnosti spolnog odgoja, posebice u obitelji. No Crkva kad govori o odgovornom seksualnom ponašanju, ona to ne radi tako da poziva na hedonistički život već poziva na drugačiju odgovornost. Ona želi čovjeka usmjeriti prema istinskoj sreći, odgajati za istinsku ljubav koja se očituje kroz međusobno darivanje osoba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Papa Ivan Pavao II je 1981. godine o tome pisao u apostolskoj pobudnici ”Familiaris Consortio – Obiteljska zajednica”. To je dokument koji govori o važnosti spolnog odgoja u obitelji te o njegovoj implementirnosti u obrazovni sustav. Spolni odgoj u odgojno obrazovnim institucijama nikada ne bi smio biti suprotan onim vrijednostima koje dijete prima u vlastitoj obitelji.

No ono što se događa je upravo suprotno – program spolnog odgoja, uglavnom je pisan od strane ekstremno liberalnih skupina. A one nerijetko promiču seksualne devijacije, što je u suprotnosti s mišljenjem velike većine roditelja. Brojni su primjeri iz drugih zemalja gdje su se nerijetko od roditelja i skrivali sadržaji seksualnog odgoja. U Hrvatskoj program seksualnog odgoja pišu feminističke i lezbijske udruge kao što su PaRiter, LORI, Delta i SOS Rijeka, čiji rad je izdašno financiran od državnog proračuna.

>Dr. Željka Markić: Jovanovićev ideološki seksualni preodgoj nije spominjao ni ljubav ni roditeljstvo

Lijevo-liberalni spolni odgoj promiče liberalno življenje vlastite seksualnosti

Zabrinutost lijevo-liberalnih promicatelja spolnog odgoja uglavnom se veže oko prevencije seksualno (ne)odgovornog ponašanja, spolno prenosivih bolesti, sigurnog pobačaja. Posebno su zabrinuti i oko prava LGBTIQ osoba te normaliziranja seksualnih devijacija poput homoseksualnosti i ”transrodnosti”. Istovremeno zagovaraju liberalan pristup ljudskoj seksualnosti, gotovo bez granica. Samo da je u granicama zdravstvene sigurnosti kako za sebe tako i za druge. Stoga nude savjete i rješenja oko toga kako živjeti svoju seksualnost liberalno, a istovremeno ostati zdrav i siguran od bolesti ili neželjene trudnoće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upravo osobe iz ovog lijevo-liberalnog spektra, okupljene u različitim udrugama, sastavile su program seksualnog odgoja za hrvatske škole. Prošle godine su riječka udruga PaRiter s udrugama LORI, Delta i SOS Rijeka započele kampanju uvođenja seksualne edukacije u škole. U središtu edukacije koju nude ove udruge nalazi se rodna ravnopravnost, prava LGBTIQ osoba te promicanje društva u kojem će određene seksualne devijacije biti normalizirane.

Od njih se često može čuti i poziv roditeljima da svojoj djeci pruže spolni odgoj – no kakav? Onakav kakav oni promiču – liberalan, ali istovremeno ”siguran”, prema njihovim smjernicama. I to bez odgoja za čistoću, bez uzdržavanja, bez odgoja za nesebičnu ljubav i darivanje drugome u braku.

>Riječka feministička udruga koja promiče homoseksualnost s 90.000 eura vodi kampanju za uvođenje seksualnog odgoja u škole

Odgoj za nesebičnu ljubav

Papa Ivan Pavao II. još je 1981. u apostolskoj pobudnici Familiaris Consortio primijetio kako se roditelji susreću s poteškoćama u svom ”odgojnom radu” s djecom. Ističući kako je od neizmjerne važnosti za roditelje da ”s pouzdanjem i odvažnošću oblikuju svoju djecu za bitne vrednote ljudskoga života”. Papa ističe kako je obitelj prva i osnovna škola društvenosti. Ona je zajednica u kojoj se prepoznaje ljubav u pravom smislu riječi – nesebična ljubav – sebedarje. Stoga je upravo obitelj mjesto najboljeg odgoja za ljubav.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ivan Pavao II ističe važnost spolnog odgoja u obitelji kao mjesta koje štiti djecu od kulture smrti i svijeta koji banalizira ljudsku spolnost ”povezujući je jedino s tijelom i sponim užitkom”.

”Odgoj za Ljubav kao sebedarje predstavlja također neophodnu pretpostavku za roditelje pozvane da svojoj djeci pruže jasan i delikatan spolni odgoj. Kultura koja velikim dijelom banalizira ljudsku spolnost tumači je i živi na način koji je osiromašuje i upropašćuje, povezujući je jedino s tijelom i sebičnim užitkom. Nasuprot toj kulturi odgojna služba roditelja mora čvrsto biti usmjerena na spolni odgoj koji je uistinu potpuno usredotočen na osobu. Spolnost je, naime, bogatstvo čitave osobe – tijela, osjećaja i duše – i svoje najdublje značenje očituje kad osobu dovodi do sebedarja u ljubavi.”

>Isti krug ljudi: Veza psihologinje koja savjetuje studente i pionirke transseksualnosti Jokić-Begić

Spolni odgoj se ne može odvijati bez znanja i kontrole roditelja

Spolni odgoj trebao bi se odvijati pod brižnim vodstvom roditelja. Ne bi se trebalo nešto događati bez njihovog znanja i dopuštenja, ističe papa. Roditelji su prvi odgojitelji svoje djece i škola bi to trebala poštivati. Odnosno škola je ta koja ima dužnost odgajati u istom duhu koji prožima roditelje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

”Spolni odgoj – osnovno pravo i dužnost roditelja – mora se uvijek ostvarivati pod njihovim brižnim vodstvom i u kući i u odgojnim zavodima koje su oni izabrali i koje nadziru. U tom smislu Crkva se poziva na zakon supsidijarnosti. Njega je škola dužna poštivati kada sudjeluje u spolnom odgoju tako da postupa u istom duhu koji prožima roditelje.”

Odgoj za krepost čistoće – krepost koja razvija istinsku zrelost osobe

Odgoj za čistoću vodi do istinske zrelosti osobe pa samim time i do odgovornog seksualnog ponašanja oko kojeg se lome koplja u suvremenom društvu. Najbolji put do odgovornog seksualnog ponašanja upravo je odgoj koji isključuje promiskuitet i liberalizaciju ljudske spolnosti. Spolnost se ne može svoditi samo na seksualnost, ona je više od toga, ona obuhvaća cijelu osobu.

U tom okviru nipošto ne dolazi u pitanje zanemarivanje odgoja za čistoću, kao kreposti koja razvija istinsku zrelost osobe. Osposobljavajući je da poštuje i promiče zaručničko značenje tijela. Radi čvrstih veza što postoje između čovjekove spolnosti i ćudorednih vrednota, zadaća je odgoja da djeci pruži spoznaju i ucijepi poštivanje moralnih propisa. Što je nužno i dragocjeno jamstvo odgovornog osobnog rasta u ljudskoj spolnosti.

Zbog toga se Crkva odlučno protivi određenom obliku spolnog obavještavanja koje se ne brine za moralna načela, a danas je često rašireno. Ono zapravo nije ništa drugo doli uvođenje u doživljavanje zadovoljstva. I lako može mladoga čovjeka, pa i u godinama nevinosti, navesti da izgubi vedrinu, otvarajući mu put porocima.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Liberalni seksualni odgoj pozitivno gleda na masturbaciju pa čak i potiče na nju. Crkva za masturbaciju kaže da je grijeh jer ”nije u službi tjelesnog i duhovnog rasta osobe, niti je iskreno darivanje drugoj osobi u bračnoj ljubavi. Crkva nije proglasila nenormalnim ili neprirodnim egoistični pristup seksualnosti, već usmjerava k istinskoj ljubavi. Ljubav se ne očituje u egoizmu i hedonizmu već u odgoju za čistoću -istinskom darivanju osoba u bračnom činu. Crkva čovjeka ne ostavlja samog, frustriranog i bespomoćnog već mu nudi rješenja. Prije svega, kad padne u grijeh, nudi mu sakrament ispovijedi kao sredstvo istinskog duhovnog ozdravljenja. 

>Što kaže Crkva: Zašto je važna predbračna čistoća i koji je njezin smisao?

Građanski i spolni odgoj po mjeri lezbijske udruge LORI

Prošle godine riječka udruga PaRiter s udrugama LORI, Delta i SOS Rijeka započele su kampanju uvođenja seksualne edukacije u škole. U središtu edukacije koju nude ove udruge nalazi se rodna ravnopravnost, prava LGBTIQ osoba te promicanje društva u kojem će određene seksualne devijacije biti normalizirane.

Lezbijska udruga LORI dugi niz godina bavi se edukacijom LGBTIQ sadržaja s naglaskom na rodnu ravnopravnost. Oni svoje radionice održavaju u svim obrazovnim institucijama. A sve u svrhu suzbijanja diskriminacije LGBTIQ osoba te promicanja rodne ravnopravnosti u društvu. Naglasak je dakako na djeci i mladima jer oni su društvo budućnosti i važno je da razviju vrijednosti po mjeri feminističkih i lezbijskih udruga.

Građanski odgoj sa seksualnom edukacijom čiji program su kreirale ove udruge, uveden je najprije u Rijeku. Nakon Rijeke spolni odgoj uveden je i u Pulu, Pazin, Umag, Labin, Poreč, Rovinj, Sisak, Osijek i Opatiju. Građanski/seksualni odgoj uči se od 5. do 8. razreda, a obuhvaća različite teme iz lijevo – liberalnog kuta. Na taj način svodeći seksualnu edukaciju uglavnom na normaliziranje seksualnih devijacija te LGBTIQ teme.

>Riječka feministička udruga koja promiče homoseksualnost s 90.000 eura vodi kampanju za uvođenje seksualnog odgoja u škole

Kako udruga PaRiter gleda na ljudsku seksualnost

Udruga PaRiter je jedna od ključnih kreatora programa i sadržaja seksualnog odgoja koji se trenutno provodi u sklopu građanskog odgoja u Rijeci i okolnim gradovima. Osim što forsiraju feminističke i LGBTIQ sadržaje, nude i ekstremno liberalni pogled na seksualnost kao takvu. Vrlo liberalno življenje vlastite seksualnosti i seksualnih odnosa smatraju poželjnim i zdravim te na svojim stranicama nude i savjete. Na svojoj stranici hopacupa.org obrađuju teme kao što su ”5 savjeta za uspješan trojac”, ”Najčešća pitanja u vezi analnog seksa”, ”Kako sakriti zvuk vibratora od ukućana”, ”Zašto koristiti seksualne igračke?”

Primjerice o masturbaciji govore kao o nečem zdravom i poželjnom te nude cijeli niz savjeta oko nje. Ne vide je kao izvor frustracija i egoizma te ne naglašavaju problem ovisnosti o masturbaciji. Njima je naprotiv važnije pitanje: ”Kako sakriti zvuk vibratora od ukućana”. A u tekstu ”Što ako mi je masturbirati nelagodno?” potiču na masturbaciju bez nelagode.

PaRiter nudi savjete i oko seksa u troje (”5 savjeta za uspješan trojac”). ”Seks u troje ipak je drugačije iskustvo od seksa u dvoje, a ako ste se odlučili/e na taj potez, iskoristite trenutak i uživajte u njemu! Istražujte poze i zabavite se! Ne zaboravite na higijenske prakse nakon seksa. Kao i nakon bilo kakvog seksa, ne zaboravite na mokrenje, tuširanje i čišćenje igračaka ako ste ih koristili/e!”, piše na njihovim stranicama. PaRiter udruga je poznata i po tome što svake godine održava ”Festival menstruacije” za ”osobe koje menstruiraju”.

>U Rijeci Festival menstruacije za osobe koje menstruiraju. Donosimo detalje o udruzi PaRiter koja stoji iza toga

Što se uči na satovima (građanskog) seksualnog odgoja

Iz sadržaja udžbenika građanskog odgoja od 5. do 8. razreda osnovne škole evidentno je da njegovi autori iz subjektivnih razloga inzistiraju na nekim temama. Osim liberalnog pristupa seksualnim odnosima, vezama, normaliziranju pobačaja, feminizmu i slično snažno provode LGBTIQ agendu. U drugim predmetima, uključujući i vjeronauk obrađuju se teme koje uključuju ljudska prava, prihvaćanje drugih iako su različiti, Crkva nikad ne odbacuje nikoga. No ove udruge, smatrajući da drugi školski predmeti ili ne nude dovoljno sadržaja ili ga proglašavaju diskriminatornim provode vlastiti program – ekstremno liberalan. I onda pod pojmovima ljudskih prava, ravnopravnosti, nenasilja i uključivosti guraju rodnu ideologiju. Guraju nešto za što većinom nisu dobili pristanak roditelja djece, bar ne sve djece.

U priručniku ”Učenik građanin” (Grad Rijeka, 2017.) za 5. i 6. razred osnovne škole obrađene su teme ljudskih prava, diskriminacije, identiteta, stereotipa i predrasuda, navodi se na stranici udruge LORI. Također, u temi pod naslovom ”Postoje li muški i ženski poslovi?” objašnjavaju se pojmovi rodne ravnopravnosti, rodnih stereotipa i diskriminacije na temelju spola. A u zadacima se predlaže istraživanje ravnopravne zastupljenosti učitelja
i učiteljica u školama te uspoređivanje položaja žena u nekim stranim zemljama i Republici Hrvatskoj. Usto, postavljaju se pitanja ”Jesu li muškarci i žene jednako prisutni i na jednako važnim položajima?” u kontekstu lokalne uprave i ”Koje su posljedice neuključivanja djevojčica u školski sistem?”

Priručnik za 7. i 8. razred osnovne škole: Kakvim nas rodnim stereotipima uče igračke?

Priručnik za 7. i 8. razred osnovne škole ”Učenici građani: informirani, aktivni i odgovorni” (Grad Rijeka, 2018.) sadržava dvije teme koje su u cijelosti vezane za ovu analizu. Pod naslovom ”Glas ravnopravnosti” objašnjavaju se pojmovi feminizma, spola, roda, rodne ravnopravnosti, ženskih ljudskih prava i sufražetkinja. Navodi se kratki povijesni pregled prava glasa za žene i predlažu mnoge aktivnosti i pitanja.

– Kakvim nas rodnim stereotipima uče igračke?
– Istražite primjere kršenja ženskih ljudskih prava!
– Zašto se Međunarodni dan žena obilježava 8. ožujka?
– Istražite imaju li muškarci pravo na roditeljski dopust!
– Učinite svoj razred rodno ravnopravnijim!
– Pročitajte izjave poznatih ličnosti o ženama!
– Zaigrajte antistereotipni bingo!

Druga tema ima naslov ”Ispod duge” i uključuje objašnjenja pojmova spola, roda, rodnih uloga, spolne orijentacije i rodnog identiteta. Usto, spominju se i Međunarodni dan borbe protiv homofobije, bifobije i transfobije i Međunarodni dan sjećanja na žrtve transfobije. Navodi se i kratica LGBTIQ, ali bez objašnjenja značenja pojedinih slova i bez spominjanja termina ”interspolnost” i queer. Prema riječima udruge LORI, pristup sadržajima je afirmativan i ukazuje na važnost tolerancije te prihvaćanja i poštovanja različitosti.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab
>Udruga PaRiter i trostruka uloga civilnih LGBTIQ udruga u Hrvatskoj

Koja pitanja su bitna za autore seksualne edukacije, a ministarstvu su prihvatljiva?

Bitna pitanja i zadaci koji su izdvojeni kao dio edukacije seksualnog odgoja u školama su svakako ona koja se tiču i povijesti LGBTIQ zajednice. Ne bi li se djeci i mladima pobliže pojasnio smisao normalizacije ovih pojava.

– Za koja prava se zalažu pripadnici LGBTIQ zajednice?
– Zašto je zastava duginih boja simbol LGBTIQ zajednice?
– Što je razlog nastanka Povorke ponosa i gdje je nastala?
– Zašto je 1973. godina značajna za razumijevanje spolne orijentacije?
– Pozovite u goste osobu koja se profesionalno bavi pitanjima i problemima osoba različitih spolnih orijentacija i rodnih identiteta!
– Izradite strip koji promiče ljudska prava LGBTIQ osoba!

>U Rijeci ‘Festival menstruacije’ za ‘osobe koje menstruiraju’. Donosimo detalje o udruzi PaRiter koja stoji iza toga

Postoje i druge obitelji… (dugine)

Uz ove dvije teme u priručniku su zastupljeni i sadržaji koji se odnose na diskriminaciju, društvenu isključenost, ljudska prava, adolescenciju, prevenciju nasilja, spolno zdravlje i spolno odgovorno ponašanje. Također, u temi ”Ovo su naše obitelji” navodi se da postoje različite obitelji pa tako i ”obitelji koje čine dvije mame ili dvojica tata i njihova djeca”.

Uz priručnik za 5. i 6. razred osnovne škole objavljena je i ”Zbirka prijedloga nastavnih priprema” (Forum za slobodu odgoja, 2021.), koja sadržava nekoliko priloga koji su važni za ovu analizu. U pripremi za nastavnu jedinicu ”Stereotipi svuda oko nas” u trajanju od osam školskih sati jedan je sat predviđen za raspravu o rodnoj raspodjeli kućanskih poslova, a jedan za gostovanje osobe iz „LGBTQIA+ zajednice” koja će predstaviti svoj život, probleme na koje nailazi u zajednici i u životu općenito te predrasude s kojima se susreće.

*Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.