Zubak nudi Hrvatskoj 12 brazilskih Miragea 2000 za 79,5 milijuna dolara – što kaže MORH?

wikimedia commons

Zvonko Zubak kaže za Večernji list: “Spreman sam pomoći Hrvatskoj svojim iskustvom i nudim brzu, isplativu i realnu nabavu eskadrile borbenih zrakoplova, Miragea 2000 u izvrsnom stanju po ukupnoj cijeni od – 75,9 milijuna američkih dolara za 12 zrakoplova”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ponuda i nije toliko iznenađujuča kad se zna da je Zubak od većih svjetskih trgovaca oružjem, a još za Domovinskog rata je, dok smo bili pod embargom, raznim sivim kanalima HRZ naoružao s nekoliko eskadrila MiG-ova 21, borbenim eskadrilama helikoptera Mi-24, transportnim Mi-8 i Mi-17, ukupno 53 letjelice.

(VIDEO) Predsjednica o propaloj nabavi zrakoplova F-16: ‘Hrvatska nije izgubila međunarodni ugled’

Marcel Holjevac: Plenković sad na primjeru F-16 vidi kako je to kad izabereš jedno, a uvale ti nešto drugo

Tekst se nastavlja ispod oglasa

F-16 stare kante? Znate li kolika je prosječna starost američkih borbenih aviona?

No Miragei do sad nisu bili u igri, a Vlada je odlučila nabavljati F-16 ili, opcionalno, nove Gripene. Miragei o kojima se radi su iz Brazila, koji je također odlučio svoje avione zamijeniti Gripenima, koje će sam proizvoditi po švedskoj licenci.

Početkom lipnja Zubak je, prema Večernjem listu, poslao ponudu poslao na četiri adrese – premijeru Andreju Plenkoviću, predsjednici Kolindi Grabar-Kitarović, ministru obrane Damiru Krstičeviću i načelniku GS OSRH generalu Mirku Šundovu. U svojoj ponudi Zubak nudi konkretnu pomoć u kupnji 12 aviona Mirage C od Brazila. Avioni su, kaže, IV. generacije, NATO kompatibilni, proizvedeni 1984. – no s preostalim resursom od samo 150 do 200 od ukupno 6000 sati leta. Zadnji je let na njima bio 2014., nakon čega su konzervirani i spremljeni u hangare. Zubak tvrdi da se osobno uvjerio u izvrsno stanje aviona, što su mu uvidom potvrdili i zaposlenici francuskog proizvođača DASSAULT-a. Nudi i rok otplate od sedam godina uz godišnju kamatu od 1,2 posto.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ponuda sadrži 10 jednosjeda i dva dvosjeda te produljenje životnog vijeka za 2000 sati leta po avionu ili 15 godina do kraja isteka vremenske eksploatacije (do 2034.). Jamči stalnu operabilnost eskadrile od 75 posto. Uz ponudu idu i set pričuvnih dijelova, oprema za održavanje i alati, obuka petorice pilota (35 sati naleta) te obuka inženjera i tehničara. Nudi i borbeni komplet bombi i raketa srednjeg i malog dometa po cijeni od 1,4 milijuna dolara po avionu. Avioni bi bili operativni i raspoloživi Republici Hrvatskoj za najdulje osam mjeseci od trenutka potpisivanja ugovora, a prva dva, tri aviona stigla bi već za tri, četiri mjeseca, posljednji u siječnju 2020., kaže Večernji.

Odgovara li to našoj strani teško je reći, jer bi ti avioni i uz produljenje resursa imali dodatnih 2000 sati leta, ili 15 godina, dok se za Barake računalo s produljenjem od 3000 sati uz nešto veći broj preostalih sati leta, i 30 godina operativne upotrebe.

Ako bi Hrvatska željela modernizaciju tih aviona na razinu najmodernijeg Miragea 2000-5, s novim radarom većeg dosega, s glass cockpitom, head up displayem i naoružanjima većeg dosega, vrijednost eskadrile je 139,9 milijuna dolara. Zubak napominje da su stručnjaci DASSAULT-a potvrdili da su avioni funkcionalni i bez modernizacije. U dopisu Vladi ističe da Hrvatska nema vremena godinama čekati rješenje, stoga što je HRZ spao na samo od 10 do 15 aktivnih borbenih pilota. Podsjeća na referenciju jer je, osim letjelicama, HV naoružao i raketnim sustavom S-300, streljivom, protuoklopnim sustavima Fagot, raketama, bombama koje je, kako ističe, “nabavljao iz domoljubnih razloga po simboličnim cijenama”. Podsjeća da je MiG-ove 21 nabavljao za 700 tisuća dolara, a tržišna cijena za druge iznosila je 4,4 milijuna dolara. Na kraju kaže da je ponosan učinjenim u teškim ratnim uvjetima embarga te je sada motiviran istim razlozima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Državnom i vojnom vrhu dao je kratko vrijeme za odgovor jer, tvrdi, ima i druge kupce.  Brazil se odlučio za konzerviranje ove eskadrile jer su pri kraju s montažom vlastite tvornice, gdje će proizvoditi zadnju inačicu švedskog Gripena E/F. Predmetne avione, Mirage 2000, prije nekoliko godina je kupio Pakistan, no tom poslu se usprotivila Indija, s kojom Brazil njeguje partnerstvo, pa je prodaja otkazana. Početkom 2019. godine, za Mirage je raspisan novi natječaj, no taj je natječaj Brazil poništio, a Zubak ušao u igru.

No djelatnici MORH-a obratili su se i Francuzima i Brazilcima radi provjere, te su zaključili da “sve nije baš tako kako Zubak kaže”.  Ne žele službeno govoriti o ponudi za Mirage, kažu da će odluku prepustiti premijeru i predsjednici.

Jedan od problema – pored tipa aviona – je očito u tome što MORH nakon propasi natječaja treba ići na ugovaranje po sistemu država s državom, a ne s posrednicima. A premda je Zubak za rata nabavio veći broj letjelica za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, u MORH-u kažu da “nije više rat”. Usto, Zubak je tužio državu zbog neplaćanja raketnog sustava S-300, a taj spor traje već 20 godina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.