Udruga U ime obitelji na početku nove školske godine pokrenula je kampanju kojom informira roditelje o važnosti njihovog uključivanja u vijeća roditelja u školama koje pohađaju njihova djeca. Kampanja se sastoji i od razgovora s roditeljima koji već imaju iskustva u radu vijeća roditelja, kojima bi htjeli potaknuli i ostale roditelje da se uključe. Ovim razgovorom predstavljamo Đuru Tikvicu, oca petero djece koji je trenutno član vijeća roditelja u jednoj gimnaziji.
Možete li se molim vas kratko predstaviti?
Zovem se Đuro Tikvica. Otac sam petoro djece, od kojih je jedno još učenica gimnazije.
Koliko dugo ste član vijeća roditelja vaše škole? Što vas je potaknulo na uključivanje u rad vijeća roditelja?
Članom vijeća roditelja sam bio u dvije gimnazije u Zagrebu. U jednoj gimnaziji sam i dalje član vijeća roditelja, dosad dvije godine.
Za uključivanje u rad Vijeća roditelja potaknula me je potreba za boljom obaviještenošću o tendencijama u politici obrazovanja i odgoja mladih naraštaja, korištenje mogućnosti izražavanja roditeljskih stavova prema ovim tendencijama, potreba utjecaja na tijek događanja u procesu obrazovanja, kao i na konkretne pojave u školama.
Jeste li zadovoljni suradnjom vijeća roditelja i ostalih tijela škole, te vijeća roditelja i roditelja koji nisu članovi vijeća? Što bi se moglo poboljšati?
Smatram da je suradnja vijeća roditelja i ostalih tijela škole u velikoj mjeri inertno utemeljena na autoritarnom i udvorničkom sustavu komunikacije između sustava obrazovanja i njegovih korisnika. Ovo je shvatljivo kao posljedica višedesetljetne totalitarne prakse u našoj Domovini.
Nije mi međutim sasvim razumljivo zbog čega ovaj pristup nalazi pobornike čak i u vremenu promicanja demokratskih standarda. Pretpostavljam da se radi o tromosti u promjeni društvene svijesti kako je sustav obrazovanja stvar općega, a nikako ideološkoga dobra.
Suradnja između roditelja koji su članovi vijeća i onih koji to nisu ovisi od interakcije jednih i drugih, te sam smatrao svojom obvezom informirati nečlanove vijeća sa tijekom i sadržajem rada vijeća.
Rezultat toga je bio i aktivnije izražavanje stavova od strane roditelja-nečlanova vijeća.
Poznajem i situacije gdje nečlanovi vijeća nisu bili informirani o sadržaju sjednica vijeća, pa izražavam bojazan da su bili zakinuti za bitne informacije iz rada škole, ili da je vijeće radilo samo radi zadovoljavanja propisane forme.
Koja su vaša pozitivna iskustva u radu vijeća roditelja vaše škole? Možete li navesti neki pozitivan primjer djelovanja ili aktivnosti vijeća roditelja vaše škole?
Unatoč navedenim nedostatcima u funkcioniranju demokratskih putova odlučivanja i informiranja, imam pozitivna iskustva u mogućnostima utjecaja na zbivanja u obrazovnom procesu.
Već i samo postavljanje pitanja često otkriva lošu namjeru predlagatelja ili naprosto nekompetentnost i površnost. Tako je često moguće pridonijeti otklanjanju ili barem odgađanju loših rješenja.
Zašto smatrate važnim uključivanje roditelja u rad vijeća roditelja?
Iznimno vrijedna je komunikacija s roditeljima sličnog svjetonazorskog i vrijednosnog opredjeljenja radi usklađenijeg djelovanja.
Komunikacija pak s roditeljima drugačijega opredjeljenja također je vrlo vrijedna zbog mogućnosti pronalaženja minimalnih zajedničkih vrijednosti oko kojih je moguća i poželjna suradnja.
Tekst se nastavlja ispod oglasa