Za Henri Boulada, poznatog egipatskog isusovca i stručnjaka za islam, posjet bi mogao označiti “korak naprijed u kršćansko-muslimanskim odnosima” pod uvjetom da Sveti Otac postavlja “jasno osjetljiva pitanja” koja utječu na odnose, piše National Catholic Register
Papa Franjo stigao je u nedjelju u Abu Dhabi i postao prvi papa u povijesti koji je kročio na Arapski poluotok. Ključni događaj je susret međuvjerskih vođa s ciljem poticanja vrijednosti ljudskog bratstva i mirnog dijaloga.
Za Henri Boulada, poznatog egipatskog isusovca i stručnjaka za islam, posjet bi mogao označiti “korak naprijed u kršćansko-muslimanskim odnosima” pod uvjetom da Sveti Otac postavlja “jasno osjetljiva pitanja” koja utječu na odnose.
Otac Boulad, ekspert za islam i autor gotovo 30 knjiga na 15 jezika, rekao je da očekuje da Papa pozove arapske zemlje da se suoče s njihovim odgovornostima za prihvaćanje muslimanskih migranata iz muslimanskih zemalja kao što su Irak i Sirija. Ali je također zatražio da Sveti Otac korigira svoj stav o islamu, nazivajući taj pristup “previše naivnim i anđeoskim”.
U intervjuu za NCRegistar 2017. godine, otac Boulad je rekao da islamski teroristi primjenjuju ono što ih njihova religija uči, ali da Crkva to nije uspjela riješiti jer je postala plijenom ljevičarske ideologije koja uništava Zapad.
Oče Boulad, kakvo je vaše mišljenje o posjeti prvog pape na Arapski poluotok? Je li to korak naprijed ili može poticati sinkretizam?
Ovaj prvi posjet pape na Arapski poluotok mogao bi značiti korak naprijed u kršćansko-muslimanskim odnosima, pod uvjetom da papa Franjo jasno pokrene neka osjetljiva pitanja, kao što su:
- otpadništvo od vjere koje islam smatra zločinom koji se kažnjava smrću; štoviše, UAE ne priznaju niti odobravaju učenje bilo koje religije osim islama.
- status građana druge klase i pokornost (dhimmi) za nemuslimane koje otvara pitanje vjerske slobode.
- treba se pozabaviti statusom žena i pitanjem ravnopravnosti građana.
- ako se Emirati odvoje od islamističkog terorizma, očekujemo da će oni čvrsto osuditi Muslimansko bratstvo, ISIS i druge ekstremističke skupine.
S obzirom na ogromno bogatstvo koje imaju Ujedinjeni Arapski Emirati, od njih očekujemo posebnu brigu za muslimanske migrante koji dolaze u Europu. Njihova podrška trebala bi biti u skladu s bogatstvom naftnih monarhija u zaljevu, uključujući Saudijsku Arabiju. Stoga očekujemo da Papa potakne te arapsko-muslimanske zemlje da se suoče sa svojom odgovornošću naspram svojih muslimanske braće koji žele emigrirati. Pozdravljajući i primajući ih, poštedjet će ih kulturni šok njihove integracije u Europu. Nečuveno je da ove zaljevske zemlje odbijaju otvoriti svoja vrata Sirijcima i Iračanima koje su dočekale daleko manje bogate susjedne zemlje kao što su Libanon, Jordan, Turska i Egipat.
Mislite li da takvi posjeti većinski muslimanskim državama mogu biti štetniji od pomoći Crkvi i vjeri?
Takvi posjeti ne mogu biti štetni. Umjesto toga, oni pružaju zlatnu priliku da se iskreno pozabavimo nekim od gore izraženih problematičnih pitanja koja zahtijevaju konkretne odgovore. Ovaj posjet mogao bi ohrabriti UAE da se otvori liberalnijem islamu. Papa treba naglasiti da su Emirati već na pravom putu, svojom otvorenošću prema kršćanima, modernosti i ljudskim pravima. Istaknuo bih nekoliko nedavnih inicijativa u Emiratima, koje najavljuju najbolje za novo razdoblje u kršćansko-muslimanskim odnosima:
- Katar financira izgradnju maronitske crkve u Keserwanu (siječanj 2019.);
- U Bahreinu će biti izgrađena katedrala;
- Abu Dhabi će otvoriti katedralu Sv. Ilije;
- Jedini kuvajtski svećenik, otac Emmanuel Gharib, može proslaviti Bibliju u beduinskoj odjeći.
Međutim, ne smijemo izgubiti iz vida ono što Opservatorij za vjerske slobode kaže o Bahreinu kao npr. nemuslimanske misijske aktivnosti među muslimanima nisu dopuštene; šijitska većina u zemlji i dalje se suočava s ugnjetavanjem i UAE gdje npr. muslimanski građani nemaju pravo mijenjati vjeru.
Otpad u islamu kažnjava se smrću.
Mislite li da je papa Franjo na bilo koji način poboljšao svoju interakciju s islamom?
Nažalost ne. Ne osjećam da je papa Franjo na bilo koji način promijenio svoj pristup islamu. Njegova je politika ispružene ruke uvijek ista: to jest, previše naivna i anđeoska. Masovna migracija u Europu, uglavnom iz muslimanskih zemalja, koju on podržava, pokazuje da on gubi iz vida ozbiljne društvene probleme koji će se pojaviti: neintegracija / asimilacija muslimana u zemljama domaćinima, inkompatibilnost islama s ljudskim pravima, sekularizam, sloboda i jednakost – da ne spominjemo proturječja u papinim izjavama.
S jedne strane, on moli zemlje domaćine da poštuju kulturu imigranata, njihov islamski svjetonazor i tradiciju. S druge strane, on traži od muslimana da se integriraju i poštuju zakone zemlje domaćina. Teško je pomiriti ta dva suprotna stajališta, budući da muslimani smatraju da je šerijatski zakon iznad zakona svjetovnih europskih zemalja domaćina.
Poznato je da se muslimani nikada nisu integrirali u zemlje koje su napali. Naprotiv, prisilili su osvojene zemlje da gube – često trajno – svoje etničke i kulturne identitete, svoje religije, svoje jezike i svoje tradicije. To je ozbiljan problem koji se sve više pojavljuje s političkim islamom u Europi. Čini se da Papa ignorira povijest muslimanskih osvajanja i društvene probleme koje predstavlja politički islam u Europi. To ugrožava europske identitete, njihove tradicije i njihove judeo-kršćanske korijene.
U zaključku, rekao bih da bi Papin posjet UAE mogao pomoći islamu u izlaženju iz sadašnjeg sukoba s modernim svijetom. Jedini razumni način je dijalog. Da bi takav dijalog bio plodan, potrebna nam je zajednička osnova vrijednosti i načela sa kojima se svi slažemo. S obzirom na otvorenost UAE, one bi mogle i trebale igrati ključnu ulogu u pronalaženju takve osnove kako bi zajedno izgradili trajni mir.
Vrlo nadahnuti intervju oca Boulada o islamu prilikom posjete pape Franje Egiptu prije dvije godine možete pročitati ovdje
Tekst se nastavlja ispod oglasa