Foto: narod.hr

Ilija Prodanović rođen ocu Bogdanu i majci Stani u Klakaru Gornjem 1941. godine navodno je ubijen 1942. godine od ustaša kao jednogodišnja beba kako navodi mrežni jasenovački popis javne ustanove Spomen-područje Jasenovac (JUSP). To je laž budući da je umro pet dana prije svojeg 69. rođendana u bolnici „Dr. Stjepan Benčević“ u Slavonskom Brodu 2010. godine. Ovo nije slučajna pogreška jer dosad je objavljeno preko tisuću poimeničnih slučajeva „slučajnih pogrešaka“ lažnih jasenovačkih žrtava s mrežnog popisa koje još uvijek nisu ispravljene. Lažne žrtve se mogu pronaći na vrlo mnogo mjesta, a spomenuti Ilija Prodanović samo je jedan primjer do kojeg se došlo na temelju osobnih dokumenata uz pomoć drugih ljudi kojima ovom prilikom hvala. No i pregledom javno dostupnih podataka moguće je pronaći lažne žrtve. Primjerice, u jednom od prethodnih članaka već je pokazano da je mnogo podataka moguće pronaći na mrežnim tražilicama gradskih grobalja. Jedan od dosad neobjavljenih takvih primjera je Moise Danon rođen ocu Sabetaju i majci Raheli u Sarajevu 1913. godine, a umro 1969. godine. Dio ovih podataka moguće je pronaći i na mrežnoj tražilici grobova u Zagrebu, ali usprkos tome mrežni jasenovački popis navodi da je ubijen od ustaša u Jasenovcu 1942. godine. Slične podatke uz fotografije nadgrobnih spomenika moguće je pronaći i na stranici https://billiongraves.com/grave/Moise-Danon/18476448#/. Na slici groba u kojem je pokopan Moise Danon vidi se da su u njemu pokopani još neki ljudi koji se spominju na mrežnom jasenovačkom popisu. Prvi od njih je Mordehaj Danon rođen 1919. godine te umro 1946. godine i prema tome moglo bi se zaključiti da su on i Moise braća. I zaista – na mrežnom jasenovačkom popisu nalazi se Mordehaj Danon rođen također ocu Šabetaju u Sarajevu 1919. godine i navodno ubijen od ustaša 1942. godine u Jasenovcu – opet jedna lažna jasenovačka žrtva. Isto vrijedi i za njihova oca koji je tu pokopan, ali uz manje razlike. U mrežnom jasenovačkom popisu navodi se Šabetaj Danon rođen 1889. godine u Sarajevu ocu Moši i navodno ubijen od ustaša 1942. godine u Jasenovcu. Iako Sabetaju Danonu na grobnom spomeniku piše da je rođen 1888. godine i umro 1966. godine, moguće je pronaći osobne dokumente za Sabetaja Danona rođenog 1889. godine u Sarajevu ocu Moši-Haimu i majci Rifki koji je umro 1966. godine – znači još jedna nova lažna jasenovačka žrtva. Jedine razlike su kvačica na slovu s na početku imena i gotovo iste godina rođenja.

Na temelju brojnih osobnih podataka o bliskim i poznatim osobama dobivenih od raznih privatnih osoba u ovom članku moguće je spomenuti još neke dosad neobjavljene lažne jasenovačke žrtve. Primjerice, Jakob Atijas rođen ocu Moricu i majci Merjam (čije ime JUSP pogrešno navodi kao ime oca) u Sarajevu 1920.godine nije ubijen od ustaša u Jasenovcu 1942. godine, već je umro 2008. godine u bolnici. Jakov Dugandžić rođen ocu Petru i majci Stani u Čitluku 1905. godine nije ubijen od ustaša 1942. godine u Staroj Gradiški u ćelijama smrti, već je umro 1946. godine. To je bilo vrijeme kad su novi „osloboditelji“ intenzivno oslobađali hercegovačke Hrvate od života. Huso Laličić rođen ocu Himu (JUSP kao ime oca navodi Himzo) i majci Malići u Gusinjama na istoku Crne Gore 1918. godine nije ubijen od ustaša nenavedene godine u Jasenovcu, već je umro 2006. godine u bolnici. Andrija Vukman rođen ocu Bogdanu i majci Milici u Klakaru Gornjem 1931. godine nije ubijen kao jedanaestogodišnjak od ustaša u Jasenovcu 1942. godine, već je umro 2007. godine.

Poznato je naravno puno više sumnjivih imena s jasenovačkog popisa koji se samo u ponekom detalju razlikuju od umrlih nakon Drugog svjetskog rata. Primjerice, Božidar Šinik je prema mrežnom jasenovačkom popisu rođen ocu Milovanu 1940. godine u Gornjim Podgradcima i navodno je kao dvogodišnjak ubijen od ustaša u Staroj Gradiški 1942. godine, a više ili manje slučajno postoji Božidar Šinik rođen ocu Mihajlu i majci Jeleni u Gornjim Podgradcima 1940. godine i umro 1978. godine – znači sve je isto osim imena očeva – slučajno ili namjerno? Slično vrijedi i za Dragicu Milašinović koja je prema mrežnom jasenovačkom popisu rođena ocu Mili u Jurgi kraj Vojnića 1930. godine i ubijena od ustaša u Jasenovcu 1942. godine. Naime, postoji Dragica Milašinović rođena ocu Mihajlu i majci Ljubici u Vojniću 1930. godine i umrla 2008. godine – znači opet je razlika u imenu oca, a u više članaka je na više primjera pokazano da JUSP često pogrešno navodi ime oca. Uostalom, to je vidljivo i na primjeru Jakoba Atijasa iz ovog članka. Dodatan primjer je i Majer Musafija koji je prema mrežnom jasenovačkom popisu rođen ocu Majeru u Sarajevu 1919. godine i ubijen od ustaša u Jasenovcu 1942. godine, a istovremeno postoje podaci za Majera Musafiju rođenog ocu Mardu i majci Flori u Sarajevu 1919. godine i umro 1971. godine. I u digitalnom arhivu Yad Vashema jedini zapis koji se odnosi na Majera Musafiju dolazi iz nevjerodostojnog memorandumskog „Spiska žrtava“ pa se može zaključiti da s tim podacima nešto nije u redu. Postoji još puno ovakvih „slučajnosti“ koje krase mrežni jasenovački popis. Više podataka o lažnim žrtvama spomenutima u ovom i u svim prethodnim člancima dostupno je na adresi http://croatiarediviva.com/jasenovac-materijali/.

Ovako se može naravno nastaviti u nedogled i podaci o novim lažnim žrtvama su već u pripremi. Zbog preko tisuću objavljenih pogrešaka jasenovački popis se slobodno može nazvati masovnom prevarom. Već samim time postavlja se pitanje postoje li osim pogrešaka i laži u samom popisu još neke nepravilnosti oko slike Jasenovca. Naravno da postoje, no o tome više u sljedećem članku.

Izvor: narod.hr/Hrvatski tjednik