Nino Raspudić: Serija o Černobilu krivac je što se umjesto o Milanoviću i Škori na subotnjoj kavi na placu raspravlja o Pripjatu

Foto: Snimka zaslona

U tjednu u kojem pljušte predsjedničke kandidature svi oko mene govore samo o Černobilu. Mini serija HBO-a i Skya od pet epizoda krivac je što se umjesto o Milanoviću i Škori na subotnjoj kavi na placu raspravlja o Pripjatu, reaktoru broj 4, radijaciji i likvidatorima, a ime “Maša” je u mom krugu spominjanije od “Kolinda”, piše Nino Raspudić u kolumni za Večernji list koju djelomice prenosimo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Riječ je o crnohumornom nazivu za dio krova neposredno iznad razvaljenog černobilskog rektora s kojeg je bilo nužno gurnuti natrag u bezdan grafitne blokove i drugi izrazito radioaktivni krš, kako bi se mogao graditi betonski sarkofag. Taj ravni krov bio je komad pakla na zemlji, najsmrtonosnije mjesto u povijesti čovječanstva na kojem su strojevi otkazivali zbog radijacije od 10.000 rendgena i na kojem je na koncu 3828 mladih vojnika istrčavalo dva po dva s običnom lopatom u ruci čistiti krov 90 sekundi po glavi, jer bi sve preko toga značilo sigurnu smrt od posljedica radijacije. Zašto je serija o Černobilu postigla takav uspjeh? Svi stariji od četrdeset godina nose tu traumu, koju i dalje imaju potrebu racionalizirati i provariti. 26. travnja 1986. kad je eksplodirao reaktor 4 nuklearne elektrane Vladimir Iljič Lenjin u Černobilu imao sam deset godina. Sjećam se zbunjenosti, straha, zabrane izlaska na otvoreno, sreće u nesreći što se dugo nije jela salata i svježe voće i povrće koje nikad nisam volio, kasnijih stravičnih priča o posljedicama radijacije i idiotskih crnohumornih viceva o deformacijama černobilske djece.

Trauma se prenosi transgeneracijski pa su mlađi od četrdeset mit Černobila upili preko priča suvremenika. Sada, u prijemčljivoj formi tv-serije imamo izvrstan prikaz te katastrofe. Ali nismo osuđeni ostati pri njoj, već, za razliku od 1986., zahvaljujući Internetu, imamo i mogućnost odmah nastaviti istraživati dalje. Seriju sam odgledao u dahu. Priča o Černobilu je toliko jaka, toliko određujuća za naše vrijeme kraja moderne i kraha naivne prosvjetiteljske vjere u znanstveno-tehnički progres koji će neizostavno dovesti do boljeg i sretnijeg svijeta, da joj ne treba nikakve posebne forme ni kićenja. Dovoljno je pustiti sam događaj da govori, a to je u seriji, uz nužnu dramaturšku intervenciju, uzorno učinjeno.

Uvijek sam osjećao duboku odbojnost prema ljudima koji sladostrasno traže pogreške u filmovima i serijama i likuju nad njima. Samo pokvarena cjepidlaka može stotinama ljudi koji odrade golemi posao rekonstruiranja nekog prošlog vremena ili drugačijeg svijeta nabijati na nos jedva vidljivu plastičnu bocu u uglu nekog kadra ili sličan zločin.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

(…)

Ili, kako je moguće, u černobilskom slučaju, zgražati se nad sovjetskim ispranim partijskim mozgovima odlijepljenim od stvarnosti 1986., a ne naježiti se nad primjedbom koju je seriji Černobil 2019. iznijela mlada scenaristica Karla Marie Sweet koja je kritizirala to što u seriji nema likova koji nisu bijelci, a samim time ni rasne raznolikosti! Trebalo je dakle krivotvoriti etničku i rasnu stvarnost sjeverne Ukrajine osamdesetih godina, kako se ne bi iritirale nečije rasne fiksacije. Na sjeveru Ukrajine i jugu Bjelorusije preko noći je nestao čitav jedan svijet. Nečiji dom i zavičaj je postao “zona otuđenosti”, ispražnjeno područje visoke radioaktivnosti koje danas turistički posjećuju uživatelji tuđe muke. Ljudi se, što dobro znaju autori horora, najviše plaše nevidljive opasnosti, nepredočive, nesvodive na poznato iskustvo, a radijacija je upravo takva. Nema mirisa ni boje, ne vidiš je, samo kasnije vidiš posljedice. Posebno su u tom smislu potresne sudbine ljudi iz okolnih sela, koji su odbijali napustiti kuće, zemlju i životinje pred nevidljivim neprijateljem.

Za razliku od svih dosadašnjih prirodnih katastrofa, ratnih razaranja i najgorih epidemija, trajanje černobilskog “otrova” je nadljudsko, iz perspektive pojedinačnog života gotovo vječno, o čemu dojmljivo piše Svjetlana Aleksijevič. Tako neke procjene govore da za ljude živjeti u Černobilu neće biti sigurno sljedećih 24.000 godina. Ljudski je u svemu tražiti neki smisao. “Černobil” na ukrajinskom znači pelin, pa su neki u događaju iz 1986. vidjeli ostvarenje proročanstva iz Ivanove apokalipse: “Treći anđeo zatrubi. I pade s neba zvijezda velika – gorjela je kao zublja – pade na trećinu rijeka i na izvore voda. Zvijezdi je ime Pelin. I trećina se voda pretvori u pelin te mnoštvo ljudi poginu od zagorčenih voda”. (Otkrivenje 8, 10 – 12). Oni manje sretni, bez religiozne ili metafizičke utjehe, Černobil vide kao još jedan nastavak “banalnosti zla”, iza kojeg nema nikakve dublje interpretacije ni smisla osim još jednog uvida u krhkost civilizacije, koja, za razliku od svih prethodnih, ne uništava samo sebe već sva bića na zemlji. Serija “Černobil” kao najnoviji odjek te mučne priče kulturni je događaj godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kolumnu u cijelosti pročitajte na Večernjem listu.

* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.