U subotu, 28. rujna, orkestar Opere riječkog Hrvatskog narodnog kazališta Ivan pl. Zajc, pod ravnanjem dirigenta Yordana Kamdzhalova, svečano je otvorio novu koncertnu sezonu izvedbom Brucknerove Devete simfonije.
Anton Bruckner (1824.-1896.), austrijski skladatelj iz doba romantizma, za života poznat kao vrstan orguljaš i pedagog, a nakon smrti i kao jedan od najznačajnijih skladatelja svojeg vremena, svoju je posljednju, IX. simfoniju u d-molu ostavio nedovršenom. Smrt ga je spriječila da je zgotovi te je njezin četvrti stavak, „Finale“ ostao tek skiciran. Simfonija nosi posvetu: “mojem dragom Bogu”. Ta posveta zrcali Brucknerovu duboku vjeru koja je posebno obilježila njegove posljednje trenutke života. Religiozni skladatelj molio je prije svakoga nastupa, a čak je i zaustavljao predavanja zbog molitve u trenutku zvonjave crkvenih zvona.
„Već sam posvetio dvama zemaljskim veličanstvima simfonije: kralju Ludvigu kao kraljevskom zaštitniku umjetnosti (VII. simfoniiju, op.a.), našem slavnom dragom caru kao najvišem zemaljskom veličanstvu kojega priznajem (VIII. simfoniju, op.a.). A sada posvećujem svoje posljednje djelo veličanstvu svih veličanstava, dragomu Bogu i nadam se da će mi dati dovoljno vremena da ga završim“ – rekao je navodno Bruckner svojemu liječniku Richardu Helleru.
U subotu smo u ambijentu riječke Opere imali priliku čuti Devetu simfoniju čiji su četvrti stavak, prema Brucknerovim bilješkama, dovršili Nicola Samale, Giuseppe Mazzuca, John Philips i Benjamin-Gunnar Chors u razdoblju od 1983. do 2012.
Odličan početak koncertne sezone
Orkestar je pokazao dobru uvježbanost te je publiku uspješno uveo u svu dramatiku ovog Brucknerovog remek-djela. Zasluga je to prvenstveno šefa-dirigenta Yordana Kamdzhalova. Yordan Kamdzhalov rođen je u Bugarskoj, a diplomirao na Visokoj školi za glazbu u Berlinu, nakon čega se nastavio usavršavati na međunarodnim akademijama kod priznatih mentora. Bio je umjetnički ravnatelj te glavni dirigent međunarodnog Berlinskog ansambla Innorelatio, glavni ravnatelj Schlosstheatera Rheinsberg, šef-dirigent Opernog kazališta, Heidelberškog filharmonijskog orkestra i Festivala u dvorcu Heidelberg, radio je s nizom međunardnih orkestara te je osnivač orkestra Genesis čiji su članovi glazbenici i solisti iz vodećih europskih orkestara… Šef-dirigent orkestra riječke Opere postaje u rujnu prošle te mu je ovo druga sezona u toj ulozi.
Nije česta pojava da operni orkestri izvode i simfonijske koncerte, što Rijeku izdvaja među ostalim većim hrvatskim gradovima. Svoju je sezonu, uz balete i opere, HNK tako obogatio simfonijskim koncertima koji privlače publiku ne samo zanimljivim programskim repertoarom, nego i ozbiljnošću izvedbe.
Stoga nas veseli još jedna nova koncertna sezona koja će, sudeći po odličnom početku, publici zasigurno ponuditi uistinu kvalitetan glazbeni izričaj.