Pogledajte fotografije kako se živjelo u Livnu, BiH i RH krajem 19. i početkom 20. st.

Foto: Dubrovački muzeji

Mato Kaić, premda fotografski amater, s velikim je osjećajem za kompoziciju i kadar, bilježio svakodnevni život svojih sugrađana u Livnu, ali i drugim gradovima u BiH i Hrvatskoj. Od portreta austro-ugarskog oficira, seoskih djevojaka, ili strica koji je navodno bio prvim protaganositom njegovih fotografija, pa sve do životinja, biljaka, pejzaža, do prvog automobila u Livnu. Kaić je bilježio ljude i njihove živote – druženja uz kartaške partije i bilijar u livanjskom hotelu, kupanje na splitskim Bačvicama, pralje u Dubrovniku, seosku djecu dok čuvaju krave na ispašama, trgovce na pijacama i sajmištima, prenosi Dnevnik.ba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Plod stečevine

U Etnografskom muzeju u Zagrebu nedavno je otvorena izložba „Svjetlopisi pod bosanskim nebom“ Mate Kaića, prvog livanjskog fotoamatera s početka 20. stoljeća na kojoj je predstavljen veliki opus jednog od prvaka bosanskohercegovačkog fotoamaterizma, najpoznatijeg po fotografijama ljudi i krajeva – svakodnevnog života na prostoru Livna, Dubrovnika, Sinja, Splita.

Foto: Dubrovački muzeji
Foto: Dubrovački muzeji

Kaićevi „Svjetlopisi“ zapravo su plod stečevine koja se sastoji od 327 staklenih ploči (negativa, pozitiva i dijapozitiva u boji), kamere s pripadajućom opremom i nekoliko priručnika za fotografiju na njemačkom jeziku, a njezino zagrebačko gostovanje rezultat je uspješne suradnje Franjevačkog muzeja i galerije Gorica u Livnu s Etnografskim muzejom u Zagrebu započete još 2015. godine.

Foto: Dubrovački muzeji

Izložba fotografija

Izložba je premijerno prikazana u Livnu 2015. godine, gostovala je u Dubrovačkim muzejima, Muzeju grada Tešnja, Filozofskom fakultetu u Mostaru, Franjevačkoj galeriji na Širokom Brijegu, a nakon zagrebačkog, planirana su gostovanja u Splitu i Beču.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Autorice izložbe su Željka Markov, kustosica umjetničke zbirke Franjevačkog muzeja i galerije Gorica u Livno i Ružica Barišić, voditeljica knjižnice, a kustosica zagrebačkih „Svjetlopisa“ u Etnografskom muzeju je Iris Biškupić – Barišić.

Foto: ETNOGRAFSKI MUZEJ ZAGREB/ FRANJEVAčKI MUZEJ I GALERIJA GORICA LIVNO –

U baštinu je ostavio neprocjenjive dokumentarističke i umjetničke fotografije

Bio je dobrostojeći hobist koji nam je u baštinu ostavio neprocjenjive dokumentarističke i umjetničke fotografije Livna, BiH i dijela Hrvatske, ali i intelektualac, umjetnik koji je, ponikavši u velikoj i bogatoj livanjskoj obitelji, zaslužan za društveni, politički i kulturni razvoj Livna krajem 19. i početkom 20. stoljeća. Njegova je obitelj u livanjskom kraju poznata stoljećima, preci su mu bili svećenici, trgovci, gradonačelnici, a neki od njih zaslužni su i za podizanje prve čitaonice na tom prostoru. Kaić je prvi aparat nabavio još u lipnju 1902. godine, a do 1938. nije prestajao fotografirati, sačuvavši tako cijelu jednu epohu.

Foto: Dubrovački muzeji

Ostalo je zabilježeno i da je prvi protagonist njegovih fotografija bio njegov stric.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Foto: Dubrovački muzeji

Kaićeva fotografije dopunjavaju bosanskohercegovački fotoamaterizam

Do kraja 19. stoljeća, sve fotografije Livna načinili su strani putujući fotografi, a kako su snimane foo-kamerama na staklenim pločama, bilo je pravo umijeće i izazov izraditi dobru fotografiju, a još veće – sačuvati je do danas.

U Kaićevom opusu prevladavaju povijesno-etnografski motivi, a prizori odišu umjetničkim realizmom. Portreti sugrađana su silno empatični i topli, a krajolici pršte od zavičajnosti i fascinacijom sjena na površini vode.

Iznenadna očeva smrt 1913. primorala je Kaića da preuzme dio obiteljskih obveza, pa je morao upravljati obiteljskom pilanom na rječici Poričnici kraj Bugojna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Foto: Dubrovački muzeji

Tako su fotografija i plan da upiše Likovni studij pali u drugi plan, a pilana se modernizirala i to tako što je stavljena u električni pogon. Mato Kaić je 20-ih godina prošlog stoljeća kupio imanje uz rijeku Žabljak Livnu, na kojem se do svoje smrti (1967.) uspješno bavio uzgojem voća i povrća s modernim sustavom navodnjavanja. Postao je jedan od najvećih proizvođača voća i povrća u Livnu, a njegove uspjehe bilježile su splitske dnevne novine. Koliko je imanje bilo uspješno svjedoči činjenica da se taj dio naselja uz rijeku Žabljak i danas u narodu zove Matin pod.

Kaićeva fotografija nije samo značajna za livanjsku povijest, već pruža bolji uvid u do sada nedovoljno istražen i, moglo bi se reći, dopunjava bosanskohercegovački fotoamaterizam koji je nesumnjivo doprinio razvoju umjetničke fotografije u Bosni i Hercegovini. U Kaićevo je vrijeme fotografija bila relativno mlad medij – u Europi se pojavljuje 1830., prva bosanskohercegovačka 1855., a livanjska u 1878. Načinio ju je čuveni bečki fotograf Franz Laforest, koji je u Livno stigao s austrougarskom vojskom.

Izložba u Etnografskom muzeju u Zagrebu ostaje otvorena do 14. rujna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.