Svakodnevno se suočavamo s različitim situacijama, koje doživljavano s različitim emocijama, pa postaje jasno koliku ulogu imaju osjećaji u životu svakog čovjeka. Emocionalna inteligencija zapravo je sposobnost prepoznavanja osjećaja, njihovog jasnog identificiranja, razumijevanja, sposobnosti kontroliranja i korištenja za izražavanje misli.
Za razliku od kvocijenta inteligencije(IQ), emocionalna inteligencija(EQ) se može poboljšati. Neke procjene kažu kako visina IQ-a određuje od 4-25% naše uspješnosti u životu i na poslu, dok je doprinos EQ 27-45%, znači emocionalna inteligencija prevladava.
Zapravo osobe koje imaju viši EQ općenito uspješnije percipiraju i koriste emocije u razmišljanju, donošenju odluka i gradnji odnosa s drugim ljudima. S obzirom na to postaje jasno da radom na poboljšanju vlastite emocionalne inteligencije možemo povećati uspješnost i na osobnom i na profesionalnom planu, te tako općenito biti uspješniji.
Kompetencije emocionalno inteligentnih ljudi
Daniel Goleman, autor knjige “Vodstvo: Snaga emocionalne inteligencije”, podijelio je sa svojim čitateljima kratak popis kompetencija koje imaju emocionalno inteligentni ljudi, navodi NY Times.
1. Samosvijest
Realno samopouzdanje – razumijete svoje prednosti i ograničenja; radite ono za što ste kompetentni i znate kada se možete osloniti na nekoga u timu.
Emocionalni pogled – razumijete svoje osjećaje. Svijest o onome što vas ljuti, na primjer, može pomoći da kontrolirate bijes.
2. Samoupravljanje
Otpornost – ostajete mirni pod pritiskom i brzo se oporavljate kada se uzrujate. Ne paničarite, u krizi ljudi gledaju u vođu i ako je on miran i oni mogu biti.
Emocionalno stanje – tužne osjećaje držite pod kontrolom, umjesto da vičete na ljude, vi im pokazujete što je krivo i što je rješenje toga.
Osobna motivacija – krećete prema dalekim ciljevima, unatoč zaprekama.
3. Empatija
Emocionalnu inteligenciju treba učiti od prvog dana u školi. To je ono što pokreće svijet.
Kognitivne i emocionalne empatije – razumijete druge perspektive, pa možete shvatiti vaše kolege. Poželjno je da vam postavljaju pitanja kako biste bili sigurni. Kognitivna empatija, skupa s prepoznavanjem osjećaja drugih osoba, omogućuje učinkovitu komunikaciju.
Sposobnost slušanja – Posvećujete pozornost drugima, uzimate vremena da razumijete ono što govore bez da ih prekidate.
4. Odnos vještina
Komunikacija – Pokazujete svoje ciljeve na jasan način tako da su ljudi motivirani i jasna su im očekivanja.
Timska suradnja – ljudi se osjećaju opušteno dok rade s vama. Znak koji to pokazuje: Smiju se bez problema u vašoj blizini.
Emocionalna inteligencija je višestruko korisna – utječe na raspoloženje, donošenje ispravnih odluka, motivaciju, stabilnost, uravnoteženost, snalažljivost, prilagodljivost i općenito na odnos vrlina i mana u našem karakteru. Zato zapamtite – mi trebamo vladati emocijama, umjesto da one vladaju nama.
Tekst se nastavlja ispod oglasa