Bruxelles pred nekoliko zemalja Europske unije stavlja zahtjev sustava plaćanja cesta po njezinom korištenju. Nesumnjivo je riječ o većem trošku za građane, prema načelu da onaj tko više koristi – više i plaća. Ako su ceste skuplje onda će se, logično, i manje koristiti. Ovo je mjera koja ide na ruku ostvarivanju Europskog zelenog plana (dekarbonizacija), a koju je Europska komisija donijela 2021. godine.
Među zemljama koje još uvijek nisu ispunile ove uvjete ne nalazi se Hrvatska, jer ona dosljedno ispunjava sve naredbe koje pristižu iz Bruxellesa. No, na listi ovih zemalja našla se Španjolska u kojoj su slične mjere do sada naišle na niz negodovanja. Sadašnji premijer Sánchez izbjegao je ovu temu prije izbora, no sada se suočava sa sve većim pritiskom iz Bruxellesa.
Europska komisija istovremeno pokušava natjerati još sedam drugih zemalja na provedbu sustava plaćanja autocesta po korištenju, jer ni one ga još nisu uvele: Portugal, Italiju, Bugarsku, Luksemburg, Maltu, Poljsku i Grčku.
>Kako izgleda sustav naplate cestarine u drugim državama?
Španjolska je pazila kod izgradnje autocesta da ne troši novac građana
Većina španjolskih cesta s naplatom cestarine proizlazi iz sustava uvedenog tijekom 80-ih i 90-ih godina, koji je izgradnju novih autocesta prepustio privatnim tvrtkama kako bi se izbjeglo trošenje javnog novca na te projekte. Privatnim tvrtkama tada je bilo dopušteno naplaćivati cestarinu tijekom određenog broja godina kako bi povratile svoja ulaganja. Također su bile obvezne održavati ceste sve dok upravljanje ne bi u potpunosti prešlo na državu, javlja The European Conservative.
Španjolci su se nadali ukidanju većine navedenih cestarina, koje se nalaze na nekim od glavnih prometnih pravaca u zemlji. Ipak, Španjolska ima ukupni deficit od oko 10 milijuna eura zbog troškova održavanja cesta. Ironično, ceste s naplatom cestarine često su u gotovo savršenom stanju jer vozači biraju starije, manje ceste upravo kako bi izbjegli, ponekad poprilične, troškove. Te dvosmjerne lokalne ceste tako su postale dobar primjer nedostatka ulaganja u održavanje cesta posljednjih godina.
>Izgradnja hrvatskih autocesta odvijala se u sjeni velikih afera
Naredba iz Bruxellesa: Umjesto smanjenja broja cesta s naplatom cestarine, Španjolci bi mogli očekivati njihov porast
Tema je postala ključna na općim izborima 2023. godine, kada su španjolski mediji otkrili da se zemlja obvezala provesti takozvani sustav “plaćanja po korištenju” autocesta. Riječ je o dijelu dogovora s Bruxellesom za svoj udio iz fonda NextGeneration, programa gospodarskog oporavka nakon COVID-a. Umjesto smanjenja broja cesta s naplatom cestarine, Španjolci bi mogli očekivati njihov porast.
Radi se o modelu cestovnog prometa koji je EU odlučila generalizirati i ujednačiti u jedinstveni sustav nazvan “vinjeta”. Prema njemu bi se vozačima naplaćivala vožnja određenim cestama na temelju nekoliko čimbenika, uključujući vrstu automobila, njegovu težinu, vrijeme provedeno na cesti i broj putnika.
>Novi sustav naplate autocesta bit će jednostavniji, ali jednako skup kao i do sada
Sánchez je prije izbora zatajio Briselski plan, Bruxelles sada vrši pritisak
Kada je ta tema postala pitanje izbora, premijer Pedro Sánchez negirao je postojanje bilo kakvih neposrednih planova za uvođenje takvog sustava, unatoč jasnim izjavama stručnjaka iz ministarstva prometa koji su tvrdili suprotno. U danima prije nacionalnog glasovanja, Sánchez je uspio ispregovarati odgodu pokretanja sustava s Bruxellesom. Međutim, dok je premijer uvjeravao javnost da neće morati plaćati korištenje autocesta, politika Bruxellesa u svojoj biti nije se promijenila.
Prema izvještaju El Debatea, Bruxelles ponovno vrši pritisak na Španjolsku. Prošli tjedan podsjetio je Španjolsku da je sustav plaćanja po korištenju trebao biti u funkciji već u ožujku. Kao i da se EU sredstva ne mogu koristiti za održavanje cesta dok sustav ne bude implementiran. Prema navodima izvora, vlada je Bruxellesu ponovno izbjegla izravno odgovoriti, navodeći kako uvodi naknade za velike kamione.
Činjenica je da je sustav plaćanja po korištenju iznimno nepopularan u Španjolskoj, što za Sáncheza predstavlja možebitni problem i može narušiti njegov ugled među biračima.
>Otkrivamo: Tvrtka koja će raditi novi sustav naplate cestarina oštetila Slovačku za 620 milijuna eura
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr/The European Conservative