Poljski premijer: Institucije EU-a ucjenama nameću svoju volju državama, ali poljski Ustav ima primat

Morawiecki
epa06863202 A handout photo made available by the European Parliament on 04 July 2018 shows Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki delivering a speech on the Future of Europe at the European Parliament in Strasbourg, France, 04 July 2018. EPA/MARC DOSSMANN / EUROPEAN PARLIAMENT HANDOUT HANDOUT HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Poljski premijer Mateusz Morawiecki odbacio je u Europskom parlamentu optužbe da je poljska vlada anti-europska istaknuvši da je europska integracija “sudbina” Poljske, ali je ponovio kako je Ustav najviši zakon u Poljskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uoči rasprave u Europskom parlamentu o vladavini prava u Poljskoj i zahtjevima da se protiv ove države pokrene postupak koji bi doveo do sankcija, poljski premijer Mateusz Morawiecki poslao je pismo premijerima i predsjednicima država članica EU glede sukoba s EU i Poljske oko vladavine prava. Podsjetimo, Ustavni sud u Varšavi proglasio je neustavnima pojedine dijelove europskog prava i jurisdikciju zakona EU iznad državnog zakonodavstva Poljske.

U nastavku prenosimo dijelove pisma:

“Pišem ovo pismo kako bih vas uvjerio, a ujedno i zabrinuo”, započeo je Morawiecki pismo. “Želim vas uvjeriti da Poljska ostaje vjerna članica Europske unije. Europska unija koja je organizacija utemeljena na zajedničkim ugovorima, koju su osnovale sve države članice koje su povjerile niz nadležnosti zajedničkim institucijama i zajednički su regulirale mnoga područja života kroz europsko pravo. Poljska poštuje ovaj zakon i priznaje njegov primat nad nacionalnim zakonima, u skladu sa svim našim obvezama prema Ugovoru o Europskoj uniji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, istodobno vas želim zabrinuti – i skrenuti vam pozornost na opasan fenomen koji prijeti budućnosti naše Unije. Trebali bismo biti zabrinuti zbog postupne transformacije Unije u entitet koji bi prestao biti savez slobodnih, jednakih i suverenih država, a umjesto toga postati jedinstven, centraliziran organizam, kojim upravljaju institucije lišene demokratske kontrole od strane građana europskih zemalja. Ako ne zaustavimo ovaj fenomen, svi će osjetiti njegove negativne učinke. Danas se to može odnositi samo na jednu državu – sutra, pod drugom izlikom, drugu”, naglašava Morawiecki.

“Poljski Ustavni sud danas ne čini ništa što sudovi i tribunali u Njemačkoj, Francuskoj, Italiji, Španjolskoj, Danskoj, Rumunjskoj, Češkoj ili drugim zemljama EU – a nisu ni učinili u prošlosti. To je utabani put sudske prakse, koji nikako nije novost. Nijedna od ovih sudskih odluka nijednu državu članicu nije odvela s puta europskih integracija. Svaka od njih bila je izjava i potvrda činjenica koje proizlaze iz slova i duha europskog prava. Poljski ustavni sud danas ne čini ništa što ne bi učinio u prošlosti – davne 2005., 2006., 2010. ili 2011. – u drugom sastavu sudaca i izabran u svakoj političkoj konfiguraciji od pristupanja Poljske EU. Poljski ustavni sud više je puta donio odluku o primatu poljskog Ustava nad pravom Europske unije. Ove presude Komisija nikada nije osporila. To je jednostavno zato što provjera usklađenosti međunarodnog prava s nacionalnim ustavom ne krši pravo EU-a”, argumentira poljski premijer u pismu ostalim čelnicima država članica EU.

“Također je vrijedno naglasiti da poljski Ustavni sud ne navodi da su odredbe Ugovora o Europskoj uniji potpuno u neskladu s poljskim Ustavom. On samo izjavljuje da je jedno, vrlo specifično tumačenje određenih odredbi Ugovora (rezultat nedavne sudske prakse Suda pravde) nedosljedno s poljskim Ustavom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prema tom tumačenju, suci poljskih sudova bili bi obvezni primijeniti načelo primata europskog prava ne samo nad nacionalnim zakonima statutarnog ranga – što se ne dovodi u sumnju – već i prekršiti vlastiti Ustav i presude Ustavnog suda. Štoviše, usvajanje ovog tumačenja dovelo bi do zaključka da se milijuni presuda koje su posljednjih godina donijeli poljski sudovi mogu proizvoljno osporiti, a tisuće sudaca razriješiti dužnosti. To ne samo da bi predstavljalo izravno kršenje načela neovisnosti, nesmjenjivosti, kao i stabilnosti i sigurnosti prava na sud, koje proizlazi izravno iz poljskog Ustava, već bi dovelo i do snižavanja ustavnog standarda sudske zaštite poljskog građana i posljedično nezamisliv pravni kaos s ozbiljnim utjecajem na sve.

Niti jedna suverena država ne može pristati na takvo tumačenje. Njegovo prihvaćanje učinkovito efektivno bi dovelo do Europske unije koja bi prestala biti unija slobodnih, jednakih i suverenih zemalja. Takav pristup fait accompli preobrazio bi Europsku uniju u državno tijelo s centralnim upravljanjem, čije institucije mogu prisilno sprovesti što god žele unutar njezinih ‘provincija’, bez obzira na pravne osnove.

Nažalost, danas se bavimo vrlo opasnim fenomenom gdje različite institucije Europske unije uzurpiraju ovlasti koja nemaju prema Ugovorima i nameću svoju volju državama članicama per fas et nefas. To je danas osobito očito jer se u tu svrhu koriste financijski alati. Bez ikakve pravne osnove, pokušava se prisiliti države članice da učine ono što im institucije Unije nalažu – bez obzira na pravne osnove za nametanje takvih zahtjeva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jezik financijskih ucjena, kažnjavanja, „izgladnjivanja“ nepodređenih država, nedemokratskih i centralističkih pritisaka nema mjesta u europskoj politici. Takav jezik ne pogađa samo pojedine države, već cijelu zajednicu”, ističe Morawiecki.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.