Njemačka autoindustrija: Zašto je došlo do krize u Volkswagenu i zašto je to važno?

Foto: fah

Njemačko gospodarstvo nije u svojim najboljim danima, a državu posebno pogađa kriza u autoindustriji. Posebnu “pljusku” industriji dao je Volkswagen koji je nedavno najavio zatvaranje tvornica i otpuštanje velikog broja radnika. Zašto je došlo do krize u Volkswagenu i zašto je ovaj brend bitan Njemicama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kriza u Volkswagenu samo dio puno šire krize, rekao je bivši predsjednik Ifo instituta Hans-Werner Sinn. On smatra kako je Volkswagen je “samo prva žrtva” e-mobilnosti, zabrane motora s unutarnjim sagorijevanjem u EU i visokih energetskih troškova u Njemačkoj.

Iako je Volkswagen već godinama bio simbol uspješnosti i moći njemačke industrije, sada je postao simbol krize.

Koliko je automobilska industrija važna za Njemačku?

Tvrtka Volkswagen osnovana je 1937. sa sjedištem u Wolfsburgu u sjevernoj Njemačkoj. Za mnoge je ime Volkswagen usko povezano s VW Bubom, koja je omogućila i osobama slabijeg imovinskog stanja da kupe svoje vozilo. VW autobus krenuo je u serijsku proizvodnju od 1950., a VW Golf od 1974. Danas Volkswagen Grupa ne uključuje samo vozila koja posluju pod imenom VW, već i deset drugih marki, uključujući Audi, Porsche, Bentley i Škodu, piše Deutsche Welle.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Njemački proizvođač automobila Audi zatvara neprofitabilnu tvornicu u Bruxellesu

Između 2016. i 2019. VW je bio najveći proizvođač automobila na svijetu po broju prodanih vozila. I dalje je najveći europski proizvođač automobila. Grupa ima više od 114 proizvodnih pogona i 684.000 zaposlenika diljem svijeta. Prošle godine grupacija je prodala 9,2 milijuna vozila i ostvarila prodaju od 322 milijarde eura (351 milijardu američkih dolara) – više nego ikad prije.

Volkswagen je dugo vremena imao vodeću ulogu u tehnologiji i proizvodnji. Tvrtka je pridonijela njemačkom gospodarskom čudu nakon Drugog svjetskog rata. Automobilska industrija i dalje je temeljni dio njemačkog gospodarstva.

>Urušava se njemačka vlada: Scholz najavio mogućnost prijevremenih izbora

Prema podacima Udruženja automobilske industrije (VDA), 2023. godine u njemačkim tvornicama koje proizvode motorna vozila i dijelove za vozila radilo je gotovo 780.000 ljudi. Od toga je više od 465.000 zaposlenika radilo za dobavljače.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prošle je godine njemačka automobilska industrija domaćom proizvodnjom ostvarila prodaju od preko 558 milijardi eura. To je deset posto više nego prethodne godine, navodi VDA.

Koliko je VW važan za Njemačku?

Volkswagen grupa zapošljava oko 300.000 ljudi u Njemačkoj, od kojih više od trećine radi za marku VW. Mnoge druge tvrtke ovise o VW-u. Ako VW-u više ne ide dobro, posljedice će osjetiti i dobavljači, trgovci i na kraju kupci. A čini se, i cijela država.

No, čini se da se i dobavljači spremaju za gora vremena. U veljači je Continental, treći najveći svjetski dobavljač automobila sa sjedištem u Hannoveru, najavio da će ukinuti 7150 radnih mjesta diljem svijeta do 2025. godine. U srpnju je još jedan dobavljač automobila, ZF Friedrichshafen, najavio da će ukinuti 14.000 radnih mjesta u Njemačkoj do 2028. godine, piše DW.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koje mjere Volkswagen planira?

Situacija u Volkswagenu je napeta. U listopadu je sindikat IG Metall zatražio povećanje plaća od sedam posto. Nedugo zatim VW je objavio da mu je neto dobit u trećem tromjesečju pala za 64 posto u odnosu na isto tromjesečje prošle godine. Zbog toga je uprava tvrtke najavila da želi zatvoriti najmanje tri od deset tvornica u Njemačkoj. U ostalim tvornicama smanjit će broj radnih mjesta i otpustiti tisuće radnika, a plaće će biti smanjene za najmanje deset posto.

Zašto je Volkswagen u krizi?

Prvi veliki udarac reputaciji Volkswagena bio je skandal s dizelskim motorima ili emisijama, koji je postao poznat kao Dieselgate. Od 2015. nadalje, izašlo je na vidjelo da su VW i drugi proizvođači automobila u svoje automobile integrirali ilegalne manipulacije koje su poboljšale razinu emisija. VW je tada morao platiti kazne u ukupnom iznosu od preko 31 milijarde eura. Tadašnjem izvršnom direktoru još uvijek se sudi nakon što je optužen za manipulaciju tržištem i prijevaru.

>Njemačka je ratnom odštetom skupo platila cijenu svoje agresivne politike: Donosimo vam pregled

Prema upravi VW-a, visoki troškovi energije, inflacija i troškovi zbog visokih plaća zaposlenika opterećuju tvrtku.

VW nije jedini u problemima. Njemački konkurenti Mercedes i BMW također su snizili prognoze za tekuću godinu. Svi oni moraju se nositi s većim troškovima i prelaskom na električnu mobilnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zašto je Kina važna?

Istovremeno, potražnja za VW vozilima pada u Europi, a posebno u Kini, najvećem i najunosnijem tržištu tvrtke.

VW je desetljećima bio tržišni lider u Kini. Tvrtka tamo još uvijek prodaje većinu svojih vozila na benzinski pogon, ali je prodaja u Kini pala za više od 10 posto u prvih devet mjeseci ove godine jer su kupci preferirali domaća vozila. U Njemačkoj je prodaja pala za 1,6 posto.

Stručnjaci iz industrije optužuju VW da nije dovoljno rano uložio u elektromobilnost. Također je bilo problema i kašnjenja u izradi VW-ovog vlastitog softvera.

>Njemačka: Zašto se raspala semafor koalicija?

Kina je, s druge strane, pokretačka snaga elektromobilnosti i podržava vlastite proizvođače automobila BYD, NIO i XPeng Motors. Polovica svih novih automobila prodanih u Kini su električni automobili, a kineski proizvođači automobila sve više prodiru na strana tržišta.

Kako bi zaštitila vlastitu industriju, Europska unija uvela je carinu od deset posto na električne automobile proizvedene u Kini. U listopadu su nove carine do 45 posto nametnute na kineska električna vozila na temelju toga što vlada u Pekingu masovno subvencionira vlastite proizvođače automobila.

Njemački proizvođači poput VW-a strahuju da bi moguća kineska odmazda mogla negativno utjecati na njihove prilike i ulaganja u Aziji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.