U pripremi za pokretanje poslovanja nakon relaksacije restriktivnih mjera Stožera civilne zaštite, većina tvrtki zna što mora poduzeti, ali 40 posto ih i dalje ne zna što se od njih očekuje u toj prilagodbi niti tko bi im mogao i trebao odgovoriti na ta pitanja, pokazala je najnovija anketa Hrvatske gospodarske komore.
„Za većinu tvrtki priprema na popuštanje mjera je dodatan trošak na razini do 5.000 kuna koji će pokriti vlastitim sredstvima. No, već kad se taj trošak popne na iznose od 10.000 do 20.000 kuna polovina firmi će se morati dodatno zaduživati, a kada dosegne iznose veće od 20.000, četvrtina tvrtki to neće moći financijski podnijeti i opstati. Posebno zabrinjava to što udio tvrtki kojima nisu jasna pravila raste za 2. i 3. fazu pokretanja poslovanja, što znači da im se pod hitno i precizno mora objasniti koja su očekivanja i pravila. Pogotovo kada se uzme u obzir da oni imaju i najveće procijenjene troškove ponovnog pokretanja poslovanja“, istaknuo je predsjednik HGK Luka Burilović komentirajući rezultate istraživanja, prenosi novac.jutarnji.hr.
Većina ispitanih tvrtki neće otpuštati radnike
Poduzetnici kojima je jasno što im je činiti najčešće navode jednostavnu prilagodbu, poput osigurane zaštitne opreme za zaposlenike i redovite dezinfekcije prostora. Ali osim adaptacije vlastitog poslovanja, za početak rada moraju imati zadovoljene i ostale operativne preduvjete poput logistike i opskrbnog lanca. Oni su zadovoljeni kod 57 posto anketiranih, s tim da i ovdje velike tvrtke prolaze bolje od mikro i malih koje nemaju osiguran potporni sustav.
Prije popuštanja mjera 37 posto anketiranih tvrtki nije radilo, 52 posto je radilo smanjenim kapacitetom, 10 posto normalno, a tek 2 posto povećanim kapacitetom. Što se očekivanja za budućnost tiče, u prvih mjesec dana 71 posto tvrtki očekuje najviše 30 posto nekadašnjeg prometa, a tijekom ljeta njih 78 posto nada se povratu polovine nekadašnjeg prometa.
Većina ispitanih tvrtki nije niti neće otpuštati radnike, 8 posto ih je bilo primorano na dijeljenje otkaza, a 36 posto onih koji do sada nisu otpuštali smatraju da će to morati napraviti u budućnosti. Polovina tvrtki koje su otpustile radnike ne zna hoće li ponovno zapošljavati. Oni koji hoće (32 posto) većinom će ponovno zaposliti iste radnike, no ne nužno i u istom broju.
Rezultati velikih tvrtki ukazuju da je BDP u 1. kvartalu blago porastao
Ekonomisti upozoravaju da je u ovoj godini recesija sasvim izgledna s obzirom na to da će drugo tromjesečje obilježiti lockdown, treće ovisi o turističkoj sezoni, za koju je već sada jasno da će biti, neusporedivo slabija od prijašnjih, a četvrti kvartal pod velikim je znakom pitanja. No, u prvom tromjesečju, unatoč početku lockdowna, stvari se možda ipak nisu razvijale tako loše.
Kada govorimo o prvom tromjesečju u cjelini, vrijedi spomenuti kako podaci DZS-a pokazuju da je promet u trgovini na malo u odnosu na isti lanjski kvartal bio veći za 0,9 posto, javlja novac.jutarnji.
No, u ožujaku je realni pad prometa u trgovini na malo bio čak 7 posto u odnosu na isti mjesec lani. To je, ocjenjuju u HGK, najbrži pad u maloprodaji još od siječnja 2010. godine. Velike tvrtke poput Atlantic grupe, Podravke, Adris Grupe, Kraš Grupe, Badela 1962., AD Plastika, Končar Grupe ili Ericsson Nikole Tesle zabilježili su rast prihoda, a većina i rast dobiti.