Srijeda, 22 siječnja, 2025
-0.6 C
Zagreb
Pratite nas:

Buljan Flander: Dogodila se tragedija – što sada?

Podijeli

Prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, klinička psihologinja i psihoterapeutkinja, osvrnula se na jučerašnju tragediju u Prečkom. Tamo je, podsjetimo, 19-godišnji napadač nožem napao nekoliko djece i učiteljicu. Jedno je dijete uslijed ozljeda preminulo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, klinički je psiholog, integrativni psihoterapeut za djecu, adolescente i odrasle, stalni sudski vještak te utemeljiteljica i bivša ravnateljica Poliklinike za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osvrt Gordane Buljan Flander prenosimo u cijelosti.

Buljan Flander: Nasilja u školi nisu izolirani incidenti već svakodnevica

S obzirom na to što se događa u našim školama proteklih desetljeća, stručnjaci mahom izjavljuju da nisu iznenađeni tragičnim događajem u Prečkom. Kao što i smatraju da nasilja u školi nisu izolirani incidenti već svakodnevica. Isto to mislim i ja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Neću sada govoriti o mjerama fizičke sigurnosti koje su već odavno trebale biti u našim školama, jer za to nisam stručna. Ali mogu govoriti o prevenciji i mjerama koje država može poduzeti s aspekta moje struke.

U Zagrebu se za razgovor sa stručnjakom čeka mjesecima

Smatram da država ima ključnu ulogu u prevenciji nasilja u školama, da treba više ulagati u obrazovni i zdravstveni sustav i osigurati resurse za prevenciju i intervenciju kad se nasilje dogodi.

Treba povećati broj stručnjaka mentalnog zdravlja, psihologa, socijalnih radnika, pedagoga, socijalnih pedagoga u školama, ali i u savjetovalištima koja bi se trebala otvoriti za djecu i mlade. I to ne samo u velikim gradovima nego i u manjim sredinama gdje su stručnjaci mentalnog zdravlja nedostupni djeci, mladima i roditeljima. Danas se u Zagrebu za razgovor sa stručnjakom mentalnog zdravlja za djecu i mlade (i privatno i u sustavu) čeka po nekoliko mjeseci.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Programi za sve škole

Smatram da bi u svaku školu, a ne samo one koje imaju entuzijastične ravnatelje i nastavnike koji će to sami organizirati, trebalo uvesti programe upravljanja emocijama, za razvijanje empatije, nenasilno rješavanje sukoba, mehanizme za nošenje sa stresom…

Nakon dugogodišnjeg iskustva u radu sa školama i nastavnicima smatram da je važno nastavnicima osigurati podršku u vidu edukacije za prepoznavanje ranih znakova nasilnog ponašanja.

To isto je potrebno i za roditelje kako bi prepoznali simptome nasilnog ponašanja kod djece i potražili stručnu pomoć kako to nasilje ne bi eskaliralo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Potrebno kontinuirano praćenje rizične djece

Svakako je potrebno da država osigura bolju suradnju između škola, centara za socijalnu skrb, zdravstvenih ustanova i policije. Bilo bi dobro organizirati ne samo nakon što se nešto dogodi, nego stalne linije za prijavu nasilja ali i prijetnji i simptoma kod učenika koji zabrinjavaju nastavnike i roditelje.

Država bi trebala financirati istraživanja o incidenciji, uzrocima i posljedicama međuvršnjačkog nasilja, kako bi se na osnovi rezultata tih istraživanja kreirale adekvatne mjere prevencije.

Potrebno je kontinuirano praćenje rizične djece i u obrazovnom, i u zdravstvenom i u socijalnom sustavu, i po potrebi osiguravanje stručne pomoći za tu djecu.

Svakako moramo reagirati na bilo kakvu prijetnju i najavu nasilnih ponašanja jer je poznato da počinitelji masakra u školama često najavljuju svoj pohod kroz fascinaciju oružjem, fascinaciju nasiljem, pisanjem nasilnih postova na društvenim mrežama, crtanjem ili razgovaranjem o nasilju, kao što i opsesivno prate nasilne filmove, video igre, odnosno nasilje na internetu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Gordana Buljan Flander za Narod.hr: Mentalno zdravlje je veliki izazov

Upozoravajući znakovi kod počinitelja nasilja

Treba voditi računa o pojavi nagle agresije prema vršnjacima, ili članovima obitelji, ispadima bijesa, socijalnoj izolaciji, povlačenju od druženja s vršnjacima, vrijeđanju, ponižavanju, ismijavanju drugih, te uočiti ako su djeca i mladi skloni depresiji, anksioznosti, beznađu, ili želji da se nekome osvećuju u školi ili u društvu.

Naime, iskustva iz SAD-a pokazuju da su počinitelji masakara u školama muškarci u dobi od 15 do 24 godine. Dolaze iz svih socijalno-ekonomskih slojeva. Često imaju problema s mentalnim zdravljem: depresiju, anksioznost, poremećaj osobnosti, antisocijalna ponašanja i suicidalnost.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osjećaju se odbačeno od strane vršnjaka i društva, socijalno su izolirani, ogorčeni prema školi koju pohađaju ili su ju pohađali. Mnogi od njih pokazuju znakove upozorenja, nasilne objave na društvenim mrežama, a napad često planiraju i proučavaju druge napade u školama. Zainteresirani su za nasilne video igre, filmove i uopće nasilne sadržaje.

Što motivira počinitelje nasilja?

Motivira ih osveta prema ljudima za koje smatraju da su ih odbacili. Neki žele privući pažnju medija, a mnogi napadaju s namjerom da se i sami ubiju nakon napada.

Neki od njih dolaze iz disfunkcionalnih obitelji u kojima postoji nasilje. A poznato je da su djeca koja dolaze iz nasilnih obitelji četiri do šest puta u većem riziku za nasilna ponašanja u adolescenciji.

Stoga je važno osigurati resurse, stručne i financijske, kako bi se na vrijeme identificiralo rizičnu djecu i rizične obitelji, i kako bi im se pružila podrška, praćenje i tretman.

Puno priče o prevenciji, a malo konkretnih rezultata

Žalosno je da tek sad nakon ove tragedije političari obećavaju da će uložiti „brda i doline“ u osiguranje sigurnosti škola od sljedećeg polugodišta. A do sada su bili gluhi i nijemi na apele stručnjaka da je potrebno ulagati u djecu kroz programe prevencije nasilja o kojoj puno pričamo, uz nažalost malo konkretnih rezultata.

Istraživanje koje sam provela s kolegama prije podosta godina, prije pojave nasilja preko društvenih mreža, pokazalo je da 27% djece doživljava nasilje u školi svakodnevno ili gotovo svakodnevno. A dodajmo na taj postotak da 60% djece doživljava neki od oblika online vršnjačkog nasilja.

Znači, nema škole u kojoj se nasilje ne događa. I neće škola imati bolji ugled ako nasilje pomete pod tepih (kako neke škole i danas rade) nego ako se jasno suoči s realitetom i poduzme sve mjere koje su moguće u smislu i prevencije i intervencije. A za to je školama potrebna podrška nadležnog ministarstva i vlade, poručuje Buljan Flander.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

Pročitaj više

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci