Brojne kontroverze pojavile su se oko Rijeke kao Europske prijestolnice kulture. Nakon pobune zbog postavljanja petokrake kakva je na riječkom neboderu bila i 1945. godine, zatim jugoslavenske zastave u sklopu programa tvrtke Thorax ‘Rijeka, koraci i vrijeme’, javio se i redatelj promotivnog spota u o Rijeci Europskoj prijestolnici kulture 2020., čiji scenarij potpisuje Magdalena Lupi Alvir.
“Na uvid gostima je dan presjek država koje su Rijekom vladale u zadnjih 100 godina i – što ćemo sad? Izbrisati 40-50 godina Jugoslavije iz kalendara zato jer se nekima ne sviđa zastava s petokrakom? Hvatati se za takav jedan detalj iz čitavog programa mogu samo krajnje zlonamjerni i manipulativni ljudi. Zastava SFRJ na Korzu u sklopu instalacije “Rijeka, koraci i vrijeme” je posve benigan i neutralan prikaz tog povijesnog trenutka, a ja sam se dodatno zezao na račun ove teme povijesnim prikazom automobila iz toga vremena za svečanosti otvaranja, kojom su defilirale zastava 101, Yugo 45, fićo, buba, Golf jedinica itd.”, rekao je Dalibor Matanić u razgovoru za Slobodnu Dalmaciju.
> Crvena petokraka u Rijeci u sklopu programa europske prijestolnice kulture!
Burne reakcije na spot
Spot koji je Matanić režirao financirale su Hrvatska turistička zajednica i Turistička zajednica grada Rijeke, a u suradnji s Gradom Rijekom i TD-om Rijeka 2020.
TZ Rijeka tvrdi kako je spot snimljen na brojnim atraktivnim lokacijama u Rijeci i odražava simboliku “Luke različitosti” koju Rijeka predstavlja kao nositelj titule Europske prijestolnice kulture 2020. Redatelj Matanić smatra kako je spot trebao poslati jednu poruku optimizma koji nas pokreće te se nada da su uspjeli u tome, prenosi Fiuman.hr.
No, sudeći prema komentarima ispod objavljenog videa, javnost je kritična prema ovom kreativnom uratku te u velikoj većini ističe kako je spot zapravo depresivan te ne govori ništa o Rijeci.
U spotu se pojavljuju zvončar (pokladničar), astronaut, našminkani muškarac u ženskom baletnom kostimu, žena varioc, ronioc, punkerica… Kada su lokacije u pitanju, spotom dominiraju uglavnom puste, napuštene ili čak derutne lokacije uz iznimku nekoliko kratkih kadrova poznatijih riječkih lokacija.
Na Youtubeu, komentari na spot koji je navodno koštao oko 550.000 kuna su uglavnom negativni, a neke od njih prenosimo:
“Izuzmemo li nekoliko dobro osmišljenih kadrova, sve ostalo je blagi užas. Titov Galeb, LGBT plesač, ruševine i jad, fali jedino riječki autobusni kolodvor, da bi dostignuća socijalističkog postmoderna i demagogija neoliberalizma bila potpuna. Treba li napomenuti da video u ni jednom trenutku gledatelju (pogotovo onima koji nisu upoznati) ne daje informaciju kako se radi o Rijeci a kamo li o Hrvatskoj?”
“Užasno, pretenciozno i promašeno. Ono što su u ovom videu prikazane kao “vrijednosti” ima skoro svaki grad na kugli zemaljskoj, nema veze sa Rijekom i riječkim duhom.”
“Dobar spot, iz Rijeke sam, a sebe nalazim samo kao konja u cijeloj toj priči.”
“Spot nije loš al kao predstavljački je jako loš. Nisam nikad bio u Rijeci i više sam želje imao doći u posjet prije nego nakon pogledanog spota. Sritno vam bilo.”
“Toliko željeza, hrđe , olupina i devastiranih i napuštenih prostora u samo 3 min već dugo nije viđeno”
Na Facebook stranici Fiuman, komentari su također većinom kritični te izdvajamo neke od njih:
“Pa meni se spot sviđa (lijepo i profesionalno napravljeno), iako nemam pojma što je isti trebao predstavljati. Kada pričamo o alternativi ona ovdje nije predstavljena. Ono zbog čega sam tužan je to što od grada s toliko velikom poviješću (jedan grad u 9 država) i očitom raznolikosti u kulturi (jako puno nacionalnosti) nije predstavljeno zapravo ništa osim nekih odvratnih zgrada, lučkih kontejnera, itd. Od Luke Različitosti vidimo anoreksičnog dečkića upitne seksualnosti kako pleše balet i nekog zvončara. Mislim da se grad turistički želi profilirati poput Černobila – da turisti dolaze ne radi prirodnih ljepota i ugode življenja već radi nekakvog šoka, u našem slučaju nedostatka čistoće i brige za vlastiti grad, ničega rockerskog u gradu Rocka, ničeg alternativnog u gradu “luke različitosti”, te kulturnog u gradu europskoj prijestolnici kulture. Naravno, slobodno me demantirajte. Rado bih čuo drugo mišljenje o mojem voljenom gradu (kojeg iako često prezirem zapravo jako volim)”.
“Iskreno morala sam ga nekoliko puta pogledati… Previše mi je nekako sumoran i radi mi nervozu, a trebao bi biti privlačan?! Malo mi je to predstavljeno klošarski, nisu pokazali niti Trsat, Riječku uru, Stari grad. Kada ne bih poznavala grad gledanjem spota ne bi mi bio na listi “must seen”…”.
Tko je Dalibor Matanić?
Dalibor Matanić je filmski redatelj i scenarist. Diplomirao je filmsku i TV režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, te je član je Europske filmske akademije. HAVC mu je 2012. godine za film ‘Zvizdan’ odobrio 4,800.000,00 kuna, a 2008. godine 3,600.000,00 kuna za film “Majka asfalta”.
Ovo mu nije prvi spot o nekom gradu. Matanić je tako 2000. godine, u vrijeme lokalnih izbora za HSLS napravio promidžbeni spot pod nazivom “Očistimo Zagreb”.
U njemu se prikazuje mladi hercegovački pastir obučen u sirotinjsku seljačku odjeću kako sjedi i čuva stado ovaca. Zatim u bijelim čarapama dolazi s Livno-busom u Zagreb, te se čudi onomu što vidi. Poslije sjedi u gradskoj upravi ili za govornicom gradske skupštine i drži politički govor.
Ovaj spot je u većini medija ocijenjen kao poziv na čišćenje Zagreba od Hercegovaca, a Gradsko izborno povjerenstvo osudilo je s pravom ovaj spot kao neprihvatljiv i netolerantan.
Tekst se nastavlja ispod oglasa