DIP istražuje tko je platio ćirilične plakate SNV-a sa sloganima predsjedničkih kandidata

Zagreb, 07.12.2019. - Srpsko narodno vijeæe (SNV) u sklopu kampanje "Da se bolje razumijemo" postavilo je plakate s porukama predsjednièkih kandidata Kolinde Grabar-Kitaroviæ, Miroslava Škore i Zorana Milanoviæa na æirilici. Na fotografiji plakat s porukom Zorana Milanoviæa. foto HINA/ Lana SLIVAR DOMINIÆ/ lsd

Nakon što su na jumbo plakatima diljem zemlje osvanuli plakati Srpskog narodnog vijeća sa sloganima najvažnijih predsjedničkih kandidata na ćirilici – reagiralo je i Državno izborno povjerenstvo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

DIP je od predsjedničkih kandidata – Kolinde Grabar-Kitarović, Miroslava Škore i Zorana Milanovića – zatražio pojašnjenje da li su snosili troškove za navedene plakate i jesu li naručili njihovo oglašavanje ili su ih prihvatili kao donaciju u proizvodima i uslugama budući da su se plakati pojavili u jeku izborne promidžbe, piše RTL.

Iz DIP-a su za RTL rekli da su na vlastitu inicijativu tražili očitovanje kandidata te da su zasad dobili dva odgovora. Još se nije izjasnio Miroslav Škoro.

”Preuranjeno je sada, kada je nadzor financiranja izborne promidžbe na predsjedničkim izborima u tijeku, izražavati stavove vezano uz dokumentaciju koju su Državnom izbornom povjerenstvu, na njegov zahtjev, dostavili predsjednički kandidati”, poručuju uz DIP-a da će sve utvrđene činjenice biti vidljive u Izvješću koje će objaviti na svojim stranicama nakon objave konačnih rezultata izbora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zoltan Kabok, glasnogovornik kampanje Kolinde Grabar-Kitarović, za RTL je rekao kako njihov stožer nije naručio plakate niti ih prihvaća kao donaciju.

Također, DIP je zatražio i očitovanje SNV-a.

Boris Milošević, saborski zastupnik SDSS-a, kazao je da su plakati dio kampanje o ćirilici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“DIP neka radi što misli da treba. Plakati nisu podrška niti jednom kandidatu”, kazao je Milošević.

Kampanja ”Da se bolje razumijemo”

Podsjetimo, “Kolinda Grabar-Kitarović – Predsjednica. Jer Hrvatska zna”, “Zoran Milanović – Normalno, predsjednik s karakterom”, “Miroslav Škoro – Sad il’ nikada!” – izborni su slogani troje glavnih predsjedničkih kandidata koji se od jučer na jumbo plakatima mogu vidjeti ispisani i na ćirilici. Na dnu tih plakata stoji SNV na latinici i ćirilici, te slogan “Da se bolje razumijemo”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Riječ je o trećoj, ujedno i završnoj fazi ćirilične kampanje “Da se bolje razumijemo” koju je prije dva mjeseca pokrenulo Srpsko narodno vijeće. Kampanja bi trebala trajati do kraja godine, a plakati će biti postavljeni u Zagrebu, Splitu i Rijeci.

“Smisao naše ćirilične kampanje je razvoj tolerancije i osjećaja poštivanja razlika, prestanak identificiranja ćirilice s onim što ona nije. Zbog toga smo iskoristili poruke predsjedničkih kandidata da pokažemo da te poruke znače isto i na jednom i drugom pismu, neovisno kako se one pisale i da ohrabrimo sve ljude srpske nacionalnosti da sudjeluju na ovim izborima, da afirmiraju svoje pravo građanstva koje je antićirilična kampanja sigurno osporavala i potiskivala”, kazao je Milorad Pupovac, čelnik SDSS-a i predsjednik Savjeta SNV-a za Jutarnji.

Kampanja “Da se bolje razumijemo” počela je u Vukovaru kada su na sjednici Gradskog vijeća koja je održana sredinom listopada, vijećnici iz redova srpske nacionalne manjine gradonačelniku Ivanu Penavi uručili tekst Statuta grada Vukovara na ćirilici. Nakon što je na sjednici prethodno rečeno kako se nisu stekli uvjeti za ravnopravnu upotrebu ćirilice u Vukovaru, SDSS-ov vijećnik Srđan Kolar uručio je Penavi Statut na ćirilici uz natpis na latinici – “da se bolje razumijemo”. Gradonačelnik Penava Statut je demonstrativno bacio zbog provokacije. Kampanja SNV-a potom se nastavila u studenome kada su na latinici i ćirilici pozvali na zajedničko gledanje dviju utakmica Lige prvaka – Dinama protiv Šahtara te Crvene zvezde protiv Tottenhama.

“U srijedu gledamo zajedno nogomet i fudbal”, pisalo je dvojezično na plakatu, uz potpis SNV – da se bolje razumijemo. Bila je to druga faza kampanje, dok su u ovoj zadnjoj fazi korištene poruke predsjedničkih kandidata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pupovac: ‘Nije provokacija’

“Kakve god reakcije bile, one će biti pokazatelj zrelosti našeg društva na priznavanje razlika, posebno na priznavanje pisma koje je povijesno, historijsko, pismo i hrvatskog naroda. I kakve god te reakcije mogle biti, one će biti korisne. Bude li više pozitivnih ili neutralnih to će biti znak da ćirilica i da građani koji je koriste ili se identificiraju s ćirilicom, stječu sve više prava građanstva. Ako bude više negativnih, ili dovoljan broj, pokazat će se da je potrebno da svi radimo na tome da toga nema, a posebno ključne institucije države kao što su predsjednik ili predsjednica države”, komentirao je Pupovac. Na pitanje hoće li to neki shvatiti kao provokaciju, kaže kako to nije provokacija, piše Jutarnji.

“Nije provokacija ako se borite, ako inzistirate i djelujete tako da se svaki čovjek u zemlji osjeća građaninom i da se razlike poštuju”, kazao je Pupovac.

Kampanju SNV-a “Da se bolje razumijemo” komentirali su i u stožerima troje predsjedničkih kandidata.

“Ovo je slobodna zemlja. Svatko ima pravo pisati i govoriti što želi, ali za to mora imati i odgovornost”, komentirali su iz stožera HDZ-ove kandidatkinje Kolinde Grabar-Kitarović.

“Mi plakate još nismo vidjeli, čuli smo za njih i normalno je normalno, bez obzira na kojem jeziku ili pismu bilo”, poručili su iz stožera SDP-ovog kandidata Zorana Milanovića.

I komentar iz stožera Miroslava Škore bio je kratak.

“Kad Miroslav Škoro pobijedi na predsjedničkim izborima, onda će SNV doista puno bolje razumjeti svoju ulogu u hrvatskom društvu. Ako se dosad i nismo razumjeli, nakon 22. prosinca puno ćemo se bolje razumjeti”, rekli su u Škorinom stožeru za Jutarnji.

SNV tvrdi: Značajan broj Vukovaraca i Vukovarki zakinut za svoja ljudska i manjinska prava

Srpsko narodno vijeće pokrenulo je kampanju Da se bolje razumijemo, kako navode, “za normaliziranje upotrebe ćiriličnog pisma u javnoj i privatnoj sferi. Naša je kampanja počela u Vukovaru u kojem je značajan broj Vukovaraca i Vukovarki zakinut za svoja ljudska i manjinska prava. Vijećnici su Gradskom vijeću ponudili tekst Statuta na ćirilici iskazavši time odanost samome tekstu Statuta kao i vlastitom gradu. Veličina tog i bilo kojeg drugog grada mjeri se i mjerit će se otvorenošću i međusobnim uvažavanjem njegovih građana, ali i svih onih koji u njega dolaze u dobroj vjeri.

Srpsko narodno vijeće ovom kampanjom, kao i svim drugim aktivnostima, poziva na dijalog, na razumijevanje, na usuglašavanje, na mir. Ćirilica je pismo koje šaljemo hrvatskoj kulturi odnosno koje, nakon njezina nepotrebna čišćenja, vraćamo hrvatskoj kulturi. Pismo ne može biti manjinsko i ne može biti simbol destrukcije. Nastajalo je i srastalo s pismenošću i kulturom mnogih naroda pa tako i srpskog.”, stoji na službenim stranicama.

Na kraju navode da je cilj “ohrabrivanje sugrađana, osobito onih kojima je dosta straha i četiri zida”.

Što su rekli kandidati?

Kolinda Grabar-Kitarović, kao i Miroslav Škoro takvu kampanju smatra nepotrebnom. Škoro je cijelu akciju proglasio “etnobiznisom” i upitao se koliko je to koštalo i otkud Pupovcu novac ta plakate.

” Hrvati i Srbi puno bi se bolje razumjeli da Milorad Pupovac od svega ne radi etnobiznis. Oglasni je prostor prilično skup (ja to dobro znam jer ga plaćam iz svog džepa) pa bi valjalo saznati odkud Plenkovićevom koalicijskom partneru novac za ovakvu rastrošnost”, napisao je Škoro na svom Facebook netom nakon što su se plakati pojavili.

Komentirajući plakate na ćirilici, Grabar-Kitarović je kako bi se SNV trebao duboko pokloniti hrvatskim braniteljima koji su oslobodili Hrvatsku i omogućili demokraciju i slobodu govora pa danas svatko ima pravo reći što hoće.

“Trebate pitati SNV što poručuju s tim plakatima. Sa srpskom zajednicom u Hrvatskoj se jako dobro razumijemo, čast iznimkama”, poručila je predsjednica.

”Normalno je normalno, bez obzira na kojem jeziku i pismu bilo”, kratko je poručio glasnogovornik Zorana Milanovića, Nikola Jelić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.