Nakon objave izbornih rezultata, oni se često uspoređuju s predviđanjima anketa, budući da uvijek postoji mogućnost kako je došlo do velikih odstupanja. Iako, agencije uvijek napominju kako je mogućnost odstupanja u predviđanjima oko 1 do 3 posto, ta odstupanja znaju biti i veća uspoređujući predizborne ankete s rezultatima izbora.
Najveće anketno odstupanje zabilježeno je, kada je po svim anketama predsjedničke izbore trebao dobiti Ivo Josipović, a ne predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović dok je u svijetu rasprave glede vjerodostojnosti anketa potaknuo slučaj u SAD-u 2016. godine kada je Donald Trump unatoč prognozama po kojima ima manje od 5 % šanse postati predsjednikom, pobijedio na izborima.
HDZ predviđao 10,08 % više glasova sebi, te čak 11,75 % više SDP-u
Podsjetimo, HDZ je osvojio 35,42 %, Milinović 20,43 %, Karlo Starčević 17,15 %, Bura 9,81 %, a SDP i Živi zid koji nisu prošli izborni prag osvojili su 3,95 % odnosno 3,06 %.
Uspoređujući s tim rezultatima, istraživanje agencije Prizme za HDZ, toj je stranci predvidjelo 10,08 % više glasova, odnosno 45,5 % umjesto 35,42 %. Posebno je zanimljivo da je istraživanje koje je predstavio Plenkovićev savjetnik SDP-u davalo čak 11,75 % više glasova odnosno 15,7 za razliku od 3,95 posto koje je ta stranka osvojila. Agencija Prizma je Živom zidu davala 5,54 % dok je Milinoviću, Starčeviću i Buri dala 5,63 %, 7,95 % odnosno 5 % manje nego što su u konačnici ostvarili.
Agencija 2×1 komunikacije najveće je odstupanje imala kod HDZ-a pa mu je tako dala 8,75 % manje nego što je dobio odnosno 26,27 umjesto 35,42 posto. S druge strane, predviđanja za sve ostale stranke bile su unutar statističke greške, pa je tako Starčeviću i Buri dala 1,22 odnosno 0,92 posto manje, a Milinoviću, SDP-u i Živom zidu 1,79 %, 2,72 % odnosno 1,01 % više.
Kada je u pitanju agencija PromocijaPlus ona je HDZ-u davala 7,31% manje, ali je Starčeviću predvidjela 10,25 % manje odnosno 6,9 % što bi bilo dovoljno tek za prelazak praga. Milinoviću je predviđala 3,73 %, a Buri, SDP-u i Živom zidu oko 1 % više.
Kronologija HDZ-ovog ‘medijskog rata’ anketama
Naime, srijedu, 27. veljače, gradonačelnik Gospića Karlo Starčević izjavio je kako u Ličko-senjskoj županiji ni Darko Milinović niti HDZ nemaju 40 % biračkog tijela, odnosno da HDZ “nema kontrolu nad Gospićem, Novaljom, Otočcem i Korenicom, a da je to područje koje obuhvaća 2/3 Like”. U nedjelju, 3. ožujka, prema rezultatima istraživanja agencije Promocijaplus, listu HDZ-a bira 28,1 posto ispitanika, dok Milinovićevu listu podržava 24,2 posto anketiranih.
Dan poslije, 4. ožujka Robert Kopal objavio je istraživanje napravljeno za potrebe HDZ-a. Prema tom istraživanju, a koje je napravila agencija Prizma 10. ožujka je za HDZ je trebalo glasovati čak 45,5 posto glasača, dok bi Nezavisnu listu bivšeg HDZ-ovca, župana Darka Milinovića zaokružilo tek 14,8 posto glasača.
Tri dana poslije, 7. ožujka agencija 2×1 komunikacije objavljuje istraživanje koje potvrđuje prethodnu prognozu agencije PromocijaPlus, te je po novim informacija razmak između Milinovića i Kustića još manji.
Prema tom istraživanju, za HDZ se odredilo 24,09 % ispitanika, dok Darka Milinovića podržava 22,13 %. HSP, vođen predsjednikom stranke Karlom Starčevićem, bira 12,89 %, a Buru promjena 8,4 % ispitanika.
Kao i u slučaju ankete PromocijePlus, Robert Kopal ponovno idućeg dana za medije tvrdi kako je istraživanje agencije Prizma najtočnije, ali i priznaje da je anketa provedena ‘iz jednostavnog razloga jer ankete utječu na javno mnijenje’.
Izvijestio je da je HDZ proveo tri mjerenja iz kojih se može uočiti trend da je stranka više-manje stabilna, u statističkoj pogr,ešci. “Trenutna situacija je 40 posto kada govorimo o izlaznosti, plus-minus pogreška koja je na izlaznosti od 50 posto čak 6 posto”, rekao je.
Tko stoji iza agencija Prizma koja je napravila istraživanje za HDZ?
Agencija Prizma osnovana je 2000. godine, a uvidom u sudski registar među predmetima poslovanja navode se izdavačka i tiskarska djelatnost, trgovina na veliko i posredovanje u trgovini, osim trgovine motornim vozilima i motociklima, istraživanje tržišta i ispitivanje javnog mnijenja, Savjetovanje u vezi s poslovanjem i upravljanjem, promidžba (reklama i propaganda) te uvoz-izvoz, zastupanje inozemnih tvrtki, savjetovanje u gospodarstvu i poduka u gospodarstvu i organiziranje kongresa i seminara.
>Starčević zadovoljan rezultatima izbora u Lici: ‘Bez HSP-a se neće moći formirati vlast’
Kako i sami na vode na svojem mrežnom sjedištu, ova agencija ima 9 stalnih zaposlenika, a prema sudskom registru vlasnici ove agencije, odnosno osobe ovlaštene za zastupanje su bračni par Krešimir i Andrea Žnidar.
Pri tome je zanimljivo, kako osnivač agencija Prizma doc. dr. sc. Krešimir Žnidar predaje na Visokom učilištu Algebra gdje je profesor upravo HDZ-ov Robert Kopal koji je i predstavio istraživanje po kojemu Hrvatska demokratska zajednica u Lici osvaja čak dvostruko veći postotak glasova birača od onog koje je najavila neovisna agencija.
Tekst se nastavlja ispod oglasa