Izvješće o napadima na katolike pokazalo: Nadzastupljenost marginalnih teologa je napad na medijski pluralizam

Foto: Narod.hr

U Izvješću o netrpeljivosti i napadima na Katoličku Crkvu i katoličke vjernike u Hrvatskoj u 2021. i 2022. godini koje je izradila udruga U ime obitelji, a koje je prije nekoliko tjedana predstavljeno na Okruglom stolu u Hrvatskom saboru ukazano je na cijeli niz do sada neuočenih fenomena u hrvatskom medijskom prostoru koji su se oblikovali u paradoksalnom društvenom ambijentu u kojem su katolici ujedno i najbrojnija i najnapadanija vjerska zajednica u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Napadi na katolike u 2021.: ‘Krivi’ za širenje Covida-19, hajka na biskupa Košića zbog istinitih riječi, Stepinac redovito meta…

Jedan od tih fenomena je i medijska nadzastupljenost marginalnih i disidentskih teologa. Naime, ako se pomno analiziraju glavnostrujaški mediji – najčitanije dnevne i tjedne novine kao i najčitaniji portali, može se uočiti da u njima, kada se govori o vjerskim i religijskim temama i temama koje se općenito bave Katoličkom Crkvom u Hrvatskoj i svijetu, dominiraju kolumne, članci, osvrti i izjave nekolicine teologa koji sustavno nekritički kritiziraju Katoličku Crkvu i nauk, napadaju njezino vodstvo, ismijavaju se s izjavama pojedinih svećenika i biskupa te s pozicije „dobro obaviještenog izvora“ u maniri teorija zavjera s a priori negativnim stavom tumače aktualna zbivanja u Katoličkoj Crkvi te odnos Crkve prema pojedinim političkim i društvenim fenomenima, osobama i pojavama.

Tko su ti teolozi?

No, teolozi koji dobivaju daleko najviše prostora u glavnostrujaškim medijima i čija se promišljanja stavljaju u fokus i predstavljaju kao dominantna unutar teoloških krugova, najčešće su teolozi koji su se iz niza razloga odmetnuli kako od Katoličke Crkve kao organizacije, tako i od katoličke teologije koja se naučava na katoličkim  bogoslovnim fakultetima u Zagrebu, Đakovu i Splitu te nizu drugih visokoteoloških škola i učilišta, a njihove teze najčešće ne predstavljaju dominantno, već njihovo vlastito mišljenje.

Svoje mišljenje svatko ima pravo izraziti, elaborirati ga i iza njega stajati, neovisno o tomu slaže li se s njim svatko ili nitko. Svatko, također, u demokratskom poretku ima slobodu i pravo govoriti što god želi dokle god ne ugrožava slobodu i prava drugih. I premda svaki teolog kao i svaki drugi građanin ima svako pravo progovarati o svakoj temi, to ni po čemu ne znači da se u javnosti ne bi smjelo postaviti pitanje kako je moguće da je većina teologa s katoličkih bogoslovnih fakulteta od kojih su mnogi stručnjaci s respektabilnim i međunarodnim znanstvenim referencama u javnosti mnogo rijeđe pita za mišljenje i komentar kako o pojedinim teološkim pitanjima, tako i o pojedinim unutarcrkvenim zbivanjima. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Napadi na katolike u 2022.: Smetali su im muškarci koji mole krunicu, a što je tek donio slučaj Čavajda

Progresivni katolici i narodni svećenici 

U ovom kontekstu zanimljivo je uočiti da je njemačka povjesničarka koja se bavila proučavanjem povijesti Njemačke Demokratske Republike (DDR-a) Brigit Mitzscherlich sličan fenomen uočila i u tisku koji je izlazio za vrijeme komunističkog totalitarnog režima u ovoj zemlji. Mitzscherlich elaborira da su u novinama nesrazmjerno bili zastupljeni takozvani progresivni katolici – teolozi i obični vjernici koji su kritizirali katoličku hijerarhiju i nauk. Progresivni katolici bili su u istočnonjemačkom slučaju odabirani kako bi na korist vladajuće Komunističke partije Katoličkoj Crkvi nanosili štetu „iznutra“, odnosno kako bi bili produžena ruka u činjenju onoga što su „izvana“ činile tajne službe i policija.

Ovu propagandnu tehniku karakterističnu za totalitarne režime hrvatski su povjesničari uočili kada su se u vremenu prisilne konfiskacije crkvene imovine za vrijeme takozvane socijalističke revolucije u drugoj polovici 40-tih godina 20. stoljeća, u tisku eksponirali takozvani narodni svećenici koji su navodno stajali nasuprot dominantnom stavu katoličke hijerarhije koja se protivila nasilnoj krađi crkvene imovine koju su svećenici, redovnici i laici stjecali stoljećima i koja je bila toliko velika, među ostalim i zato jer ju je isti taj narod na koji su se pozivali komunistički vlastodršci u velikoj mjeri darivao i ostavljao u nasljeđe Crkvi.

> Rasprava o Izvješću o netrpeljivosti prema katolicima: U demokratskom društvu treba paziti da nitko ne bude napadan zbog svoje vjere

Slično kao i progresivni katolici u Njemačkoj, narodni svećenici u Jugoslaviji predstavljali su se kao predstavnici dominantne struje mišljenja u teološkim i laičkim krugovima oštro suprotstavljene vrhu korumpirane, pohlepne, odnarođene Crkve koji se predstavljao kao reprezent „starog“ građanskog i kapitalističkog sustava naspram modernom i progresivnom, „narodnom“ katolicizmu. Taktika svakog totalitarnog režima je ista – uvesti totalitarni nadzor nad svim sferama društvenog i privatnog života, pa u ovim primjerima valja promatrati upravo želju za stavljanje pod kontrolu katoličke hijerarhije kako bi se na taj način Crkva učinila provoditeljicom totalitarne ideologije vladajuće partije. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Borba za medijski pluralizam – borba za demokraciju 

Danas u Europi više nema totalitarnih sustava, komunizam je sad već davna prošlost, a nominalno ne postoje niti države s jednopartijskim sustavom i totalitarnom propagandom koju provodi vladajući režim. Ipak, u svakom dugovječnijem čitatelju medijski pristup premoćnog prikaza jednoga i to isključivo negativnog stava prema Crkvi, neminovno budi reminiscencije na neslobodna vremena, dok mlađe generacije koje ionako imaju nisko povjerenje u tradicionalne medije sve više gura ka informiranju odnosno nerijetko dezinformiranju isključivo posredstvom društvenih mreža.

Atavizam totalitarnog propagandnog pristupa u kojem se pojedinac dovodi kako bi rastumačio što drugi zapravo misle te zatim kako bi to interpretirao u isključivo negativnom kontekstu, pri čemu se druga strana niti ne pita za mišljenje, zasigurno ne doprinosi izgradnji niti pluralnog medijskog okruženja, niti jednoj od ključnih borbi suvremenog demokratskog svijeta- borbi protiv dezinformiranja.

> Izvješće UiO: Pogledajte kako se sve krše prava katolika u Hrvatskoj

Medijski pluralizam jedan od ključnih segmenata

Paralela između fenomena nadzastupljenih teologa u totalitarnom tisku i suvremenog fenomena nadzastupljenosti marginalnih teologa u hrvatskom medijskom prostoru ne predstavlja nikakav takozvani lov na vještice, ne predstavlja niti u javnosti sotonizirani povratak u prošlost, niti sugerira da je itko u suvremenom hrvatskom društvu preuzeo ulogu totalitarnog režima. Ipak, složenost svjetskih političkih i geopolitičkih okolnosti te epidemija pojava kao što su liberalne demokracije, teokracije i autoritarni režimi diljem svijeta, prisiljavaju zemlje slobodnog i demokratskog svijeta na jedini mogući odgovor- jačanje vlastitih demokratskih kapaciteta, od kojih je medijski pluralizam jedan od ključnih segmenata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Promotri li se samo primjer susjedne Srbije s kojom već 11 godina upravlja autoritarni vlastodržac Aleksandar Vučić, uočava se da njegova politička i društvena moć proizlaze prije svega iz potpune kontrole medijskog prostora i gušenja ne samo medijskog pluralizma, nego i svakog oblika medijskog izvještavanja koje ne slavi njega i dužnosnike njegova režima. Zato inzistiranje na medijskom pluralizmu i kritiziranje ignorantskog stava prema ključnom novinarskom pravilu druge strane nije samo poziv na podizanje razine objektivnosti, nego i poziv na zaštitu ključnih ostvarenja suvremenog zapadnog društva- slobode i demokracije.

Izvješće možete pronaći na https://izvjesca.uimeobitelji.net/, a snimku Okruglog stola možete pogledati na https://www.youtube.com/watch?v=ptQvEcmPRpU.

Trenutno se prikupljaju sredstva za tiskanje izvješća. Svoj doprinos možete dati OVDJE ili uplatom na žiro-račun U ime obitelji (IBAN HR5223600001102351957; SWIFT: ZABAHR2X).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.