Kako će se učenike ocjenjivati na daljinu: Usmeni ispiti do kraja škole održat će se samo jednom i to iz nekoliko ključnih predmeta

Foto: Fah (Fotomontaža: Narod.hr)

U nastavi na daljinu, koja se online i televizijskim putem provodi u posljednja tri tjedna, poslije Uskrsa uvodi se ocjenjivanje i vrednovanje učenika. Ministrica obrazovanja i znanosti Blaženka Divjak jučer je predstavila upute za vrednovanje i ocjenjivanje tijekom nastave na daljinu za učitelje, nastavnike, profesore, ali i dijelom za roditelje i učenike.

“Bitan je pomak s činjeničnog znanja na razvoj kompetencija nužnih za uspješan život i rad u 21. stoljeću, kao što su kritičko razmišljanje, rješavanje problema te razvoj kreativnosti i inovativnosti. Važno je da učenik dobije povratnu informaciju”,poručuje Divjak koja je preporukama obuhvatila i studente te profesore na fakultetima, iako ih, s obzirom na autonomiju sveučilišta, upute ne obvezuju, prenosi Jutarnji list.

> (VIDEO) PR potez: Kako bi ublažila kritike Divjak objavila da se odgađa esej iz hrvatskog jezika

> Pismo jednog roditelja – otac troje djece Divjakici: ‘Vaše preporuke nemaju veze sa stvarnošću!’

Tako učitelje i nastavnike u osnovnim i srednjim školama poziva da u online nastavi usmene i pismene provjere znanja provode u što manjoj mjeri, a naglasak stave na ocjenjivanje aktivnosti učenika te vrednovanje složenijih zadataka.

Na taj bi način, u slučaju da se online nastava produlji do kraja školske godine, učenici predmetne nastave (viši razredi osnovne škole i srednjoškolci) iz svakog predmeta mogli zaraditi najmanje dvije brojčane ocjene: jednu iz aktivnosti poput sudjelovanja u raspravama u virtualnom okruženju, izrade zadaća pa do samostalnog istraživanja, a drugu iz složenijih zadataka poput izrade plakata, postera, umnih mapa, eseja, prezentacija, projekata i istraživačkog rada.

Zaključna ocjena izvodit će se iz dosadašnjih ocjena

Zaključna ocjena na kraju školske godine izvodit će se iz dosadašnjih ocjena dobivenih u redovitoj nastavi plus ocjene iz online nastave.

Za učenike razredne nastave, od prvog do četvrtog razreda osnovne škole, ne preporučuje se pismeno i usmeno ispitivanje učenika ako nastava na daljinu potraje do kraja školske godine. No, ipak, ako se učenici izrazito trude i vrlo su aktivni u nastavi na daljinu, ne isključuje da ih učitelj nagradi i brojčanom ocjenom.

Treba reći kako su struka te učitelji praktičari višekratno pozivali Ministarstvo da ove godine zbog specifičnih okolnosti ukine brojčano ocjenjivanje i opći uspjeh za učenike u razrednoj nastavi, a osobito za prvašiće, no Ministarstvo je upozoravalo kako je to moguće jedino izmjenama Zakona o odgoju i obrazovanju u saborskoj proceduri. No, zanimljivo je da se u najnovijem dokumentu više ne isključuje ni tu mogućnost, a idu i korak dalje.

“Ako epidemiološka situacija i provođenje nastave na daljinu to budu zahtijevali, Ministarstvo će predložiti izmjenu Zakona o odgoju i obrazovanju te omogućiti da se ne izvodi zaključna ocjena u razrednoj nastavi i odgojnim predmetima u predmetnoj nastavi u osnovnoj školi kao što su tjelesna i zdravstvena kultura, glazbena te likovna kultura”, stoji u uputama.

Što se tiče usmenog ispitivanja, iz Ministarstva kažu kako se ono najjednostavnije može obaviti putem videokonferencije. No, budući da takav oblik komunikacije prilično opterećuje sustav, iz Ministarstva pozivaju škole da takav oblik ispitivanja izuzetno ograniče.

Tako se usmeno ispitivanje predlaže jedino u predmetnoj nastavi u osnovnim i srednjim školama, i to za predmete koji imaju tjednu satnicu najmanje četiri sata (uglavnom hrvatski jezik i matematika) za koje bi se takav oblik ispitivanja trebao provesti jednom do kraja nastavne godine, a posebno u slučaju ako učenik i nastavnik imaju dvojbi oko zaključne ocjene.

Za predmete koji imaju satnicu tri sata tjedno (uglavnom prvi strani jezik), usmeno ispitivanje preporuča se jedino u slučaju ako se učenika tijekom nastave na daljinu ocjenjuje zaključnom ocjenom odličan ili ako mu prijeti zaključna ocjena nedovoljan. U svim ostalim predmetima i situacijama usmeno ispitivanje u nastavi na daljinu ne treba provoditi.

Digitalni alati

Što se tiče pismenog ispitivanja, za to se mogu koristiti digitalni alati, programi i aplikacije, osobito u STEM predmetima (matematika, fizika, kemija) poput Matifica, GeoGebre, OneNotea i drugih, koji već imaju baze zadataka, individualizirane testove i slično. Zadatke je moguće davati i na jednostavniji način: “Ovo su zadaci, molim te riješi ih u zadanom vremenu, potom fotografiraj rješenja i pošalji mi ih na uvid”. Međutim, takve provjere nisu nužne i potrebno ih je provesti samo ako su osigurani preduvjeti.

Za veće provjere znanja (usmeni ispit, složeniji zadaci, test u pisanom obliku) Ministarstvo poziva da na razini razreda predmetni nastavnici usklade okvirni vremenik provjera za svaki mjesec. Pritom treba uzeti u obzir potrebe učenika s teškoćama pa je važno da u tome sudjeluju i stručni suradnici škole. Ministrica Divjak pozvala je roditelje da u određenoj mjeri pomognu djeci u nastavi na daljinu, ali i da im sugeriraju kako se ne smiju koristiti nikakvim nečasnim radnjama poput prepisivanja i sličnog.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr/Jutarnji list