Kakve promjene donosi novi Zakon o izboru predsjednika

Saborska većina jučer je, unatoč protivljenju HDZ-a, SDSS-a i većine zastupnika nacionalnih manjina, izmijenio Zakon o izboru predsjednika Republike i to članak 13., 14. i 15. Zakona koji se tiču izborne promidžbe, a HDZ-ovi zastupnici su čak u trenutku glasovanja napustili sabornicu, prosvjedujući zbog izmjene izbornog zakona dva mjeseca prije predsjedničkih izbora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao jedan od razloga  zbog kojeg se zastupnici protive donošenju tog zakona u novinarskim kuloarima se navodi kako po novom zakonu HRT nema obvezu svim kandidatima dati jednaku minutažu tijekom izborne promidžbe čime se otvara prostor da pojedini predsjednički kandidati mogu biti favorizirani i više zastupljeni u javnim medijima. Oporbenjaci to komentiraju kao “očitu namještaljku za Josipovića”.

U Prijedlogu zakona o izmjenama Zakona o izboru Predsjednika, s Konačnim prijedlogom objašnjeno je kako je “Predmetni Zakon donijet još 1992. godine i od tada se nije bitno mijenjao pa su neke njegove odredbe, kao što je primjerice ona o izbornoj šutnji, neusklađene s odredbama drugih zakona kojima se uređuje izborni postupak u Republici Hrvatskoj”.

“Predlagatelji stoga smatraju da je ovim zakonom potrebno promijeniti odredbe koje se tiču izborne šutnje, na način da ista prestaje sa zatvaranjem birališta te odredbe koje se tiču izborne promidžbe, na način da se utvrdi da ista mora biti uravnotežena, kako bi se biračima osigurale relevantne informacije o sudionicima u izborima za predsjednika Republike Hrvatske”, navodi se.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Također, ovim se izmjenama i dopunama ZIPRH usklađuje s Ustavom u dijelu u kojem je uređeno glasovanje hrvatskih državljana izvan granice Republike Hrvatske i sa Zakonom o državnom izbornom povjerenstvu Republike Hrvatske u pogledu naziva tijela nadležnih za provođenje izbora”, piše u Prijedlogu Zakona.

Članak 13. novog Zakona glasi: “Izborna promidžba počinje danom objave liste kandidata za predsjednika Republike Hrvatske od strane Državnog izbornog povjerenstva Republike Hrvatske, a završava 24 sata prije održavanja izbora. Za vrijeme trajanja izborne promidžbe svi kandidati za predsjednika Republike Hrvatske imaju pravo na iznošenje i obrazlaganje svojih izbornih programa.“

Članak 14. novodonešenog Zakona je prošireniji, a tiče se praćenja izborne promidžbe predsjedničkih kandidata na javnim i ostalim medijima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pa tako članak 14. Zakona sada glasi: “Hrvatska televizija i Hrvatski radio dužni su pratiti izbornu promidžbu za predsjednika Republike Hrvatske te su u razdoblju izborne promidžbe svim kandidatima za predsjednika Republike Hrvatske dužni omogućiti iznošenje i obrazlaganje njihovih izbornih programa.

Nakladnici ostalih medija samostalno odlučuju da li će i u kojoj mjeri pratiti izbornu promidžbu za predsjednika Republike Hrvatske. Nakladnici svih medija dužni su u praćenju izborne promidžbe i predstavljanju izbornih aktivnosti kandidata za predsjednika Republike Hrvatske jamčiti novinarsku neovisnost, profesionalnost i stručnost, dosljedno poštivanje novinarskoga kodeksa te posebno temeljnog načela slobode izražavanja koje je propisano odredbama Ustava Republike Hrvatske, Konvencije o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda i Povelje Europske unije o temeljnim pravima vodeći se pri tome interesima javnosti. Na praćenje izborne promidžbe kandidata za predsjednika Republike Hrvatske na odgovarajući se način primjenjuju pravila koja donosi Hrvatski sabor o postupanju elektroničkih medija s nacionalnom koncesijom u Republici Hrvatskoj tijekom izborne promidžbe.“

Dok je prošli članak 14. Zakona glasio: „Hrvatska radio-televizija dužna je u razdoblju izborne promidžbe, u okviru svojih radio i televizijskih programa, omogućiti svakom kandidatu za predsjednika Republike, da u jednakom vremenu izloži svoj izborni program. Sva sredstva javnog priopćavanja dužna su svim kandidatima za predsjednika Republike omogućiti da pod jednakim uvjetima izlažu svoj program i obavljaju izbornu promičbu“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Proširen je i članak 15. koji je glasio: “Na dan izbora kao i 24 sata koji prethode zabranjena je svaka promičba kao i svako objavljivanje prethodnih rezultata ili procjena rezultata izbora“.

Sada članak 15. Zakona glasi: „Na dan održavanja izbora do zatvaranja birališta, kao i 24 sata prije dana održavanja izbora, zabranjuje se svaka izborna promidžba, objavljivanje procjena izbornih rezultata, kao i objavljivanje prethodnih, neslužbenih rezultata izbora, objavljivanje fotografija u sredstvima javnog priopćavanja, izjava i intervjua kandidata za predsjednika Republike Hrvatske te navođenje njihovih izjava ili pisanih djela.“

Jandroković: Različiti standardi u izbornom zakonodavstvu?

Gordan Jandroković (HDZ) je podsjetio da je predsjednik Sabora Josip Leko nedavno, obrazlažući namjeru uvođenja preferencijalnog glasovanja na idućim parlamentarnim izborima kazao kako je saborsko Predsjedništvo dogovorilo da će se poštovati preporuka Venecijanske komisije i parlamentarni standardi po kojima se izborni zakon ne mijenja u izbornoj godini. Slično misli i Davorin Mlakar (HDZ) koji je kazao kako su HDZ-ovi zastupnici napustili sabornicu jer je Zakon izglasan 2 mjeseca prije predsjedničkih izbora.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Sad imamo predsjedničke izbore i to pravilo ne vrijedi. Postoje li različiti standardi kad je u pitanju izborno zakonodavstvo”, upitao je Jandroković.

Podsjetio je da Sabor 2010., unatoč odluci Ustavnog suda, nije izmijenio Zakon o izbornim jedinicama jer je do parlamentarnih izbora bilo ostalo manje od godinu dana.

Ocijenio je da je izmjena Zakona o izboru predsjednika Republike licemjerna, nekorektna prema građanima i oporbi, da ukazuje na dvostruke standarde i da predstavlja korak unazad u demokratizaciji političkog života u Hrvatskoj.

Slično misli i Milorad Pupovac (SDSS), koji je kazao kako ne razumije “zašto je nužno dva ili tri mjeseca prije izbora kršiti važno načelo, koje je pretpostavka jamstva stabilnosti i predvidivosti izbornog sustava”.

Peđa Grbin (SDP) ponovio je da se zakon mijenja radi usklađivanja s Ustavom i uređivanja pravila medijskog praćenja kampanje.

“Razumijem zašto se kolege iz HDZ-a protive, jer neće morati čekati ponoć da saznaju da su i ove izbore izgubili”, kazao je Grbin i izazvao negodovanje iz HDZ-ovih klupa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.