Kandidati za gradonačelnika: ‘Rijeka će postati grad mladih; mnogi odlaze nužna je promjena’

MIletić Štimac
Foto: snimka zaslona Fotomontaža: narod.hr

Desetljećima su u Rijeci bile dosadne izborne utrke jer je ishode bilo lako predvidjeti. Bila su dva mandata Slavka Linića i šest Vojka Obersnela. Danas je situacija sasvim drugačija, sve opcije su otvorene, a ima i mnogo aspiranata za gradonačelničko mjesto. Što je potrebno Rijeci i tko ima najviše šanse ući u drugi krug izbora za gradonačelnika bila je tema HRT-ove emisije “Otvoreno”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gosti su bili gradonačelnički kandidati: Marin Miletić (Most), Katarina Peović (RF), Davor Štimac (Nezavisni kandidat), Marko Filipović (SDP), Josip Ostrogović (HDZ) i Nikola Ivaniš (PGS).

Marko Filipović (SDP) kaže da nije istina da je u Rijeci najskuplje grijanje u državi.

– Za razliku od Zagrepčana kojima je isporučitelj toplinske energije HEP, koji iz cijene struje pokriva gubitak toplane u Zagrebu, to u Rijeci nije moguće. Tržište plina je tržišna djelatnost i cijenu plina ne određuje samo distributer, u ovome slučaju tvrtka u većinskom vlasništvu Rijeke, Energo, već to čini Hrvatska regulatorna agencija. Na temelju toga se određuje cijena plina, kazao je. Kazao je da sve zgrade imaju pravo odabrati distributera, a one koje su odabrale Energo, učinile su dobro, jer je, tvrdi, ta cijena sada nešto niža nego kod drugih distributera.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Je li Autobusni kolodvor u Rijeci teško rješiv problem?

Josip Ostrogović (HDZ) izjavio je da Autobusni kolodvoru u Rijeci izgleda tužno i da je do sada u njega uloženo više od 50 milijuna kuna.

– Od toga čak 13 milijuna kuna išlo je na projektnu dokumentaciju. Prije 10 mjeseci ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je vlastima u Rijeci da pripreme dokumentaciju i da je ministarstvo spremno uložiti u kolodvor 100 postotni iznos, odnosno 85% preko EU fondova, a 15% će ministarstvo. Kaže da se u 10 mjeseci ministarstvu nitko nije javio. Autobusni kolodvor stoji što dokazuje inertnost dosadašnje strukture koja vlada Rijekom, dodao je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Filipović je kazao da je u Autobusni kolodvor uloženo 40 milijuna kuna. Od toga je 30 milijuna uloženo u zemljište koje je kupljeno od Hrvatskih željeznica, a za projektnu dokumentacije otišlo je oko 12 milijuna kuna.

– Kada uzmete u obzir da je procjena za izgradnju kolodvora negdje oko 50 milijuna eura, a to nije samo kolodvor nego cijeli kompleks, onda je to ulaganje u projektnu dokumentaciju negdje na razini 2-3 posto, kazao je.

Marin Miletić (Most) ističe da se treba podsjetiti izjava Vojka Obersnela od 2011. godine kada je kazao “da se počinje s izgradnjom Autobusnog kolodvora od iduće godine”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Autobusni kolodvor je nama Riječanima kao neka nedosanjana žena o kojoj se stalno iznova priča. Ostrogović će se morati malo više potruditi jer preko Autobusnog kolodvora sigurno neće ostvariti neki značajniji rezultat u Rijeci. Nakon dubinske revizije, kada uđem u cijelu strukturu grada i kada sve to predstavim široj riječkoj javnosti, onda ćemo sve točno znati. Gdje struka kaže, ja ću tu kolodvor i napraviti, za razliku od drugih kolega, kazao je Miletić. Govoreći o sebi rekao je da su sva njegova videa javna te da je radio kao vjeroučitelj 14 godina u sušačkog gimnaziji.

Rijeka ima veliku perspektivu, ali i problem jer nije vođena na pravi način, kazao je Davor Štimac (nezavisni kandidat). Autobusni kolodvor smatra megalomanskim projektom koji se ne može napraviti kroz nekoliko mandata. Odgovarajući na pitanje koje su njegove reference za vođenje grada Rijeke, budući da je on gastroenterolog, rekao je da bi referenca trebala biti to – jeste li vodili neki veliki sustav i znate li ga voditi. Kaže da je on zadnjih pet godina vodio sustav koji je i veći od sustava grada, a ima i podjednak budžet. Menadžerirao sam bolnicu, a u vrijeme kada sam ja poslovao, nismo imali gubitke, rekao je.

Katarina Peović (Radnička fronta) kazala je da je “Zvijezda” Nemanje Cvijanovića, kandidata za dogradonačelnika u Rijeci, simbol koja je označila kampanju Radničke fronte.

– Svi kandidati obećavaju iste stvari. Svi su bolji, pametniji, manje korumpirani, imaju bolje projekte i ideje. Toga ćemo se još naslušati. Ali nitko ne spominje korjenite promjene. Kada pitate za Autobusni kolodvor, projekte u Rijeci, skupi Energo, nitko nije spreman niti misli da treba mijenjati smjer u kojem ide grad. Radnička fronta je 2015. godine protiv skupog Energa organizirala jedan od najvećih prosvjeda u novijoj povijesti Rijeke i cijena grijanja je snižena za 30%. Privatizacija komunalnih, javnih usluga prije par godina navodila se kao nešto što je jako dobra praksa, koja snižava cijenu, koja racionalizira poslovanje i koja daje kvalitetne komunalne usluge. Danas imamo ljevicu koja stoji s tom zvijezdom na tom neboderu i kaže – to je problem. Mi trebamo u svoje ruke uzeti komunalne usluge, imati grad koji mijenja privrednu strukturu koji se temelji na velikim privrednim subjektima, dodaje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dodala je i kako nitko nije rekao da treba demokratizirati odlučivanje u gradu. Nitko umjesto nas neće provesti promjene i zato je ta zvijezda važna, ustvrdila je Peović.

Miletić je izjavio da ne postoji nikakva škola za gradonačelnika, jer bi je on već završio. Neću biti sigurno gradonačelnik koji će mijenjati žarulje po korzu ili koji će odlučivati koliko će biti dugačka staza za plivanje. Moj je posao kao gradonačelnika da osiguram da sve bude pošteno i transparentno do kraja, odnosno stvoriti atmosferu da sve procvjeta, rekao je.

Na pitanje o tome je li zajedno sa SDP-om radio anketu te znači li to da će Filipovića podržati, Nikola Ivaniš (PGS) kaže da njegova stranka nije radila ankete ni s kim, a ponajmanje sa SDP-om. Velike stranke puno anketiraju, a male malo jer imaju i malo novaca, rekao je i dodaje da se male stranke više pouzdaju u kampanju na terenu. Govoreći o svome planu za Rijeku, kazao je da Rijeka mora bolje nego unazad 20 godina iskoristiti svoje prednosti.

– Rijeka ima velike potencijale u ljudima, obrazovanju i znanosti te mora načiniti kvalitetnije programe razvoja za iduće razdoblje. Ovo je prijelazni mandat, jer nakon Linića i Obersnela, dolazi vrijeme kada se treba pripremiti za promjenu načina upravljanja gradom. Jasno je da na prijašnjim karakteristikama grada treba graditi Rijeku budućnosti. Reindustrijalizacija Rijeke neće biti reindustrijalizacija sa starim industrijama, već s novim, farmaceutikom, biotehnologijom i drugima. Rijeka mora postati grad koji će biti najjači u Hrvatskoj. Rijeka u 3-5 godina mora stići Kopar i vratiti se na poziciju prve luke Jadrana, rekao je među ostalim.

Govoreći o Autobusnom kolodvoru rekao je da taj projekt 10-ak godina nije pronašao investitora jer je preprogramiran. Smatra da se tim projektom ne radi Autobusni kolodvor već mnogo toga više. To je prevelik projekt i previše košta, ali ako budemo radili samo Autobusni kolodvor naći ćemo vrlo brzo investitora i ostvarit ćemo partnerstvo između grada i tog investitora, dodao je Ivaniš.

Odgovarajući na upit Štimca, da kaže što je Rijeka do sada napravila, Filipović je kao zamjenik gradonačelnika Rijeke kazao da je tu sportski investicijski ciklus u okviru kojega su izgrađene nove dvorane u gradu, a najveća investicija bila je u kulturi – Palača šećerane, Muzej grada Rijeke, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, a neki dan je otvorena Dječja kuća, uređuje se prostor na Potoku. Sve te investicije potiču gospodarstvo. To je bila prilika i za poduzetnike, ocijenio je. Izjavio je i da je imovina grada Rijeke oko 7 mlrd. kuna, a da su dugovi oko 160 milijuna.

Svoje planove za Rijeku iznio je i Ostrogović. Govorio je o tome da je luka nautičkog turizma Porto Baroš dobila najvjerojatnije potencijalnog koncesionara i da bi s 500 vezova mogla postati najveća marina na Jadranu. Automobile bi s rive maknuo iza Exportdrva i tamo bi se raspisala koncesija za parkiralište, a riva bi se otvorila za ljude i imala bi urbane sadržaje i zelene površine. Bilo je riječi i o Zagrebačkoj obali i Praškom pristaništu. Kazao je da su to projekti Vlade RH na čelu s premijerom Plenkovićem, ministarstva mora, prometa i infrastrukture na čelu s ministrom Olegom Butkovićem i Lučke Uprave Rijeka. Rekao je i da su u Rijeci u protekloj godini najveće investicije bile stog sijena na korzu, petokraka, brod Galeb te da građani Rijeke od toga neće imati većeg prosperiteta.

Peović kaže da HDZ priča da će se luka Rijeka obnoviti u trenutku kada je potpuno nejasno zašto je ministarstvo tako naprasno poništilo natječaj. Prilično je jasno da je to zbog miga naših gospodara, SAD-a i Europe, koji pokušavaju zabraniti upliv kineskog kapitala, jer je kineska korporacija dala najbolju ponudu, izjavila je i dodala da SDP nije ništa bolji.

Miletić je istaknuo da je on otvoren, transparentan, prvi izašao s kandidaturom. Kaže da mu je u kampanji pomoglo oko 600 građana, a da u kampanji iza njega stoji MOST. Na pitanje voditelja bi li volio u Rijeci čuti pjesmu na radiju “Kada umrem zamotajte me u bilo”, rekao je da kao navijač Rijeke i Riječanin to ne bi volio, ali da se on kandidira za gradonačelnika, a ne urednika neke radio postaje. Odgovarajući na pitanje o prijetnjama za dizanjem u zrak Radija Rijeke, ako još jednom puste tu pjesmu, kazao je da “svatko iole razborit u ovoj zemlji treba osuditi svako nasilje”. Mi bismo trebali graditi društvo tolerancije i snošljivosti prema onima koji misle suprotno od nas, a s druge strane, volio bih da se u Splitu i Zagrebu pušta himna Rijeke, kazao je.

U vezi s puštenom Cocinom pjesmom u Rijeci Filipović je rekao da su u slobodnoj zemlji sve pjesme i pisme dobrodošle. Smatra da bi isto tako bilo dobrodošlo da tolerancija i snošljivost budu u cijeloj zemlji. Nada se da će institucije u vezi s prijetnjom odraditi svoj posao te dodaje da je onaj koji je prijetio i uhićen.

Prepirka Peović i Miletića

Peović smatra da bismo se trebali upitati zašto i kako je Rijeka došla do toga. Miletiću je rekla da ono što govori u svom videu nije tolerancija. Kaže da zna tko je napravio tu stranicu i da je riječ o volonterki koja nije potrošila nikakav novac za to. Izjavila je da je on nazvao one koji su se odrekli vjere, psima koji jedu svoju bljuvotinu te da je bilo homofobnih i seksističkih izjava kojima nije mjesto u javnom prostoru.

– Ja kao kršćanin i katolički teolog imam pravo citirati Bibliju u hrvatskom društvu. Da ste pogledali vidjeli biste da sam citirao drugu Petrovu, drugu glavu, Svetog pisma, kazao je.

Potom joj je rekao da ona prodaje maglu biračima, a da je njena politika ekstremistička i totalitarna, koju je osudila cijela zapadna civilizacija. Peović je uzvratila da je uistinu netolerantno i homofobno prijetiti homoseksualnim osobama da nemaju pravo na studij na kulturalnom studiju na kojemu ona predaje. Dodala je da se na videu može vidjeti kako nije bila riječ o montaži. Miletić je pak njoj kazao da je na parlamentarnim izborima plašila ljude da će im uzimati privatno vlasništvo, što je Peović demantirala.

Ivaniš je zatim izjavio da će ljudi kroz ovu raspravu steći krivo mišljenje o gradu Rijeci. Miletić i Peović vode glavnu riječ kao da se riječka politika svodi na njih, a to je stvaranje lažne slike o Rijeci, dodao je.

Rijeka ima probleme poput većine hrvatskih gradova, smatra Ivaniš i tvrdi da su vjerojatno puno manji. Kaže da je Ostrogović govorio o planovima za Rijeku, ali da su to planovi Vlade RH, a ne njegovi. Štimcu je poručio da pokazuje elementarno nepoznavanje politike. Kad ste u koaliciji onda ne možete odlučivati sami. Koalicija od 4-5 stranaka je permanentno usklađivanje stavova i dolazak do onoga što je zajedničko, a što nakon toga ide u parlamentarni dio. Znati koalirati veliko je umijeće i bit će nam jako potrebno nakon ovih izbora u Rijeci, dodao je.

Ostrogović je odgovorio Ivanišu i izrazio nezadovoljstvo što još nije mogao pričati o svojim programima. Štimac naglašava da iz Rijeke mnogi odlaze i da joj je nužna promjena. Filipović je dometnuo da danas u Rijeci radi 61.000 ljudi.

Potom je na kraju emisije Peović rekla da bez koncentracije na velike privredne subjekte poput 3. Maja, luke Rijeka ne možemo imati privredni rast koji osigurava visoki komunalni i osobni standard te da nitko neće donijeti promjene, već mi sami. Ostrogović kaže da ima konkretni program za razliku od svih drugih kandidata, a koji je konkretan i ostvariv te kojega će provesti kada bude gradonačelnik. Rekao je i da želi da Rijeka postane prijestolnica sretnog života. Miletić je kazao da nitko nema pravo polijepiti stranačke boje na grad. Rijeka će biti šarena, otvorena za svakog čovjeka, postat će grad mladih, modernih tehnologija, poduzetnika i sporta, kazao je. Ivaniš pak naglašava da Rijeka nije grad slučaj, da Riječani vole Rijeku, da žive dobro, a da postojeće probleme mogu rješavati. U rješavanju infrastrukture postat ćemo konkurentni za dovođenje novih, zelenih industrija, dodao je. Štimac kaže da Rijeci treba promjena, stručnost, znanje, novi ljudi, neopterećeni ideologijom i svim onim što je vladalo u Rijeci zadnjih 30 godina, a Filipović da će Rijeka i nakon ovih izbora ostati otvorena i slobodna te biti lokomotiva sjevernog Jadrana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.