Koji je glavni posao parlamentarnih zastupnika?

O dužnostima i obavezama parlamentarnih zastupnika pisali smo u prošlom članku našeg serijala o Hrvatskom saboru tj. djelovanju saborskih zastupnika. Pojasnili smo koje su dužnosti i obaveze ljudi koji sjede u saborskim klupama, ali koja prava uživaju predstavnici naroda. Novi članak koji je pred vama govori o zakonima. Tko ih i na koji način donosi saznajte u sljedećih nekoliko redaka…

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za početak reći ćemo kako je Zakon normativni akt države koji po točno određenom postupku donosi zakonodavni organ, najčešće skupština, u našem slučaju Sabor. Zakon je nakon Ustava najviši i najvažniji pravni akt i svi drugi pravni akti u državi moraju biti s njime u skladu.

Da bi zastupnici u Hrvatskom saboru izglasali određeni zakon, on mora proći određenu proceduru, tj. Zakon mora proći kroz tzv. Zakonodavni postupak koji nalaže Ustav Republike Hrvatske. Na temelju prava i ovlaštenja utvrđenih Ustavom i Poslovnikom, Sabor odlučuje o donošenju i promjeni Ustava, donosi zakone, državni proračun, odluke, deklaracije, rezolucije, povelje, preporuke i zaključke, te daje vjerodostojna tumačenja zakona.

Pojašnjenje zakonodavnog postupka

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sam postupak donošenja određenog zakona pokreće se dostavom prijedloga zakona predsjedniku Sabora, nakon čega predsjednik Sabora primljeni prijedlog zakona upućuje predsjednicima svih radnih tijela, zastupnicima i predsjedniku Vlade, odnosno kada Vlada nije predlagatelj određenog zakona. Prije rasprave o prijedlogu zakona na plenarnoj sjednici Sabora, predsjednik matičnog radnog tijela i Odbora za zakonodavstvo dužni su prijedlog zakona uvrstiti na dnevni red sjednice radnog tijela i provesti raspravu.

Rasprava o prijedlogu zakona provodi se u dva čitanja. Prvo čitanje zakona je prvi dio u postupku donošenja zakona koji se provodi na sjednici Sabora. Konačni prijedlog zakona predlagatelj je dužan podnijeti u roku od šest mjeseci od dana prihvaćanja prijedloga zakona. Rasprava o konačnom prijedlogu smatra se drugim čitanjem zakona. U slučajevima kada je na tekst konačnog prijedloga zakona podnesen veći broj amandmana ili kada su amandmani takve naravi da bitno mijenjaju sadržaj konačnog prijedloga zakona, provodi se i treće čitanje.

U 2014. godini izglasano je 41 novi zakon u Republici Hrvatskoj (izvor: portal zakon.hr), a donešena je 91 izmjena zakona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim donošenja zakona, posao Sabora i parlamentarnih zastupnika je i postavljanje tj. imenovanje određenih ljudi na vodeće pozicije javnih službi, tijela državne uprave i tvrtki u vlasništvu države kao što su HRT, Hrvatska narodna banka, sudovi, policija, Hrvatske autoceste, Hrvatske šume, Hrvatska lutrija, HŽ i INA.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.