Mutne igre s katamaranima u Jadroliniji: Domaći škverovi unaprijed isključeni, nabava poništena zbog nepravilnosti, Uprava ostaje?

Foto: fah

Nabava četiri katamarana vrijedna 38 milijuna eura, odnosno 282 milijuna kuna za riječku Jadroliniju, tvrtku u državnom vlasništvu, djelomice je poništena. Jadrolinija je u siječnju raspisala natječaj za dva nova i dva rabljena katamarana – ali, niti jedno od četiri domaća brodogradilišta se nije javilo na natječaj. Nije, jer nije niti mogao.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Škverovi su se bunili: bivši djelatnik jednog domaćeg brodogradilišta Dalibor Barbalić, upozorio je Ministarstvo gospodarstva i Ured predsjednice da je natječaj napisan tako da se na njega ne može prijaviti niti jedan domaći brodograditelj jer domaća brodogradilišta ne mogu zadovoljiti tako kratke rokove za izradu i dostavu novih aluminijskih katamarana dimenzije 40 metara i kapaciteta 400-tinjak mjesta kakvi su postavljeni u natječaju- jedan do 15. srpnja, a drugi do kraja godine. Usto, u natječaju je navedeno da ponuđač mora u referencama dokazati da je dosad izradio najmanje tri takva ista katamarana, a takvog domaćeg škvera nema.

Za Jutarnji list je direktor šibenskog NCP brodogradilišta Roko Vuletić rekao, “Rok koji je zadan u ovom natječaju prekratak je za gradnju broda navedenih dimenzija. Pod pretpostavkom da netko od domaćih brodogradilišta ima gotovu projektno-tehničku dokumentaciju, gradnja broda dužine više od 40 metara zahtijevala bi rok od barem devet mjeseci nakon narudžbe materijala. Iz uvjeta je očito da je namjera naručitelja zapravo bila kupiti gotov proizvod od unaprijed poznatog dobavljača, koji ima spreman brod u određenoj fazi gradnje”,  napomenuvši da je šibenski NCP dosad isporučio više od 70 aluminijskih katamarana za norveškog naručitelja, i to sagradivši proizvod “visoko ocijenjen na međunarodnom tržištu”.

Prepiska čelnih ljudi Jadrolinije s Damenom

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Već početkom veljače Jadrolinija donosi odluku: dva nova katamarana u vrijednosti 23 milijuna eura isporučit će nizozemski Damen, a rabljene katamarane vrijedne 14,6 milijuna eura isporučiti će također nizozemski TB Shipyards sa sjedištem u Harlingenu.

Zanimljivo: Potonje brodogradilište, TB Shipyards, se žalilo Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave – dokument možete vidjeti ovdje – u travnju ove godine zbog poništenja dijela natječaja, no žalba im je – odbijena.

A onda je RTL televizija došla u posjed interne prepiske između predstavnika Jadrolinije i brodogradilišta Damen iz koje je jasno vidljivo pogodovanje Damenu. Naime, SMS-ovi koje su razmjenjivali Ante Vranješ, Robert Šupraha, Antonio Marte iz Damena i Predrag Govorcin upućuju da je Damenu iz Jadrolinije prije objavljivanja natječaja javljeno za koliko moraju smanjiti cijenu svojih brodova da bi prošli na natječaju – za sto tisuća eura.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Dobro jutro, vezano za skori natječaj za katamarane, a da se ne dogodi da izgubimo jednog od bitnih konkurenata, jučer smo nekoliko puta kontaktirali Antonia Marte… Pristao je na sniženje cijene od 100 000 eura”, stoji u spornom e-mailu.

Usto: Natječaj je objavljen prvo za dva, pa kasnije četiri katamarana što je bilo suprotno Akcijskom planu.

Ovo pogodovanje bi, smatraju neki, moglo narušiti odnos između Premijera i ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića, koji je 11. ovog mjeseca rekao da nabava katamarana nije bila zakonita niti transparentna. Naime, David Sopta, koji je u rujnu prošle godine imenovan na čelo Jadrolinije, je blizak Plenkoviću, doznaje se.
Zanimljivo je i to da David Sopta dosad nije u karijeri imao funkcija vezanih uz pomorstvo i brodarstvo, a radio je u Hrvatskoj elektroprivredi i na menadžerskoj poziciji u Eurohercu, tako da je vjerojatno to imenovanje pogurano “odozgo”, kako već jest s čelnicima državnih tvrtki u Hrvatskoj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Da je Sopta povezan s politikom ukazuje to što je u razdoblju od 2004. do 2006. godine obnašao dužnost pomoćnika ministra vanjskih poslova, prvo u mandatu Miomira Žužula, a nedugo nakon dolaska Kolinde Grabar-Kitarović, koja je postala ministricom vanjskih poslova 2005. godine seli u upravni odbor Croatia osiguranja a nakon toga na više menadžerskih pozicija u Triglav osiguranju. Iz osiguranja Sopta dolazi, prvi put u karijeri, u brodarstvo i to na poziciju prvog čovjeka najveće nacionalne putničke kompanije, koja u floti ima oko 50 brodova.

Brodovi nisu ispunjavali osnovne uvjete

Stvar se zakomplicirala kada je brodove otišao pregledati tehnički direktor Jadrolinije – Aleksandar Ostojić i ustavnovio da brodovi ne odgovaraju uvjetima natječaja.

„Utvrđeno je da je na propelerima došlo do pojave kavitacije. Brod nema ugrađenog šanka za ugostiteljsku ponudu, ali i nema sustav za grijanje, kao ni ukrcajnih rampi za putnike. Brod nema toalet za osobe s invaliditetom kao ni sanitarni čvor ni tuševe za posadu“, navela je tvrtka koja je provela nadzor, Majestic Dream.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sporni natječaj je potom došao na dnevni red Ministarstvo prometa. I oni su pronašli niz nepravilnosti, a ministar Butković zatražio očitovanje Uprave.

Sopta se držao priče da je sve transparetno te da su od spornog ponuditelja dobili samo reklamni materijal. Jedini je na nezakonitosti upozorio treći član Uprave Ante Vranješ – koji se inače spominje kao čovjek blizak ministru Butkoviću.

„Upravo ta ponuda i nastavni ragovori s menadžerom prodaje društva Damen, Antoniom Marte, poslužili su kao orijentir za raspisivanje natječaja za kupnju čime se je evidentno pogodovalo jednom od ponuditelja“, dio je iz očitovanja Ante Vranješa.

Iz Jadrolinije se opravdavaju kako su prijašnje Uprave brza plovila nabavljale direktnom pogodbom. Kažu, natječaj, makar i namješten, je korak naprijed.

„Ispravnost i zakonitost postupka potvrđuje činjenica kako je Nadzorni odbor, kao predstavnik vlasnika, odobrio kupnju ukupno dva katamarana uz uvjet dobivanja neophodne suglasnosti Vlade RH za kreditno zaduženje“, stoji u priopćenju Jadrolinije.

Nabava netransparentna

No ministar Butković je 11. ovog mjeseca, dan nakon što je priča došla u medije, izjavio je u srijedu da nabava katamarana u Jadroliniji nije bila transparentna i zakonita.

“Jedna od glavnih zadaća Uprave je bila nabava novih brodova. Ovaj postupak koji je rađen u Jadroliniji nije bio onakav kakav sam htio i kakav je trebao biti. Znači – nije bio transparentan. To sam vidio i s tim sam upoznat”, rekao je Butković odgovarajući u Splitu na novinarska pitanja vezana uz nabavu katamarana.

“Moram pratiti da svi postupci koji se vode u resoru budu transparentni i zakoniti. Ovaj postupak u Jadroliniji po mojim saznanjima i po onome što sam vidio nije bio takav“, rekao je ministar.

Na novinarsko pitanje može li i hoće li smijeniti Upravu Jadrolinije, ministar Butković je odgovorio “vidjet ćemo – donijet ćemo sigurno odgovarajuću odluku. Da sam na mjestu članova Uprave i ljudi koji su pravili ove postupke, znam što bih sam napravio“, rekao je Butković, aludirajući očito na – podnošenje ostavke. Za Jadroliniju je istaknuo kako je to “strateška i jako bitna tvrtka” te najveći hrvatski brodar i “jedan od najvećih svjetskih linijskih brodara”.

Kataramarani, u međuvremenu, neće biti kupljeni i preuzeti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.