Početkom ove godine pisali smo kako Zagreb iduće školske godine, odnosno na rujan uvodi građanski odgoj, kao pilot-projekt u 30 škola. Tada je također najavljeno da će učenici drugih i trećih razreda srednjih škola moći izabrati predmet Škola i zajednica (ŠiZ), čiji je jedan od autora Boris Jokić. Isto je i službeno potvrđeno u Rijeci.
>Peternel Tomaševićevom čovjeku za ‘građanski odgoj’: Vodili ste Sorosevo Otvoreno društvo
Dapače, na konferenciji za medije koju je održao SDP-ov primorsko-goranski župan Zlatko Komadina nije se ni skrivalo kako je u biti riječ o jednom te istom predmetu, samo pod drugim nazivom. Nastava građanskog odgoja i obrazovanja “Škola i zajednica (ŠiZ)” uvodi se u srednje škole prvi put u Hrvatskoj u 14 škola u Primorsko-goranskoj županiji, rečeno je na konferenciji.
Pri tome je Komadina najavio: “Nakon Rijeke i Primorsko-goranske županije, uvođenje građanskog odgoja počinje u Zagrebu i Krapinsko-zagorskoj županiji, a putem zajednice županija nastojat ćemo da se program uvede u škole u svim hrvatskim županijama”.
Usvajanje alternativnih političkih i društvenih stavova
To je program koji su koncipirali Institut za društvena istraživanja u Zagrebu gdje je ravnatelj Boris Jokić, Centar za studije mira i konflikata Sveučilišta u Rijeci i Prva riječka gimnazija gdje se taj program “pilotirao” prethodne školske godine.
Učenici će prema ovoj verziji predmeta, sami odabirati pojavu ili problem koji ih zanima iz 11 tematskih cjelina u koje spadaju kultura i mediji, fizička aktivnost i sport, zdravlje, demokracija i civilno društvo, migracije, urbanizam i stanovanje, društvena jednakost, generacije, ekonomija, okoliš, osobne slobode i ljudska prava.
Tematske cjeline osmišljeno su tako da učenici postaju “uspješni” odnosno “kompetentni” usvajanjem pretežito liberalno-lijevih stavova o navedenim pitanjima. Program je toliko politički obojan da se, primjerice, u tematskoj cjelini fizička aktivnost i sport – “tematizira i uloga pretjerane kompetitivnosti, ovisnosti i drugih negativnih aspekata intenzivnog bavljenja fizičkim aktivnostima i sportom”, dok je u svim ostalim cjelinama cilj učenicima tematizirati tzv. diskriminaciju, lažne vijesti, društvene stigmatizacije, razmatranje pitanja kulturne raznolikosti u zajednici, prednosti postojanja inicijativa i organizacija civilnog društva, tematiziraju se migracije u kontekstu “kulturnog pluralizma, tradicionalizma i osobnog razvoja u susretu s drugim kulturama” te “nejednakosti koje su vezane uz rodni identitet, etnicitet ili pak seksualnu orijentaciju” i dr.
Iz navedenoga, vidljivo je kako je cilj ovog školskog predmeta da učenici usvoje alternativne političke i društvene stavove, a možda je baš na to i ciljao Boris Jokić, kada je u siječnju kazao: “Posebno mi je drago da ŠiZ dolazi u Zagreb i iskreno se nadam da će za njim, baš kao u Rijeci i Primorsko-goranskoj županiji, pozitivno poŠiZiti učenici i nastavnici”.