Posljednjih mjeseci potrošači su zasuti lažnim nagradnim igrama. Zlonamjerni pošiljatelji šalju poruke s lažnim poveznicama s pomoću kojih se žele dokopati vaših osobnih podataka. Takve poruke stižu putem elektroničke pošte, društvenih mreža ili aplikacija za razgovore i razmjenu poruka.
U nagradnoj igri koja s Hrvatskom poštom nije imala veze (i nije bila jedna, bilo je više njih u kratkom vremenskom razdoblju), od korisnika se tražilo da ispune nekakvu anketu te da proslijede tu poruku na 20 svojih kontakata.
Hrvatska pošta nije jedina na meti prevaranata
– Naravno, čim se radi o tako velikom broju prosljeđivanja, nažalost se ta lažna nagradna igra vrlo brzo proširila, komentirao je glasnogovornik Hrvatske pošte Krešimir Domjančić, prenosi HRT.
Hrvatska pošta nije jedina na meti prevaranata. U posljednje vrijeme na lažne poruke potrošače su upozoravali i neki trgovački lanci i banke. Upravo njihove usluge upotrebljavaju mnogi pa ne čudi što se prevaranti lažno koriste njihovim imenima.
– Imamo nekoliko savjeta za korisnike, svakako provjerite o kojoj se domeni radi. Službena domena Hrvatske pošte je posta.hr. Ako pogledate na kojoj ste adresi, vidjet će te da su te adrese najčešće prepune nekih drugih simbola, znakova, engleskih izraza, upozorava Domjančić.
Zato potrošači trebaju biti na oprezu i ne srljati za primamljivim nagradama.
Pogledajte tko raspisuje nagradnu igru
– Nagradna igra podrazumijeva da se zna tko daje nagrade i pod kojim uvjetima. Prema tome, kada se dobiju pozivi za sudjelovanje u nagradnoj igri, potrebno je preventivno pogledati najprije tko točno raspisuje tu nagradnu igru i da možete vrlo precizno identificirati što dobivate i u pravilu moraju biti propisana pravila te nagradne igre, pojasnio je za HTV-ovu emisiju Potrošački kod odvjetnik Tin Matić.
Posljednjih dana lažni prodavatelji svoje žrtve “love” putem oglasnika. Oglašavaju stvarne predmete, a kada potrošač pristane na kupnju, u poruci mu stiže zahtjev da unese broj svog računa kao i kontrolnog broja. Policija je skupini iz Ukrajine ušla u trag.
Dragan Marić, policijski službenik za digitalni forenziku Službe kibernetičke sigurnosti u MUP-u, kaže kako prevarant obično traži da mu potencijalna žrtva ustupi svoje podatke kreditne kartice i CVV broj, pritom preuzimaju fishing link kojim može pristupiti nečijem računu.
Prevareni građani teško će vratiti izgubljeno.
– Zabilježene su znatne financijske štete, po nekoliko desetaka tisuća kuna i više. Problem je što građani u pojedinim situacijama osjete neku sigurnost i povjerenje u moderne tehnologije, a ne postavljaju pitanje s kime komuniciraju, tko je s druge strane određenog internet servisa, platforme – kaže Matić.
Novcu se vrlo brzo gubi svaki trag, poništite karticu što prije
Policija ističe da im je najveći problem što su prevaranti međunarodni, a kada im propadne jedan kanal prodaje, brzo se prebacuju na drugi. Nažalost vrlo teško je utvrditi počinitelja. A novcu s vaše kartice brzo se gubi svaki trag. Kada shvatite da ste prevareni, morate samo biti brži od prevaranata.
– Sugestija bi bila, ako ste to već učinili nakon toga probajte poništiti tu karticu jer ne znate što će vam se s njom dogoditi – upozorava odvjetnik Tin Matić.
Lažnih igara i prevara bilo je uvijek.
– Jedno vrijeme je to više bio koncentrirano na računala, sada je koncentrirano više na mobitel jer su jednostavnije aplikacije.
Zato da ne biste nasjeli na neku prevaru, dobro otvorite oči i provjerite komu šaljete novac ili dajete podatke sa svoje kartice.