Jasna Omejec , predsjednica Ustavnog suda Republike Hrvatske jučer je gostovala u HRT-ovoj emisiji Javna stvar. Evo njezinih najvažnijih izjava o referendumskim inicijativama:
O odluci da referendumskoj inicijativi „Birajmo zastupnike imenom i prezimenom“ nedostaje 23 603 potpisa ( do 404 252 potpisa, odnosno 10% od 4 042 522 birača u RH) da bi došlo do referenduma: Ustavni sud je protumačio što to znači 10% od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj. Ustavni sud je protumačio načelno što znači ta ustavna odredba i odredio mjerila kako će se određivati 10% od ukupnog broja birača u Republici Hrvatskoj. Ustav je očito upućivao na administrativan kriterij – dakle da u izračun (10%) ulaze birači koji imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj.
Ustavni sud je protumačio da je ustavna odredba takva da ona priječi da se potpisivanje za neki referendum odvija izvan granica Republike Hrvatske, dok na raspisanom referendumu imaju pravo glasovati svih hrvatski birači, gdje god da žive.
O odluci birača da je brak životna zajednica žene i muškarca koja je unesena u Ustav, ali se ne nalazi u pročišćenoj verziji Ustava: Odlukom Ustavnog suda iz siječnja 2014. godine je odredba (da je brak životna zajednica žene i muškarca) ušla u Ustav Republike Hrvatske. Za pročišćeni tekst Ustava je nadležan Odbor za Ustav, poslovnik i politički sustav hrvatskog Sabora, ali taj odbor nema zakonsku obavezu pročistiti Ustav svaki put nakon što neka promjena bude izglasana, kao što je to ova o braku. Ustavni sud će osigurati da odredba o braku bude unesena unutar onog slavnog Ustava broj 1, na kojem tradicionalno novoizabrani predsjednici polažu prisegu te unijeti u taj Ustav iz 1990. tu izmjenu, petu, koja se odnosi na brak.Tako da svaki novoizabrani predsjednik polaže prisegu na vjerodostojnom tekstu.
O zahtjevu GI „Ne damo naše autoceste“ da Ustavni sud donese privremenu mjeru i zabrani sve postupke Vlade vezane za davanje autocesta u koncesiju do odluke građana na referendumu: Ovo je prvi put da se Ustavni sud susreo sa ovakvim zahtjevom da se uvede privremena mjera vezano za neku referendumsku inicijativu. Naime, ovo nije postupak za ocjenu ustavnosti zakona ni postupak zaštite ljudskih prava, ovo je referendumski postupak i Ustavni sud mora odlučiti je li uopće nadležan za donošenje ovakve vrste privremene mjere. Kako su privremene mjere po svojoj prirodi hitne, Ustavni sud će vrlo brzo raspravljati o ovom podnesku.
Status raspisivanja referenduma protiv monetizacije autocesta i outsourcinga – oba ta referenduma još nisu došla do Ustavnog suda
Je li predsjednik ovlašten raspisivati referendum o promjeni izbornog sustava: Predsjednik nema ovlasti samostalno raspisivati referendum. Članak 87. Ustava kaže da predsjednik Republike može na prijedlog vlade RH i uz supotpis predsjednika vlade RH raspisati referendum o promjeni izbornog sustava, ali samostalno, kao predsjednik nema pravo raspisati refererendum raspisati.
O odluci Ustavnog suda o neustavnosti referendumskog pitanja Stožera protiv ćirilice u Vukovaru: Odluka suda je pokušala, kao i sve oduke Ustavnog suda uspostaviti ravnotežu između sukobljenih interesa. Ustavni sud je rekao da je rok Gradskom vijeću da mora u roku od godine dana svojim statutom urediti pitanje mjesta na kojima će biti stavljene višejezične ploče na području grada Vukovara. Istovremeno je sud naložio Vladi da mora Hrvatskom Saboru podnijeti prijedlog, dopunu zakona u kojem će točno propisati mehanizam za slučaj kad Gradsko vijeće ne donesu takvu odluku i treće, da dok gradsko vijeće grada Vukovara ne donesu takvu odluku Vlada ne smije prisilnim mjerama stavljati nove ploče. Trebalo bi se poštovati ono stanje (s pločama) koje je bilo na dan donošenja odluke Ustavnog suda. Sve drugo bi bilo nepoštivanje odluke Ustavnog suda.