Predsjednik Udruge Potrošač: ‘Najviše pritužbi je na telekomunikacije usluge’

Igor Vujović
Foto: snimka zaslona

Korona kriza utjecala je i na neke potrošačke navike. Neki trgovci trpe velik pad prometa, a nekima je kriza dobro došla. O pravima potrošača i novim uvjetima poslovanja, ali i zamkama koje online trgovina nosi u HRT-ovoj emisiji Studio 4 govorio je Igor Vujović, predsjednik Udruge Potrošač.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– U jednoj lošoj stvari dogodila se i jedna dobra, a to je da je online trgovina skočila, s obzirom na nekih pet godina unazad. U Hrvatskoj je bila tek u razvoju, a pandemija je to malo pogurala. Zaključavanje svih objekata i trgovina je donijelo i dobru stvar, a to je da su se ti manji trgovci ordinirali na online. Prije je bila to navika mlađih potrošača, a danas smo se svi morali priviknuti, kazao je Igor Vujović.

– Online trgovina krije zamke, kako prije godinu dana, tako i danas. Potrošači moraju biti oprezni, posebno kada kupuju od “neprovjerenih i sumnjivih” stranica, naglasio je Vujović.

Naveo je i više primjera iz prakse:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Potrošači se uglavnom vode web stranicom, ne pogledaju informaciju o trgovcu i uvjete poslovanja. Samo im je cijena bitna, a to je najgore i to znaju trgovci, tj. prevaranti. Tako da ih često “zavedu” da gledaju samo cijenu i kada već naruče proizvod pitanje je hoće li ga uopće dobiti, kazao je Vujović. Naglasio je važnost zaštite osobnih podataka te mogućnosti prigovora potrošača.

– U slučaju prigovora, ako je trgovac na europskom tržištu, potrošač se može obratiti Europskom potrošačkom centru koji može po podružnicama u europskim članicama i urgirati nešto. Ako je u Hrvatskoj, to nema rasprave, to se rješava preko Državnog inspektorata. No ako je Kina, što je nešto jako popularno danas, tu nadležnost institucija nema, i tu je potrošač prepušten na milost i samilost samog trgovca, rekao Vujović.

Istaknuo je kako hrvatski građani uživaju jednake zakonske mogućnosti kao i svi europski potrošači po pravima potrošača, na da je problem kod provedbe tim zakona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Provedba, samo sprovođenje i informacija slabo stiže do potrošača. Teško je reći, no Hrvati su slabo educirani i u potrošačkom pogledu smo jako neobrazovani. I tu je šum u komunikaciji. Potrošači ne znaju koja su prava, trgovci i davatelji usluga to iskorištavaju. Institucije rade kako rade i sada imamo to da imamo puno problema, naglasio je Vujović.

Kazao je i da je najviše pritužbi, i prije koronakrize, na telekomunikacije usluge i sve vezao uz njih.

– Sada je aktualna online trgovina, a ljudi su se zbunili i pomiješali. Imaju 14 dana na povrat robe bez navođenja razloga samo prilikom online trgovine i to se ne može primjenjivati u fizičkim trgovinama, rekao je Vujović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Najbolja preventiva je da imate informaciju o svojim pravima. Poslije, kada se već nešto dogodi, dobar savjet je teško, ali moguće dobiti. Sve unazad morate rješavati. Puno duže traje nego da ste se pripremili, poručio je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.