Korona kriza utjecala je i na neke potrošačke navike. Neki trgovci trpe velik pad prometa, a nekima je kriza dobro došla. O pravima potrošača i novim uvjetima poslovanja, ali i zamkama koje online trgovina nosi u HRT-ovoj emisiji Studio 4 govorio je Igor Vujović, predsjednik Udruge Potrošač.
– U jednoj lošoj stvari dogodila se i jedna dobra, a to je da je online trgovina skočila, s obzirom na nekih pet godina unazad. U Hrvatskoj je bila tek u razvoju, a pandemija je to malo pogurala. Zaključavanje svih objekata i trgovina je donijelo i dobru stvar, a to je da su se ti manji trgovci ordinirali na online. Prije je bila to navika mlađih potrošača, a danas smo se svi morali priviknuti, kazao je Igor Vujović.
– Online trgovina krije zamke, kako prije godinu dana, tako i danas. Potrošači moraju biti oprezni, posebno kada kupuju od “neprovjerenih i sumnjivih” stranica, naglasio je Vujović.
Naveo je i više primjera iz prakse:
– Potrošači se uglavnom vode web stranicom, ne pogledaju informaciju o trgovcu i uvjete poslovanja. Samo im je cijena bitna, a to je najgore i to znaju trgovci, tj. prevaranti. Tako da ih često “zavedu” da gledaju samo cijenu i kada već naruče proizvod pitanje je hoće li ga uopće dobiti, kazao je Vujović. Naglasio je važnost zaštite osobnih podataka te mogućnosti prigovora potrošača.
– U slučaju prigovora, ako je trgovac na europskom tržištu, potrošač se može obratiti Europskom potrošačkom centru koji može po podružnicama u europskim članicama i urgirati nešto. Ako je u Hrvatskoj, to nema rasprave, to se rješava preko Državnog inspektorata. No ako je Kina, što je nešto jako popularno danas, tu nadležnost institucija nema, i tu je potrošač prepušten na milost i samilost samog trgovca, rekao Vujović.
Istaknuo je kako hrvatski građani uživaju jednake zakonske mogućnosti kao i svi europski potrošači po pravima potrošača, na da je problem kod provedbe tim zakona.
– Provedba, samo sprovođenje i informacija slabo stiže do potrošača. Teško je reći, no Hrvati su slabo educirani i u potrošačkom pogledu smo jako neobrazovani. I tu je šum u komunikaciji. Potrošači ne znaju koja su prava, trgovci i davatelji usluga to iskorištavaju. Institucije rade kako rade i sada imamo to da imamo puno problema, naglasio je Vujović.
Kazao je i da je najviše pritužbi, i prije koronakrize, na telekomunikacije usluge i sve vezao uz njih.
– Sada je aktualna online trgovina, a ljudi su se zbunili i pomiješali. Imaju 14 dana na povrat robe bez navođenja razloga samo prilikom online trgovine i to se ne može primjenjivati u fizičkim trgovinama, rekao je Vujović.
– Najbolja preventiva je da imate informaciju o svojim pravima. Poslije, kada se već nešto dogodi, dobar savjet je teško, ali moguće dobiti. Sve unazad morate rješavati. Puno duže traje nego da ste se pripremili, poručio je.
Tekst se nastavlja ispod oglasa