Utorak, 28 siječnja, 2025
14.4 C
Zagreb
Pratite nas:

Prim. dr. sc. Darko Richter: Blažen(k)a političarka

Podijeli

Podijeli

Pedijatar primarius dr. sc. Darko Richter osvrće se na autorski tekst ministrice Blaženke Divjak: „Moj manifest. Blaženka Divjak piše za Magazin: Moj plan za bolje obrazovanje. Učenici i učitelji s osmijehom na licu su ključni cilj ove reforme“, objavljen 26. kolovoza 2017.u Jutarnjem listu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

„Manifest“ ministrice Divjak odiše bezidejnošću, oskudnim jezičnim vještinama, gramatičkim i pravopisnim pogrješkama i siromaštvom duha. Pri tom autorica zaboravlja da sad nije ni nastavnica ni znanstvenica, nego da obavlja političku dužnost i donosi političke odluke, piše prim. dr. sc. Darko Richter na vjeraidjela.com.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cjelina bez unutarnje veze

Tekst je podijeljen u konceptualno dezintegrirane odlomke:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

* „Mi nemamo vremena za čekanje. Već sljedeće školske godine uvest ćemo novi kurikulum u 3 do 5 posto škola, a informatiku kao obvezan predmet svima u 5. i 6. razredu“ ,
* „Koji su prioriteti“,
* „Usavršiti učitelje“,
* „Fokus na naukovanje“,
* „Znamo da nije lako“,
* „Izazovi budućnosti“,
* „Socijalna komponenta“ i
* „Znanost i biznis“.

Pod navedenim se podnaslovima mjestimice uopće ne obrađuje tema iz naslova – npr. u prvom se odlomku ne govori koji će to biti kurikul koji će se eksperimentalno primijeniti u 3–5 % škola. Ne objašnjava zašto baš u 3–5 % škola, a uopće ne spominje predmet informatiku (kojim se bavi tek u odlomku „Znamo da nije lako“). U odlomku „Usavršiti učitelje“ kao glavni cilj navodi se osmijeh djece u školama i kasnije u životu. Za jednu ministricu to je nedopustivo: da pokazuje kako ne razumije (ili je nije briga) koja je osnovna svrha odgoja i obrazovanja, i da to na ovako jeftino demagoški način nastoji prodati javnosti kao neki svoj program. U odlomku „Znanost i biznis“ priča o industriji, a ne o poslu i poslovanju, za koje koristi tu užasnu riječ „biznis“, za koju se ne može reći niti da je anglicizam.

Nema čvrstu vlastitu koncepciju odgoja i obrazovanja, a o znanosti govori tek sporadično i šablonski.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bez rješenja praktičnih problema

Ostavlja dojam da nema pojma kako znanost uklopiti u potrebe naroda, gospodarstva i zemlje. Nabacuje otrcane fraze o „vrhunskom aktivnom znanstvenom kadru, kompetitivnoj projektnoj uspješnosti, puno kvalitetnijim doktorskim školama, europskim projektima itd.“. Pa europski projekt može biti i nešto što Hrvatsku savršeno ne mora zanimati, a najčešće i jest tako. Naše znanstvene institucije i znanstvenici bave se vrlo često sterilnom, sporednom znanosti koja s potrebama naroda i zemlje nema organske veze. Makar im se ne može odreći izvornost, znanstvenost i svjetska vrijednost.

Međutim, ministrica niti jednom rečenicom ne otkriva kako kani naše vrhunske znanstvene potencijale koji se ogledaju, primjerice, u matematici nejednakosti ili u izučavanju molekulske biologije malignih bolesti, iskoristiti za usmjeravanje znanstvenih interesa prema rješavanju praktičnih problema hrvatskoga društva i gospodarstva. Stječe se dojam da u Hrvatskoj nema problema koji bi mogli biti tezom znanstvenoga istraživanja, da ne govorimo o poticanju gospodarstva i otvaranju novih radnih mjesta. Vrlo je moguće da to i jest tako. I zato netko mora odgovoriti zašto u Hrvatskoj desetljećima tavore problemi koji su u naprednijim zemljama odavno riješeni znanošću koja se pretočila u stručno i rutinsko djelovanje. Kod nas, izgleda, mnogo toga na razini primitivnih i prizemnih političko-klijentelističkih odluka, unatoč stalnom pozivanju na „struku i znanost“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim ovih upadljivih načelnih nedostataka, njezin Manifest:

* ne sadržava provedbeni plan niti za jednu od ideja koje su šablonski preuzete iz javnoga prostora i
* ne odražava poznavanje hrvatskih odgojnih i obrazovnih problema u realnom prostoru i vremenu.

Nije jasno kako kani pristupiti provedbi preoblikovanja odgojno-obrazovnoga kurikula. Ne zna koje su poluge promjena. Nabrojala je niz institucija i tijela da je očito da njoj samoj nije jasno tko je tko u odgojno-obrazovnom procesu. No, jasno joj je da ne želi biti odgovornom za taj proces, tako da svoje nadležnosti i odgovornost delegira na druge („Posebno stručno povjerenstvo, Ekspertna skupina, tri nacionalna vijeća koja pokrivaju područje obrazovanja, znanosti i razvoja ljudskih potencijala, HAZU, Rektorski zbor, Vijeće veleučilišta i visokih škola, predsjednici relevantnih udruženja učenika i studenata i sl.“). Osobito je neprikladno ovo nabrajanje završiti nedorečenim „i slično“. To upućuje na to da ministrica ne zna koje su konačne poluge reforme o kojoj izdaje svoj manifest, te s kime, kako, i čime ostvariti tu reformu. A takav je manifest propustila predočiti Saboru pri svojemu izboru.

Nepristojno i jalovo

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jedino što jasno predlaže jest uvođenje predmeta informatike kao obvezatnoga u 5. i 6. razredu osnovne škole. Osim što je nepristojno na mjestu ministra isticati poglavito problem kojim se u karijeri osobno bavi, postavlja se pitanje na koji će način podučavanje informatike uvesti Hrvatsku u 21. stoljeće. Baš informatike, i ničega drugoga! Kao ilustraciju navest ću da je s aspekta naroda i države sterilno podučavati djecu algoritmima i vještinama programiranja, kada na toj razini nitko ne stvara kompetitivnoga informatičkoga stručnjaka. Ta je tehnologija u razvijenim zemljama nemasovna, iako se masovno koristi, i koncentrirana je u vrhunskim sveučilišnim i industrijskim institutima, dobrim dijelom se drži pod patentnim zaštitama ili kao klasificirana tajna, i apsurdno je maštati da će se Hrvatska uvesti u 21. stoljeće podučavanjem informatike na osnovnoškolskoj razini.

Ako bi svaki ministar odgoja i obrazovanja istaknuo problem samo svojega najužega područja, kamo bi nas to dovelo nakon izmjene nekoliko ministara? Ima li u ovoj zemlji netko tko je sposoban oblikovati jedinstveni koncept odgojno-obrazovnoga procesa i sadržaja bez delegiranja ovlasti i odgovornosti nedefiniranom broju radnih skupina, tijela, povjerenstava i institucija? Ili da izmislimo višeglavo kolektivno tijelo na čelu Ministarstva obrazovanja i znanosti koje bi bilo u stanju domisliti se ključnim potrebama reforme odgojno-obrazovnoga sustava ove zemlje? Jer već podulje nemamo ministara koji bi to bili kadri, formata jednoga Izidora Kršnjavoga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ciljevi

Isticanje poučavanja informatike kao posebnoga (tehničkoga) predmeta, a da se ne izrekne niti jedna riječ o obrazovanju u društvenim predmetima predstavlja teški konceptualni defekt. Dapače, izgradnja odnosa prema uporabi informacijske i komunikacijske tehnologije se ne spominje, a ostaje nejasnom svrha informatičkoga obrazovanja u odnosu na društveno-humanističke ciljeve. Hrvatski građani moraju poznavati svoju zemlju i ljude u njoj, moraju u toj zemlji znati organizirati svoj život, život svoje obitelji i uže i šire zajednice. Moraju poznavati prilike i izazove i znati na njih odgovoriti. Svakodnevni život nije samo STEM, i, čak, nije poglavito STEM, nego ono što zovemo socijalnom inteligencijom. Pritom su mu potrebna i umijeća stvaranja preduvjeta za svakodnevni život. Među ostalim prihvaćanjem vrjednota i stjecanjem navika i umijeća. U institucionalnom smislu riječ je o odgoju personalnoga dinamizma u skladu s individualnim obdarenostima te znanjima i kompetencijama koje se u odgojno-obrazovnom tijeku u tu svrhu moraju ponuditi. Ne bih rekao kako je teško uočiti da bi hrvatske strateške odluke trebale uključivati demokratski uređeno društvo, socijalnu sigurnost, energetsku neovisnost, poljodjelstvo, turizam, promet, industriju i izvrsnu vojsku. Kada se to sve stavi kao cilj, onda se tomu može prilagoditi i odgojno-obrazovni kurikul, ne kao suhi destilat znanja u službi nabrojanih strateških ciljeva, nego kao široka osnova iz koje se mogu ostvarivati osobni, narodni i državni strateški ciljevi.

Hrvatska mora znati komunicirati sa svijetom u kojem treba braniti svoje interese, tražiti svoja tržišta, pribavljati prijatelje i otupljivati neprijatelje. Prvo i osnovno jest poznavanje svojega položaja: tko smo, što o sebi znamo, što drugi o nama znaju ili nam nameću kao znanje o nama? Znamo li s njima komunicirati? Znamo li povijesni kontekst svoje geneze i opstanka u svojoj zemlji? Znamo li svoje prednosti, i znamo li svoje nedostatke? Znamo li omjere veličina na globusu: demografske, financijske, resursne, itd.? Poznajemo li svoje narodne grijehe i poznajemo li grijehe drugih? Koji se strani jezici u Hrvatskoj moraju znati? Je li to samo engleski i eventualno njemački, ili želimo da određeni postotak ljudi vlada francuskim, ruskim, španjolskim, portugalskim, arapskim i kineskim? Možemo li ući u plodnu komunikaciju s drugima – diplomatsku, kulturnu, trgovačku – ako ne znamo kako se predstaviti, kako se postaviti i drugima se približiti, na njihovom jeziku i u okviru njihovih kulturnih navika? Figurativno, Hrvatska bi mogla živjeti od izvoza u jedan kineski grad, ruski kotar, saveznu indijsku državu ili arapsku zemlju.

Uporno se izbjegava riječ odgoj

Tko je zadužen reći koji odgoj i koje obrazovanje treba hrvatskomu djetetu na pragu punoljetnosti? Uporno se izbjegava riječ odgoj, kao da to nije dio odrastanja u školi. Jokićeva Ekspertna skupina za provedbu kurikularne reforme glumila je da se bavi isključivo uzvišenim sadržajima obrazovanja (znanja), ali se nedeklarirano bavila podmetanjem lijevo-liberalnih vrijednosnih stajališta. Teško da bih to mogao priznati vrijednostima, prije no što se u ovoj zemlji provede poštena lustracija ideoloških vrijednosti koje pronose ljudi koji su komunističko-totalitarne dogme modificirali i pretvorili u „suvremene, sekularne, liberalne i napredne vrijednosti“ s bezuvjetnim antifašističkim epitetom, da ih se netko ne bi, kojim slučajem, usudio kontestirati.

I zato dokumenti te Ekspertne skupine ne mogu biti temeljem reforme školskoga kurikula. Možemo djecu odgajati i obrazovati za istinu, demokraciju, pristojnost i suživot, ali ne možemo dopustiti da se odgoj svodi na partikularne lijevo-liberalne projekte poput: sekularističkoga apsolutizma, rodne ideologije, „odgovornoga ponašanja“ (a da se ne precizira kojega), pozitivne diskriminacije (oksimoron u službi političke demagogije) ili prava na bilo što bez poduke o obvezama.

Je li Manifest potvrda sposobnosti za odgovornu političku funkciju?

Neshvatljivo jest da se Blaženka Divjak tako brzo i lako našla u ulozi ministrice, bez ijednoga pitanja javnosti je li ona tomu dorasla. Politika koja ju je dovela na to mjesto niti jednom rječju nije obrazložila da je to zato što bi u Hrvatskoj gorući problem bilo nepoznavanje informatike u osnovnoj školi. Zato su moguće razne negativne spekulacije o njezinim interesima i o politici koja ju je gurnula u prvi plan. Sve to zavrjeđuje da je javnost pozove na odgovornost, ako već sama nema dovoljno kritičnosti u odnosu na svoju poziciju. Nedostatak transparentnoga programa ne će nadomjestiti nikakve političke struje koje se površinski bave opstankom na vlasti i koje su spremne reformu odgojno-obrazovnoga procesa i sadržaja žrtvovati efemernim političkim zbližavanjima.

Darko Richter

* Prim. dr. sc. Darko Richter, specijalist pedijatrije i uže specijalnosti pedijatrijske alergologije i kliničke imunologije, liječnik na Rebru (KBC Zagreb)

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr/vjeraidjela.com

Pročitaj više

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.

42 KOMENTARI

Pročitaj više

Frendica.hr

Glas naroda

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa

Povezani članci