Prisjetimo se: SDP-ova afera s MiG-ovima i lošim remontom u Ukrajini

Foto: Vlada RH

Ministar Damir Krstičević ustvrdio je u petak da se zbog propasti prodaje izraelskih F-16 Barak aviona Hrvatskoj ne smatra odgovornim istaknuvši kako je naša zemlja u tom poslu sasvim čista.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Ne smatram se odgovornim, niti ja niti moji suradnici. Kroz cijelo postupanje ništa nismo napravili protivno hrvatskim interesima i njezinih građana”, naglasio je.

Legitimnim smatra zahtjeve oporbe za njegovom smjenom, podsjetivši kako je SDP bio na vlasti od 2011. do 2015. te su u četiri godine imali dovoljno vremena sustavno riješiti pitanje Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

> SDP-ova afera s MiG-ovima: 5 činjenica

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Ne samo da nisu riješili, nego je napravljen remont MIG-ova 21 u Ukrajini i znamo da je napravljen loše. Ti avioni su trebali letjeti 850 sati, ti avioni su iz Ukrajine u Hrvatsku trebali doći u letnom stanju, a došli su u kamionima”, rekao je.

“Obzirom na stanje našeg borbenog zrakoplovstva, moramo brzo djelovati”, rekla je ranije predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović dodavši kako je remont MIG-ova 2013. godine bio loš i da “uskoro nećemo imati uopće MIG-ova koji će biti u stanju poletjeti, a moramo zadržati i pilote”.

Podsjetimo što se događalo oko slučaja remonta MIG-ova iz razdoblja Vlade Zorana Milanovića i u vrijeme ministra Ante Kotromanovića.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

1. ožujka 2017. godine, potvrđena je optužnica protiv Josipa Čovića, bivšeg načelnika Odjela u MORH-u, i Ivice Josipovića, predstavnika Remontnog zavoda iz Ukrajne.

> Ministar Kotromanović uz nekretnine u neredu, nagomilao kilometre tkanine za časničke odore

Zadnjeg radnog dana 2016. USKOK je pokrenuo istragu protiv bivšeg službenika MORH-a kojeg tereti da je ukrajinskoj tvrtki preko suosumnjičenog zastupnika u zamjenu za mito osigurao pozitivno mišljenje i prednost u obavljanju posla kapitalnog remonta i nabavke dodatnih aviona MiG-21. Riječ je o načelniku Odjela održavanja i remonta Zrakoplovno-tehničkog zavoda, Zapovjedništva za logistiku MORH-a Josipu Čoviću i predstavniku ukrajinske remontske tvrtke Ivici Josipoviću. Čovića se tereti da je od 12. prosinca 2011. do kraja veljače 2016. u tijeku postupka koji je prethodio donošenju odluka MORH-a o javnoj nabavi i potencijalnim izvršiteljima koji će biti pozvani da dostave svoje ponude, od zastupnika dvaju inozemnih društava zatražio novčanu nagradu kako bi zauzvrat, kao član Povjerenstava MORH-a bez obzira na stvarnu tehničku sposobnost potencijalnih izvršitelja osigurao pozitivno mišljenje i prednost u obavljanju remonta i nabavke dodatnih aviona MiG-21.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bivši SDP-ov ministar Kotromanović smatra da je posao bio transparentan

Bivši ministar obrane Ante Kotromanović, čiji je mandat obilježio niz afera, u ožujku 2016. pozdravio je otvaranje istrage. Kritičari su mu zamjerali ogromna kašnjenja sa zrakoplovima i loše obavljen remont.

> Korupcija u MORH-u za vrijeme SDP-ove Vlade: Razotkrio ih SMS

Kotromanović je dodao kako smatra da je posao bio transparentan i da je Hrvatska tada s obzirom na okolnosti izabrala jeftiniju i bolju ponudu, a na optužbe izraelskog Elbita, poručuje da su to lako oborive laži, plasirane od predstavnika pojedinih tvrtki.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Hrvatski generalski zbor upozoravao da remont MIG-ova 21 nije obavljen kako treba

Transparency international Hrvatska upozorio je tada da “Skandal oko kupovine i remonta vojnih aviona MiG-21 za čiju je nabavu izdvojeno 132,9 milijuna kunapredstavlja grubo narušavanje nacionalne sigurnosti, prijevaru i sramotu za sve zaposlene u sustavu obrane i sigurnosti, ali i narušavanje integriteta i poštenja u postupcima javne nabave”.

Nakon pokretanja istrage bivši zapovjednik HRZ-a, umirovljeni general-bojnik Josip Štimac izjavio je kako je više puta u ime Hrvatskog generalskog zbora upozoravao da remont hrvatskih MIG-ova 21 nije obavljen kako treba, pa je dobro što je zabranjeno letenje tim zrakoplovima dok se ne utvrdi o čemu je riječ. Štimac je za Novu TV poručio kako je krajnje vrijeme da državni vrh odluči koji moderni borbeni zrakoplov namjerava odabrati za HRZ i tvrdi kako to ne bi bila neracionalna potrošnja već posao koji bi doveo i strana ulaganja u Hrvatsku. Već od samog početka je bilo jasno da ukrajinski “Ukrspecexport” neće moći izdržati remont, rekao je Štimac za HRT te dodao kako je tvrtka niskom cijenom i brzim rokovima eliminirala konkurenciju.

Rusi nudili MiG-29, Šveđani Gripene, a Izraelci remontirane MiG-ove

Podsjetimo, u isto vrijeme kada su Hrvatskoj Rusi nudili MiG-29, Šveđani su nudili Gripene, a izraelski Elbit tada je nudio 12 MiG-ova proizvedenih 1984. godine i remontiranih 2012. godine.

Prije pokretanja natječaja tadašnji izraelski veleposlanik u Hrvatskoj susreo se s ministrom obrane Antom Kotromanovićem koji mu je kazao da postoji interes i da žele razvijati partnerske odnose s Izraelom, ali da o tome mora pričati s njegovim pomoćnikom za materijalne resurse Viktorom Koprivnjakom i tu je njihov razgovor završio.

Godine 2012. Rusi su nudili 12 konzerviranih zrakoplova koji su u mađarskom Kecskemétu čekali dvije godine jer su Mađari već letili na Gripenima, a skupo im je u pričuvi bilo držati te avione.

O ponudi tvrtke Rosoboronexport početkom iste godine u Moskvi su pregovarali tadašnji prvi potpredsjednik Vlade Radimir Čačić i njegova zamjenica Tamara Obradović. Eskadrila se nudila za fiksnu cijenu od 90 milijuna eura. S obzirom da je RH u NATO-u, uz to se morao uračunati trošak njihove prilagodbe, pa bi puna cijena bila 110-130 milijuna eura, što bi ovisilo o količini ugrađene NATO-ove opreme. Ugradnju bi, ističe Večernji list, mogao obaviti hrvatski Zrakoplovno-tehnički centar (ZTC). Potpisom tog ugovora postojala je mogućnost da Rusi aktiviraju narudžbe u hrvatskoj brodogradnji i energetskom sektoru te kupnju transformatora i tramvaja. Voljni su bili ulagati i u ZTC i osposobiti ga kao regionalni centar za održavanje aviona i helikoptera ruskog podrijetla.

S druge strane Saab, proizvođač švedskih borbenih lovaca, koji je šest godina strpljivo čekao odgovor hrvatskih vlasti odlučili su dati zadnju ponudu. Iz državne tvrtke FXM početkom listopada 2012. MORH-u su predali zadnju ponudu za Gripene.

“U Saabu smo svjesni financijskih ograničenja s kojima je Hrvatska suočena u trenutku kada treba zamijeniti eskadrilu MiG-ova 21. No, švedska Vlada (putem FXM-a) ipak vjeruje da može ponuditi iznimno prihvatljivu cijenu koja je dugoročnim planom otplate prilagođena onome što si Hrvatska može priuštiti. Uvjereni smo da vaša zemlja ima mogućnost nabave nove generacije višenamjenskih borbenih zrakoplova vrhunske tehnologije, umjesto remonta zastarjelih zrakoplova za što mnogi eksperti smatraju da je bacanje novca. Druga je prednost izbora novog borbenog sustava, osim industrijske suradnje, i transfer najnovije tehnologije”, rekao je za Večernji list Pierre Gauffindirektor Gripenove kampanje za Hrvatsku.

Švedske ponude uključivale i offset poslove

I prethodne švedske ponude uključivale su offset poslove, primjerice gradnju posebnih opskrbnih brodova (u Uljaniku), no čak su najavili da bi u ponudi švedske države bila uključena i kupnja jednog hrvatskog brodogradilišta.

Šveđani su u ljeto 2012. ponudili šest mađarskih Gripena Hrvatskoj besplatno na dvije godine, bez ikakvih uvjeta koji bi tražili da RH nakon tog razdoblja i kupi švedske lovce. Šveđani bi time pomogli i Mađarima, kojima je otplata njihovih 14 Gripena sada prevelika. Hrvati bi plaćali gorivo za avione, na kojima bi odmah počela i obuka hrvatskih pilota.

“Bude li potpisan ugovor o nabavi borbenih zrakoplova između švedske i hrvatske vlade, Saab se obvezuje da će odmah nakon potpisivanja ugovora o offsetu početi s njegovom realizacijom”, potvrdio je Gauffin.

Unatoč naizgled povoljnijim ponudama Rusa, Izraelaca, Šveđana kojima bi se moguće realizirali i drugi poslovi, Povjerenstvo je već predložilo novi remont MiG-ova 21 u kojem je bio član, sada optuženi za primanje mita, bojnik Josip Čović. Bio je zadužen za utvrđivanje tehničke sposobnosti izvršenja remonta borbenih aviona MiG-21 u remontnim zavodima potencijalnih izvršitelja te član Povjerenstva MORH-a za analizu izvodivosti i isplativosti remonta.

Suđenje u tijeku

U rujnu 2017. godine počelo je suđenje  no ono je zbog zaštite državne sigurnosti zatvoreno za javnost. Isključenje javnosti na početku suđenja zatražili su predstavnici Uskoka, a s prijedlogom su se složili i odvjetnici okrivljenika koji tijekom cijelog postupka odbacuju krivnju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.