Čini se da je 17. stoljeće bilo posebno utjecajno na nastanak maski koje su ostale dio naših kolektivnih sjećanja, ali i neočekivano naše svakodnevice…
Jedan je lik liječnika za kugu s kljunastim nosom postao simbol talijanske komedije dell’arte i karnevalske tradicije koja se sačuvala do danas. Ove je godine, iznenada, baš u vrijeme karnevala bila zorno shvatljiva svrhovitost te maske. Tijekom povijesti liječnici su naslutili da se zaraza prenosi zrakom. Zato je maska bila ispunjena aromatičnim travama i drugim sastojcima koje su aromatizirale zrak koji se udisao i zasigurno otklanjale smrad. Dužina nosa i ispuna smatrali su se branom i zaštitom liječnika da ne udahne bakterije. A i odjeća je bila slična današnjoj onih koji rade u karanteni, naočale, šešir, plašt do poda, rukavice…
Nedavno se u javnosti ponovno pojavila i jedna druga povijesna maska dobro nam poznatog anonimusa. Još je 1989. godine Alan Moore u knjizi V. for Vendetta tu masku prenio u postapokaliptično totalitarno društvo koje lik V. pokušava osloboditi. Nakon filmske adaptacije 2006. rođena je nova ikona bunta povezanog s anonimusom. Davne 1606. godine Guy Fawkes, buntovnik i revolucionar, danas bi prišili i etiketu terorista, bio je brutalno mučen tijekom javnog smaknuća, ali je njegova maska ostala simbol borbe i otpora protiv vlasti. Danas je ta maska simbol borbe protiv totalitarizma internetske cenzure.
Danas gledamo osim tzv. kirurških maski različite šarene krpice, ponekad i dizajnerske, s logom. Pitanje je pružaju li zaštitu ili su to samo šarene laže: čuvanje, nošenje, stavljanje, dužina uporabe sve je to u svijetu maski prepušteno nesavršenim, fluidnim normama osobne savjesti koje niti jedan stožer ne može kontrolirati.
Bilo je lijepo pratiti razdraganost prilikom slijetanja prvih aviona iz Kine koji su nam nakon virusa COVID-19 počeli isporučivati i kontingente zaštitnih maski protiv tog istog virusa!
Kad jednog dana konačno raspustimo stožer ostat će u gorkom sjećanju posmrtne maske dobro poznatih nam likova koji su nam svakodnevno prijetili i verbalno balansirali na oštrici noža. Bit će to za uspomenu i dugo sjećanje, kao trajna opomena i poticaj na razmišljanje, ali s odmakom u vremenu.
Ne treba gubiti nadu, prolazi sve, pa i vrijeme karnevala i obveznih maski. Svakom karnevalu pa i ovom doći će kraj. Miroslav Krleža u pjesmi Smrt karnevala, prije gotovo stotinjak godina napisaše:
Past će sve maske
međ četiri crnolakirane daske
gdje kraljevi i hulje
u crno bulje.
* Prof. dr. sc. Nenad Hlača rođen je u Rijeci 1958. Diplomirao na Pravnom fakultetu Sveučilišta u Rijeci 1980. gdje je redoviti profesor, na Katedri za obiteljsko pravo Pravnog fakulteta u Rijeci. Profesor honoris causa na Universidad Abierta Interamericana u Buenos Airesu. Stalni je znanstveni savjetnik Ustavnog suda Republike Hrvatske. U zvanje izvanrednog profesora za područje pravo, grana obiteljsko pravo, izabran je 1998. godine. Oženjen, otac dvoje djece.
** Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.