Nakon što se u idućim mjesecima, duboko se nadamo, napokon riješimo valova pandemije, mogli bismo se suočiti s novim valom, valom poskupljenja. I dok su neka, zbog rasta cijena sirovina i energenata, očekivana, ozračje visoke inflacije i skorog uvođenja eura mnogi bi mogli iskoristiti i za neopravdana poskupljenja.
U proizvodnji, preradi i prodaji kave mnogo je toga što može utjecati na krajnju cijenu koju plaćaju potrošači. Urod sirove kave u Brazilu lani je zbog suše pao 35 posto, a onda zbog mraza još 10 posto, javlja HRT.
– Posljedično se naglo digla cijena sirove kave na svjetskim burzama. To stvara dodatne troškove za naše poslovanje i zbog toga imamo situaciju da naše cijene moraju rasti, ističe Damjan Sutlić, voditelj nabave kave u Francku.
Kao posljedica pandemije, brodske su vozarine porasle 4-5 puta, skuplje je i gorivo, a dodatni je teret i rast cijena plina i struje. U Fortenovi kažu – cijena energenata ne utječe jednako na sve njihove proizvodne i trgovačke tvrtke.
– Kao što kažem, magnituda toga je različita u različitim dijelovima, tako da ne mislim da će doći do nekog velikog booma, ali da će lagano doći do “adjestiranja”, prilagođavanja cijena, to će se definitivno dogoditi, kaže glavni izvršni direktor Fortenova grupe Fabris Peruško.
Rast cijena energenata dio je šire europske priče pa će daljnje kretanje inflacije u Hrvatskoj ovisiti i o vanjskim, ali i domaćim reakcijama.
– Možemo, uz rješavanje nekih geopolitičkih pitanja, očekivati smanjenje cijena energenata, njihovu stabilizaciju pa onda samim time i ispuhivanje inflatornog balona. Ono što ćemo sigurno učinit kao država, kao sustav, je da ćemo svojim potezima utjecati na to da do eskalacije ne dođe, ističe ministar gospodarstva i održivog razvoja Tomislav Ćorić.
Inflacijska atmosfera
– Uz opravdani rast cijena zbog skupljih sirovina i energenata te veće potražnje, u Hrvatskoj se stvorila i inflacijska atmosfera, kaže Ljubo Jurčić, professor emeritus.
– Tu atmosferu mnogi žele iskoristiti da dignu svoje cijene da bi poboljšali svoj poslovni rezultat i da bi nadoknadili dio lošeg rezultata iz prethodnih godina. I drugi razlog su inflacijska očekivanja, gdje mnogi proizvođači i poslovni sudionici nastoje ugraditi i buduću inflaciju u svoje cijene.
I inflacijska atmosfera i očekivanja nepotrebni su i štetni, kaže Jurčić, jer ionako ima više nego dovoljno izazova u vezi s poskupljenjem sirovina i energije te uvođenjem eura.
Tekst se nastavlja ispod oglasa