Jedan od rijetkih konkretnih poteza zagrebačke gradske uprave na čelu s gradonačelnikom Tomislavom Tomaševićem (Možemo) proširenje je biciklistike infrastrukture. No i to rade problematično, na što upozorava prometni stručnjak Željko Marušić. On je analizirao ukidanje jedne od tri prometne trake u Prilazu Gjure Deželića u samom središtu Zagreba na račun biciklističke trake. Djelomično prenosimo tekst koji je Marušić objavio na Autoportalu.
“Neinteligentno i stručno neutemeljeno prometno rješenje, koja će na jednoj od najvažnijih gradskih prometnica (sjevernoj poveznici na Zeleni val) paralizirati promet u vršnim opterećenjima, posebice u kišnim i hladnijim vremenima, kad su biciklističke staze usto beskorisne (!) te ugrožavati živote (blokiranje prolaska vozila hitne pomoći, vatrogasaca i policije te poticanje naknadne brže vožnje radi nadoknade vremena…) pokazuje da upravljanje svim prometnim površinama u Hrvatskoj treba hitno prebaciti na ministarstvo prometa.
>Tomašević uveo novu prometnu regulaciju u centru Zagreba: Hoće li ona stvoriti dodatne gužve i stres za vozače?
>Zbog vrećica za smeće kaznena prijava protiv Tomaševića, poziv građanima da čuvaju račune
Zagreb s okolicom izvan turističke sezone pokriva 60 posto cjelokupnog cestovnog prometa RH i gotovo 70 posto gospodarstva. Stoga su, uz Hrvatske autoceste, zagrebačke prometnice uvjerljivo najvažniji dio našeg cestovnog prometnog te je nelogično da zagrebačkim prometnicama (kao i splitskim, riječkim, dubrovačkim…) upravlja gradska vlast umjesto Ministarstvo prometa. To može biti izvor niza problema i štetnih rješenja.
(…)
Uvođenje biciklističkih staza u urbanim sredinama je svjetski trend, promičemo ekologiju, zdrav život…, to je “wow”. Ali po koju cijenu? Zamislite da predlagateljima i kreatorima ovog “rješenja” padne na pamet da za biciklističku stazu prenamijene jednu voznu traku u novoj Branimirovoj, Aleji Bologna, Ilici…
Marušić: Predlagateljima ove “mjere”, koji dosad u životu, u realnom sektoru, vjerojatno nisu napravili ništa, promaklo je najvažnije
Predlagateljima ove “mjere”, koji dosad u životu, u realnom sektoru, vjerojatno nisu napravili ništa, promaklo je najvažnije: pri rekonstrukciji i izmjeni prometnih rješenja, uz pozitivne, treba dobro procijeniti i negativne efekte:
– kad se tri trake pretvore u dvije te se prometni profil smanji za 33 posto, protočnost pri vršnom opterećenju smanjuje se za 50 posto.
– sigurnosna redundancija se pritom smanjuje i za 100 posto (na nulu). Konkretno, u vršnom opterećenju Prilazom Gjure Deželića neće moći proći vozilo hitne pomoći, vatrogasno vozilo ili policijsko vozilo, žureći na intervenciju.
– osim izravno (prolazak hitne pomoći, vatrogasaca i policije) sigurnost se pogoršava i neizravno: vozači zaustavljeni i iznervirani prometnim čepom naknadno će voziti brže (gdje mogu) i ugrožavati pješake, bicikliste.
– najveći, užasni problemi nastat će na kiši i u zimskim uvjetima, kad su biciklističke staze potpuno beskorisne!
– ovo je neinteligentno i neodgovorno rasipanje prioritetnih prometnih resursa u Zagrebu, jer se vozna površina na cestovnoj “žili kucavici”, koja se koristi u 100 posto vremena tijekom godine, prenamjenjuje u biciklističku stazu koja je operativna najviše u 20 posto godišnjeg vremena.
– Zagreb ima, razmjerno, najlošiji javni promet (!) među svim velikim gradovima Europske unije te je osobni automobilski promet, za više od 50 posto građana najbolje, a mnogima i jedino moguće rješenje. Stoga je njegovo gušenje nauštrb “suvremenih trendova” neodgovorni i nestručni populizam.
– važnost biciklističkog prometa umanjuje se dolaskom električnih romobila, iz sljedećih razloga: praktičniji su, u mnogim situacijama i funkcionalniji te ih se, za razliku od vrlo ugroženih bicikala, lako štiti u krađi (nosi sa sobom). A električni romobili ne traže posebne vozne staze nauštrb voznih.
– ovo prometno “rješenje” povećat će zagađenje zraka u središtu Zagreba te buku u Prilazu Gjure Deželića.
Marušić predlaže sljedeće mjere:
1. Upravljanje cjelokupnim cestovnim prometom u RH treba centralizirati u Ministarstvo prometa, koje bi u svakom gradu imalo svoje ispostave. Povećala bi se kvaliteta i u učinkovitost, a ukupan broj zaposlenih u prometnom sustavu mogao smanjiti za 50 posto.
2. Treba vratiti prethodno prometno rješenje u zagrebačkom Prilazu Gjure Deželića.
3. Biciklističke staze ubuduće treba predvidjeti u svim budućim novim gradskim prometnim rješenjima, a u postojećim, u pravilu ne smiju se raditi nauštrb prioritetnih voznih traka.
4. Osobama koje nemaju automobil u obitelji treba ukinuti gradski prirez.
5. Rad u školama ubuduće treba počinjati u 9 sati, a u javnim službama u 10 sati.
6. Treba subvencionirati rad od kuće, posebice osobama koje na posao putuju najopterećenijim prometnim pravcima.
7. Treba izgrađivati parkirališta na rubnim stanicama javnog gradskog prometa te uvesti povoljnu jedinstvenu mjesečnu kartu za parkiranje i vožnju javnim gradskim prometom.”, piše Marušić za Autoportal.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hrAutoportal