Gledatelji koji u Hrvatskoj koriste usluge operatora A1 Hrvatska od 29. ožujka neće moći gledati kanale United grupe – N1 i Sport Klub, jer s tom kompanijom nije postignut dogovor o nastavku suradnje. Vijest je ovo koja je u ponedjeljak prijepodne izazvala brojne reakcije u hrvatskoj javnosti, ali i lijevo-liberalnih političara.
Medijski reket
United Group, kojoj pripada i N1, vodeći je pružatelj medijskih i komunikacijskih usluga u Jugoistočnoj Europi. Prošle je godine grupacija kupila Tele2 mobilnog operatora, koji se sada zove Telemach Hrvatska. Usto su najavili i ulazak, osim na mobilno, i na fiksno tržište te ponudu TV usluga, pa su konkurencija na tržištu. Ipak, programski direktor N1 Tihomir Ladišić uklanjanje N1 iz programskog paketa A1 ocijenio je udarom na slobodu medija i cenzurom, a u dogovor poslovnih partnera uključio se i GONG te neki političari kritizirajući poslovni subjekt A1 i njegovo pravo da slobodno donosi poslovne odluke i sklapa suradnju.
Direktor i glavni urednik hrvatske podružnice N1 televizije Ladišić tvrdi kako je A1 imao ponudu za N1 televiziju izvan kanala Sport Kluba te je pitao zašto je telekom iz ponude izbacio “najgledaniji kabelski kanal na svojoj platformi uoči izbora”.
O pozadini slučaja, pisao je Zoran Kovačić za MediaDaily i istaknuo kako je United grupa kupovinom Tele 2, odnosno Telemacha, konkurencija dosadašnjem duopolu u oblasti distribucije medijskih sadržaja, stoga je i:
“Apsolutna laž izjava da ih netko želi ukloniti iz etera u trenutku predizborne kampanje. Kao prvo i dalje su prisutni kao televizija na platformi Hrvatskog telekoma, Iskona, Optime i vlasnički povezanog Total TV-a, a kao portal rade potpuno neometano. Uostalom, po čemu su ovi izbori drugačiji od dosadašnjih pa da bi imali argumente s izjavom da ih baš sad netko želi ugasiti? Zašto ne zatraže daljnje emitiranje u sustavu A1 telekoma besplatno, a ne naplatno. Tek tada, kad bi A1 to odbio imali bi možda pravo govoriti o cenzuri. Ali i to je uvjetno i nategnuto, jer N1 je dio sustava United grupe koju čini i Nova TV, a koja neometano emitira svoj program i nitko je ne gasi. Pa gdje je tu zdrava logika moj Ladišiću? Ovako lupetanje služi za reketarenje, ne samo A1 telekoma već i Vlade RH, što ćete vidjeti iz njegovih daljnjih izjava.”, napisao je Kovačić i dodao:
“Namjere su više nego jasne, ali u njima je najmanje interesa javnosti, a najviše novinarstva po mjeri krupnog kapitala. I medijskog reketa. Bitno je to javno izgovoriti.”
Po njemu Ladišić u svojoj izjavi otvoreno reketari Vladu RH.
“Citiram; ‘U United Mediji pod koju spada N1 neugodno su iznenađeni i ne mogu vjerovati da se ovo događa u zemlji Europske Unije s premijerom koji tvrdi da mu je sloboda medija jedna od najvažnijih stvari i prioriteta. A istovremeno ne radi ništa da promijeni zakonodavstvo i omogući jednom slobodnom nezavisnom mediju da radi. Za svaku zemlju EU je to neprihvatljivo’. Nemam namjeru braniti premijera, niti najmanje, ali kontekst ove izjave je žalostan i pokazuje zorno svu tugu, čemer i jad angažiranog novinarstva. Niske su to grane moj Tihomire, niske, skoro pa do poda.”, zaključuje Kovačić.
U raspravu se uključuje i GONG
Medijska grupacija United Media najavila je da njihove TV kanale N1 i Sport klub više neće moći gledati korisnici usluga telekoma A1 Hrvatska jer nisu postigli dogovor o nastavku suradnje, a iz A1 kažu da je to zbog “ekonomski nerealnih i nepovoljnih uvjeta za produženje ugovora”.
Po objavi vijesti, koja je prvo osvanula na N1 televiziji, krenulo je prepucavanje dviju kompanija putem medija i svojevrsni rat priopćenjima.
“Jako smo iznenađeni odlukom operatera A1 o neobnavljanju ugovora o distribuciji kanala, posebno imajući u vidu da su im ponuđeni apsolutno isti uvjeti koji su važili i do sada. S njima smo surađivali dugi niz godina i žao nam je što ta suradnja nije nastavljena, usprkos dobroj volji s naše strane da do toga dođe.”, objavljeno je iz United Medije kojoj pripada N1.
Vrlo brzo oglasili su se priopćenjem iz A1 iz kojeg se jasno vidi da su imali dobro razrađen plan i ponudu s kojom planiraju izgubljene kanale nadoknaditi korisnicima.
“Korisnici A1 usluga od 29. ožujka mogu uživati u još bogatijem sportskom programu na Arena Sport kanalima koji postaju dio A1 TV ponude.” priopćili su iz telekoma.
Naveli su kako svoju ponudu šire s deset kanala Arena Sporta, ali i drugim kanalima poput Arena Fight i Arena Esports. Najviše prašine izazvala je tvrdnja A1 da su nastojali osigurati nastavak prikazivanja kanala United Media Grupe, ali da je “vlasnik TV prava uz gubitak nekih atraktivnih natjecanja postavio neprihvatljive uvjete za produljenje ugovora”.
“Njihovim prihvaćanjem pružanje TV usluge korisnicima više ne bi bilo moguće pod jednako povoljnim uvjetima.”, kažu iz A1.
“Uvjeti pod kojima su ponuđeni TV kanali United Media Grupe bili su potpuno neprihvatljivi jer su zadržali istu cijenu unatoč gubitku značajnog dijela atraktivnog sadržaja poput španjolske nogometne lige. Napominjemo da je A1 zatražio zasebnu ponudu za kanale N1, SK1 i SK3. Vlasnik je za ta 3 kanala postavio 28% veću cijenu od iznosa koji A1 trenutačno plaća za emitiranje ukupno 15 kanala United Media Grupe, među kojima je svih 6 SK kanala i N1, što svjedoči o nepoštenoj poslovnoj praksi United Media Grupe prema A1 Hrvatska. Prihvaćanjem takvih uvjeta, pružanje TV usluge našim korisnicima više ne bi bilo moguće pod jednako povoljnim uvjetima. Na A1 TV platformi se i dalje emitiraju kanali s najgledanijim informativnim sadržajima kao što su HRT1, Nova TV, RTL, HRT4 i Al Jazeera Balkans.”, zaključili su iz A1.
Programski direktor N1 Tihomir Ladišić prozvao je Vladu i Ministarstvo kulture jer nisu promijenili Zakon o elektroničkim medijima i liberalizirali tržište. Ladišiću se pridružio predsjednik SDP-a Peđa Grbin, koji je poručio kako je uloga države kao regulatora spriječiti da zbog utrke za profitom nastrada javni interes i interes korisnika.
U sve se uključio i GONG koji tvrdi kako “gašenje N1 predstavlja pritisak i ušutkavanje medija koji propituje”.
“Budući da je N1 u informativnom programu preuzeo ulogu javnog servisa HRT-a, a predizborna kampanja je već počela, ‘gašenje’ N1 na jednom operateru predstavlja pritisak i ušutkavanje medija koji propituje, analizira i radi u javnom interesu. Opravdane su sumnje da bi se nešto slično moglo dogoditi i s ostalim televizijskim operaterima kako bi se utihnuli kritični glasovi novinara i novinarkije N1 u informativnom programu preuzeo ulogu javnog servisa HRT-a, a predizborna kampanja je već počela, ‘gašenje’ N1 na jednom operateru predstavlja pritisak i ušutkavanje medija koji propituje, analizira i radi u javnom interesu. Opravdane su sumnje da bi se nešto slično moglo dogoditi i s ostalim televizijskim operaterima kako bi se utihnuli kritični glasovi novinara i novinarki.”, priopćio je Gong uz poruku kako “bez slobode medija, nema ni demokracije.”
Tomislav Tomašević iz platforme Možemo reagirao je na Twitteru na odluku operatera A1:
“Korisnik sam 7 godina kabelske TV i interneta od strane @A1Hrvatska. Prije 3 tjedna sam kontaktiran da produžim ugovor za još 2 godine da bi tek jučer saznao da neću moći gledati kanal @N1infoZG koji jedino i gledam na kabelskoj TV, a i sportski paket se sad potpuno mijenja….U pozivu službi za korisnike sam danas saznao da je rok za otkaz ugovora 2 tjedna nakon produženja ugovora tj. da sam zakasnio 1 tjedan i da moram plaćat penale ako sad otkažem ugovor. Reći ću samo ovo – nema šanse da ću sljedeće 2 godine biti bez mogućnosti da gledam N1”, objavio je Tomislav Tomašević.
Korisnik sam 7 godina kabelske TV i interneta od strane @A1Hrvatska. Prije 3 tjedna sam kontaktiran da produžim ugovor za jos 2 godine da bi tek jučer saznao da neću moći gledati kanal @N1infoZG koji jedino i gledam na kabelskoj TV, a i sportski paket se sad potpuno mijenja….
— Tomislav Tomašević (@senf1301) March 16, 2021
Obuljen Koržinek: Nadam se dogovoru, stiže liberalniji zakon
Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek u ponedjeljak nije komentirala ovu vijest jer se, kako je istaknula, radi o poslovnom odnosu, prenosi Jutarnji list.
“Mi ne znamo niti kakav je ugovor bio dosad niti što je dovelo do toga. Ono što mogu najaviti jesu određena poboljšanja zakonskog okvira, koja će se dogoditi donošenjem novog Zakona o elektroničkim medijima”, rekla je Obuljen Koržinek.
“Mi pripremamo taj tekst za drugo čitanje. Ja vjerujem, interes je i operatora, a i nakladnika da pronađu dogovor i da svi kanali za koje je zainteresirana hrvatska javnost budu dostupni.” rekla je.
Upitana u kojoj je fazi donošenje Zakona, ministrica je rekla da pripremaju tekst za drugo čitanje.
Pitali su je i hoće li se ići u omogućavanje vertikalne integracije, kada je riječ o grupacijama koje, poput United Grupe, u svom portfelju imaju i nakladne kuće, poput N1 televizije, Nove TV i Sport Kluba, i telekom.
“Sigurno da će biti dosta izmjena. Mi smo najavili već u prvom čitanju da zapravo taj dio ograničavanja vertikalne integracije će doživjeti određene izmjene. Ukoliko se bude išlo u tom smjeru, onda će se ići i u smjeru koji je poznat i u drugim državama, a načina kako će se definirati obveza prenošenja onih kanala koji imaju koncesiju, ovdje treba objasniti da nakladnici u svom portfelju imaju različite kanale, neki za koje imaju koncesiju, neke koji su pay tv, a neki koji, poput N1, čak nemaju ni poslovni nastan u RH. Ovim zakonom mi ćemo i takve kanale, koji se većinski obraćaju publici na određenom teritoriju, uključiti u jurisdikciju Vijeća za elektroničke medije, što predviđa i nova direktiva.”, rekla je Obuljen Koržinek.
Nacionalna koncesija za N1?
Postoji li mogućnost da N1 u skorijoj budućnosti dobije nacionalnu koncesiju, glasilo je još jedno pitanje ministrici.
“Vi znate da Ministarstvo kulture i medija nije to koje dodjeljuje koncesije. Koncesije se dodjeljuju na javnom natječaju, koji propisuje, provodi Vijeće za elektroničke medije. Da bi se raspisala koncesija, postoje određeni preduvjeti tako da ja nisam osoba koja bi u ovom trenutku o tome mogla govoiti. Naravno, to je dinamično tržište, pojavljuju se novi kanali, postoje i određena okrupnjivanja, mi smo predvidjeli s novim zakonom dati jedan ponešto liberalniji okvir, ali prilagođen potrebama današnjeg medijskog tržišta.”, rekla je ministrica.
Tekst se nastavlja ispod oglasa