Ministar unutarnjih poslova Davor Božinović prije nekoliko dana donio je odluku da bez natječaja na odabranu privatnu tvrtku prenese javne ovlasti vezane uz registraciju i prijenos motornih vozila koje su do sada obavljali MUP i Ministarstvo financija. Tako su neke usluge postale i do tri puta skuplje nego dok ih je obavljao MUP. Primjerice produljenje registracije više se neće moći obaviti u policiji za 66 kuna, nego isključivo u STP-u u kojem stoji 158,40 kuna.
Radi se o Centru za vozila Hrvatske.
Što je Centar za vozila Hrvatske?
Centar za vozila Hrvatske (CVH) ovlašteno je tijelo i regulator tržišta. CVH primjerice vrši stručni nadzor nad stanicama za tehnički pregled te obavlja druge trajno dodijeljene javne ovlasti. CVH je istovremeno i privatno dioničko društvo (poduzetnik, pružatelj usluge) čiji djelatnici obavljanju tehničke pregled u raznim stanicama. Dakle, CVH je istovremeno i regulator i natjecatelj, čak i vlasnik dijela stanica za tehnički pregled kojima istovremeno propisuje uvjete glede otvaranja i strogo regulirane mreže.
Tehničke preglede vozila u stanicama obavljaju ovlašteni djelatnici stručne organizacije (Centra za vozila Hrvatske). CVH je obvezao poduzetnike da poslove tehničkog pregleda mogu obavljati samo djelatnici CVH a ne i djelatnici koji rade za tog poduzetnika. Na taj način uvjetuje se da stanice moraju potpisati ugovor sa CVH o poslovnoj i tehničkoj suradnji.
Privatizacija CVH
Nekad je to bilo državno poduzeće – sve do privatizacije 1993. godine. Sada je u privatnim rukama desetak dioničara, ali i dalje zarađuju milijune na javnim poslovima. To zakonsko pravo stekli su pretvorbom i privatizacijom. Rješenje o privatizaciji Centra potpisao je ministar unutarnjih poslova Ivan Jarnjak 1993. godine.
Sredinom devedesetih godina, Centar je upravljao s 15 stanica za tehnički pregled od ukupno 87 stanica, što je 17 posto tržišta, a danas upravljaju s preko 100 stanica, i na tržištu imaju udjel oko 70 posto.
Tko su dioničari?
Nakon privatizacije, većinski vlasnik postaje Stipo Lozić Baškarad – nekadašnji šef tehničkih pregleda u jugoslavenskom SUP-u. Tako kreću i sumnje da se iza ostalih dioničara kriju bivši policijski službenici, navodi RTL.
Nakon smrti Lozića, Upravom Centra upravljaju redom bivši pripadnici MUP-a: najprije Jarnjakov nasljednik, bivši ministar policije Ivan Penić – a danas Davorin Pavlović – nekadašnji šef tehnike u MUP-u koji je s Tomislavom Karamarkom bio u tvrtki za sigurnosno savjetovanje Soboli.
Da u tvrtki dioničarima nije loše pokazuje analiza 227 najvećih hrvatskih dioničara koju je za potrebe Večernjeg lista izradila tvrtka Bisnode. Tako je na 47. mjestu dioničarka Centra za vozila Hrvatske Jadranka Lozić, čiji je paket dionica procijenjen na 60,9 milijuna kuna, a na 56. mjestu je Sanja Lozić (vrijednost dionica 48,2 milijuna kuna). I ostali suvlasnici Centra za vozila uvršteni su na listu najbogatijih: Gojana Babovac, koja ima isto prezime kao i šef NO-a tvrtke Ivan Babovac, na 66. je mjestu i njezin paket je težak 42,6 milijuna kuna. Vlasnički udio Mira Crnkovića vrijedi 23,1 milijuna kuna, Mladena Ajduka 11,7 milijuna kuna, a Ide Laić11,2 milijuna kuna. Ovaj posljednji paket dionica članice uprave Ide Laić donedavno je držao aktualni predsjednik uprave CVH Davorin Pavlović, pisao je svojedobno T-portal.
Koliko zarađuju i na što troše?
Godišnje zarade 400 milijuna kuna, od čega je prema podacima za 2011. godinu bilo 18 milijuna kuna čiste dobiti. Prihodi u 2012. dodatno su porasli, oko pet posto i iznosili su 409,4 milijuna kuna. Dobit za tu godinu iznosila je 21,1 milijun kuna.
2015. godine imali su dobit od 32,7 milijuna kuna, navodi RTL.
Većinu svojih prihoda ostvaruju putem 85 stanica za tehnički pregled vozila, gdje godišnje 800 tisuća građana obavi tehnički pregled. Svoje prostore iznajmljuju osiguravajućim kućama, a od preostalih stanica, njih 48 koje nisu u njihovu vlasništvu, ubiru naknadu od 8,9 posto po svakom pregledanom vozilu, pisao je Jutarnji list 2013. godine.
Kako navodi Tportal u članku iz 2014. godine CVH je “nositelj ovlaštenja za obavljanje tehničkog pregleda” u 113 stanica, a 55 je u njihovom vlasništvu ili suvlasništvu. No, pravilnik je složen tako da svaka stanica za tehnički, čak i ako nije u vlasništvu CVH, njima uplaćuje 8,9 posto godišnjih prihoda, (HAK-u s kojim CVH dijeli dio ovlasti odlazi 5,1 posto, MUP-u 8 posto).
2013. godine su imali 949 zaposlenih, a prosječna neto plaća iznosila je 8.052 kuna. Za plaće se izdvaja oko 150 milijuna kuna, a na ostale troškove odlazi tek nešto manje – 135 milijuna kuna. Značajan dio ‘ostalih troškova’, 44 milijuna kuna, odnosi se na članarine i doprinose HAK-u i MUP-u, dva milijuna kuna isplaćuju se kao naknade za članove uprave i NO-a, dva milijuna kuna za službena putovanja, 1,3 za reprezentaciju i, zanimljivo, čak 10,1 milijuna kuna na darove i potpore.
Regulator i natjecatelj istovremeno
Javne ovlasti imaju smo dvije stručne organizacije (i ujedno privatnopravni subjekti). Tako dva poduzetnika pravilnicima reguliraju tko će osim njih i pod kojim uvjetima pružati usluge tehničkih pregleda vozila. Takva regulacija je protivna članku 49. Ustava Republike Hrvatske koja jamči poduzetničke i tržišne slobode odnosno slobodno tržišno natjecanje.
Npr. tako su Centar za vozila Hrvatske i Autoklub donijeli Pravilnik o normativima rada… , prema kojem je određeno da njima ide 8,9 posto naknade od svake tehničke stanice, Hrvatskom Autoklubu ide 5,1 posto, a prometnoj preventivi, odnosno državi 8 posto sredstava, piše Dubrovački dnevnik.
“Država je dala mogućnost donošenja podzakonskih akta privatnoj firmi, koja poslije odlučuje koliko sredstava ide istoj toj državi. To je, kao da primjerice, država dodijeli nekom privatnom poduzetniku koncesiju na plažu, a onda on sam odlučuje koliko će plaćati državi. Dakle, oni obavljaju u isto vrijeme tehničke preglede kao gospodarstveni subjekt, ali i donose pravilnike i akte, što znači da imaju puno bolji položaj na tržištu od drugih privatnih firmi koje se bave samo tehničkim pregledima. To je čisti monopol”, rekao je jednom prilikom Joško Divić, koji je osnovao Udrugu korisnika tehničkih pregleda vozila kojoj je cilj mijenjati pojedine članke Zakona o sigurnosti na cestama koji je, prema njegovim riječima, „doveo do apsurdne situacije u kojoj je CVH u znatno povoljnijem položaju na tržištu tehničkih pregleda od svih ostalih sudionika.“
Uloge regulatora i natjecatelja se inače moraju razdvojiti, na što je 1999. godine upozorio i Ured za zakonodavstvo Vlade RH, slijedom prijedloga Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja je i prošle godine poslala upozorenje. Agencija je MUP-u skretala pozornost na potrebu ozbiljnog razmatranja izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama u tom segmentu, na način da se razdvoje javne ovlasti reguliranja djelatnosti tehničkih pregleda vozila od obavljanja tehničkih pregleda u stanicama za tehnički pregled…
Što je sve sporno?
“Transparency International Hrvatska smatra da je odluka o prijenosu javnih ovlasti vezanih uz registraciju i prijenos vozila povjerena jednoj monopolističkoj privatnoj tvrtki privatiziranoj 1993. godine netransparentna i štetna”, priopćila je predsjednica TIH-a Davorka Budimir.
“Stanice za tehnički pregled vozila koje su u vlasništvu privatne tvrtke imaju monopolističku poziciju, a kroz dodatne ovlasti naplate produljenja registracije ili prijenosa vlasništva osigurava im se dodatna zarada koja će postati novi prihod za nepoznate vlasnike ove tvrtke.
Na temelju podatka da se na godišnjoj razini obavi 290 tisuća promjena vlasništva ova tvrtka će uprihoditi 35 mil. kuna, a da građani neće osjetiti najavljenu učinkovitost i uštede”, zaključuje TIH.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.