Sindikat upozorava na visoke cijene čišćenja državnih ureda: ‘Vlada favorizira (pre)skupi privatni sektor’

Foto: GettyImages

“Ako je logika angažiranja vanjskih pružatelja usluga ili privatnih servisa za čišćenje imala smisla u uvjetima kada su se u postupcima javne nabave privatnici nadmetali nižim cijenama, iako je i onda svakome tko je to želio vidjeti bilo jasno da ekonomska logika povjeravanja poslova koje namještenici obavljaju za tadašnjih 2.500 do 2.700,00 kuna plaće ne postoji, danas kada su ponude rijetke i višestruko veće u odnosu na procijenjenu vrijednost nabave, ustrajnost Vlade da te poslove i dalje obavljaju privatnici postala je iracionalna”, upozorava Siniša Kuhar iz Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika Republike Hrvatske, čije priopćenje donosimo u cijelosti.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zapisnik od 2. srpnja ove godine o javnom otvaranju ponuda za usluge čišćenja u postupku nabave koji je proveo Središnji državni ured za središnju javnu nabavu za Dubrovačko-neretvansku, Šibensko-kninsku, Primorsko-goransku (osim grada Rijeke) i Istarsku (osim grada Pule) županiju, nakon što je Adriatic servis iz Zadra korisnike u ovim županijama obavijestio da zbog nelikvidnosti i nedostatka radne snage više nije u mogućnosti čistiti službene prostorije državnih tijela i javnih ustanova, pokazao je da troškovi čišćenja rastu te da ponuditelji koji se javljaju na natječaje za usluge čišćenja svoje ponude dupliciraju u odnosu na prethodna razdoblja.

Naime, usporedbom zapisnika o javnom otvaranju ponuda od 12. veljače 2018. godine i 2. srpnja 2019. godine procijenjena vrijednost nabave porasla je za Dubrovačko-neretvansku županiju sa 529.000,00 kuna na 1.243.500,00 kuna, za Šibensko-kninsku županiju sa 568.000,00 kuna na 1.209.500,00 kuna, za Primorsko-goransku županiju (osim grada Rijeke) sa 548.000,00 kuna na 1.323.500,00 i Istarsku županiju (osim grada Pule) sa 590.000,00 na 1.223.500,00 kuna, što znači da je procijenjena vrijednost nabave usluga čišćenja za ove četiri županija porasla sa 2.235.000,00 kuna na 5.000.000,00 kuna odnosno više nego dvostruko.

Ako se pak usporede cijene ponuditelja, stanje je još i gore. Dok je Adriatic servis d.o.o. 2018. godine vršio za poslove procijenjene vrijednosti 2.235.000,00 kuna ponudio da će ih obavljati za 1.950.916,93 kune bez PDV-a, 2019. godine ADRIA GRUPA d.o.o. za poslove procijenjene vrijednosti 5.000.000,00 kuna ponudila je cijenu od 9.311.445,88 kuna bez PDV-a, odnosno četiri puta višu cijenu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dakle, poslovi čišćenja za ove četiri „morske“ županije od 2018. do danas porasli su sa 1.951.000,00 kuna na 9.311.000,00 kuna.

Istovremeno, plaće namještenika koji u državnoj službi obavljaju tzv. pomoćno-tehničke poslove kreću se od 3.000,00 od 3.300,00 kuna pred mirovinu, uz napomenu da koeficijent 0,601 namještenicima tek uz primjenu Zakona o minimalnoj plaći osigurava plaću od 3.000,00 kuna.

Vlada još uvijek favorizira (pre)skupi privatni sektor

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, usprkos tome što namještenici usluge čišćenja pružaju za plaću od nešto više od 3.000,00 kuna koja se, treba reći, za razliku od privatnih poslodavaca barem redovito isplaćuje, a zaposlenici rade na neodređeno i imaju prava iz kolektivnog ugovora, uključujući prijevoz na posao i s posla te u slučaju korištenja rodiljnog i roditeljskog dopusta, kao i bolovanja ne moraju strahovati od gubitka posla, Vlada Republike Hrvatske još uvijek favorizira (pre)skupi privatni sektor.

To je razvidno iz aktualne Odluke o zabrani novog zapošljavanja državnih službenika i namještenika u tijelima državne uprave te stručnim službama i uredima Vlade RH, koja zapošljavanje namještenika ne omogućuje čak ni primjenom klauzule 2 za 1, kao kod službenika gdje se na dva otišla može zaposliti jedan novi službenika, već se ono dopušta izuzetno i to tek ukoliko obavljanje poslova namještenika nije moguće osigurati angažiranjem vanjskih pružatelja usluga.

Ako je logika angažiranja vanjskih pružatelja usluga ili privatnih servisa za čišćenje imala smisla u uvjetima kada su se u postupcima javne nabave privatnici nadmetali nižim cijenama, iako je i onda svakome tko je to želio vidjeti bilo jasno da ekonomska logika povjeravanja poslova koje namještenici obavljaju za tadašnjih 2.500 do 2.700,00 kuna plaće ne postoji, danas kada su ponude rijetke i višestruko veće u odnosu na procijenjenu vrijednost nabave, ustrajnost Vlade da te poslove i dalje obavljaju privatnici postala je iracionalna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sindikat stoga od Vlade traži ukidanje zabrane zapošljavanja namještenika, uz istovremeno povećanje njihovih plaća na razinu iznad minimalne plaće od 3.000,00 kuna, budući da sadašnji koeficijent 0,601 to ne osigurava te da namještenik više od minimalne plaće počinje zarađivati tek nakon više od 10 godina staža.

Angažiranje vlastitih zaposlenika na pomoćno-tehničkim poslovima – namještenika, postala je nužna ukoliko se želi osigurati ujednačen higijenski standard u državnim tijelima, iz kojih Sindikat sve više upozoravaju na zabrinjavajuće higijenske uvjete.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.